حکومت دیگر نمی‌تواند مسئله‌ی کوردها را نادیده بگیرد

اعضای تشکل‌های مدنی، امرالی را مخاطب حل مسئله کوردستان نشان دادند و گفتند: «دولت دیگر نمی‌تواند چشمان خود را بر روی این مسئله ببندد.»

اعضای تشکل‌های مدنی، امرالی را مخاطب حل مسئله کوردستان نشان دادند و گفتند: «دولت دیگر نمی‌تواند چشمان خود را بر روی این مشکل ببندد.»

سیاست‌های نابودگرانه که سال‌هاست در کوردستان انجام می‌شود، ادامه دارد. دولت سیاست جنگ ویژه را در شهرهای کوردستان اجرا می‌کند. حکومت که با عملیات نسل کشی سیاسی سعی در سرکوب مردم دارد، با انزوای شدید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان همه مردم را به بحران می‌کشاند. حکومت با حملات و فشار به خواسته‌های خلق کورد پاسخ داد. بگذارید درهای امرالی باز شود، آنگاه مسئله کوردها حل خواهد شد. اکنون هم حکومت به گونه‌ای چشمش را می‌بندد که انگار مسئله کورد وجود دارد.

برای آنکه ما در صلح زندگی کنیم، راه حل یک شرط اساسی است

عایشه گولر، یکی از اعضای اتحادیه GENERAL-Işe، با بیان اینکه مسئله کوردها بر کل خلق کورد و کل جامعه نیز تأثیر می‌گذارد، گفت: «بزرگترین مسئله کوردها آسمیلاسیون زبان و فرهنگ است. ما کوردی بلد نبودیم، در مدرسه به زبان ترکی به ما آموزش می‌دادند و حتی نمیفهمیدیم چه می‌گوییم. قبل از اینکه ترکی را هم کامل یاد بگیرم، مدرسه تقریبا تمام می‌شد. حالا هم زبان خود را بلدیم و هم زبان ترکی را. ما از دانستن ترکی شکایت نداریم، هر زبانی ارزشمند است، اما فشار و سیاست‌های آسمیلاسیون بر زبان ما حمله به زبان و هستی ماست. ما می‌خواهیم زبان کوردی زبان رسمی در این مناطق باشد. ما می‌خواهیم زبان کوردی به طور رسمی در سیاست، آموزش و بهداشت به کار گرفته شود. ما صبح به کوردی بیدار می‌شویم و شب به کوردی می‌خوابیم. به همین دلیل و ده‌ها دلیل دیگر ما خواهان حل مسئله کوردها هستیم. مسئله کوردها باید با سیاست حل شود. ما هم مانند مردم دنیا می‌خواهیم در سرزمین خود با زبان و فرهنگ خود زندگی کنیم. در این خاک راهی جز صلح وجود ندارد».

سیاست‌های جنگ ویژه

حنیفه کارداش، عضو DISK، با بیان اینکه مخاطب مسئله کوردها، امرالی است، گفت: «این مسئله باید حل شود. زنان کسانی هستند که همه بحران‌ها را در این کشور بیشتر تجربه می‌کنند و بیشترین آسیب را می‌بینند. ما به عنوان زنان می‌خواهیم این بحران از بین برود. به عنوان زنان، ما صلح می‌خواهیم، ​​ما یک راه حل می‌خواهیم. مسئله کوردها یعنی جنگ و ناآرامی در شهرهای ما. خیابان‌ها و محله‌های ما با سیاست‌های جنگ ویژه ناامن می‌شود. جوانان ما به مواد مخدر و فحشا کشیده می‌شوند. ذهنیت فاشیستی در هر زمینه‌ای به مردم کورد حمله می‌کند. ما باید برای حل مسئله کوردها در برابر این حملات مبارزه کنیم. همه باید مسئولیت پذیر باشند. ما باید از دولت و سایر احزاب بخواهیم که این مسئله را از هر نظر حل کنند و هر کاری از دستمان بر بیاید برای حل آن انجام خواهیم داد. مشکلات باید برای آینده مردم ما و این خاک حل شود. آدرس راه حل مسئله نیز روشن است.»