هلین امید‌: آینده و دستاوردهای کوردستان در امانت جوانان است

عضو کمیته مرکزی پ‌ک‌ک، هلین امید توجه‌ها را به مقاومت با پیشاهنگی جوانان در شهر وان معطوف داشت و گفت‌: ‌«آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موجودیت و دستاوردهای کوردستان در امانت جوانان است.»

بیانات هلین امید

عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کوردستان ‌‌‌‌(پ‌ک‌ک) در برنامه ویژه تلویزیون مدیا هابر شرکت کرد و نتایج انتخابات محلی ۳۱ مارس را ارزیابی کرد.

هلین امید در ابتدا، به مقاومت امرالی درود فرستاد و گفت‌: ‌«‌انزوا به شیوه‌ای دشوار ادامه دارد. مبارزه برعلیه انزوا، سیستم قتل‌عام در امرالی نیز قدرتمندانه ادامه می‌یابد. در همین چارچوب در سال ۲۰۲۴ پیشرفت‌های مهمی حاصل می‌شود. جشن‌های ۴ آوریل در همین چارچوب برگزار شدند. من از طرف تمامی رفقا زادروز رهبر آپو را تبریک می‌گویم.»

‌«خلق کورد در این نوروز نشان داد که خلق رهبری است»

هلین امید بیان داشت که نوروزی بسیار زیبا را پشت‌سر نهادیم و گفت‌: ‌«نوروز ۲۰۲۴ بسیار باشکوه بود. هرکس این‌ را بیان می‌دارد، این تنها تشخیص ما نیست. هرکسی که در نوروز آزادی شرکت کرده را یکبار دیگر درود می‌فرستم. من هم با خود گفتم‌‌؛ این شد، نوروز این ‌برای تو درس بشود. جامعه کورد در برابر سیاست‌های قتل‌عام ده ساله‌ی فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ به‌مثابه گل‌هایی که در بهار سر از خاک بیرون میاورند و شکوفه ‌می‌زنند آنان هم قیام کردند. بسیار باشکوه و زیبا بود. پیامی که داد بدین صورت بود. در مقایسه با مراسم‌های جشن نوروز در سال‌های گذشته آزادی جسمانی رهبر آپو در این نوروز بیش از پیش مطالبه شد. در تمام میادین شعار ‌‌«زنده‌باد رهبر آپو» سرداده شد. در هر ۴ بخش کوردستان نیز بدین شکل بود. این پیام از  هویت آزاد و رهبری آزاد مملو بود.خلق کورد با این نوروز نشان داد که خلقی آزاد و خلق رهبری است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

‌«آک‌پ-م‌ه‌پ ۱۰ سال است که تلاش می‌کند با بازی‌های گلادیو سرپا بماند»

هلین امید اعلام کرد که دولت ترکیه ۵۰ سال است در برابر مبارزه آزادی شکست می‌خورد و گفت‌: ‌«نمی‌تواند پیروز شود. بدلیل اینکه او ناحقی می‌کند. در برابر مبارزه آزادی، در برابر مبارزه آزادی و موجودیت خلق کورد ناحق است. در وضعیت قتل‌عام کننده قرار دارد. نیروهای آزادی و مقاومت مشروع هستند. جنبش آزادی‌بخشی کوردستان مشروع است. از جنبه تاکتیکی ممکن است که ضرباتی به ما وارد شود، در برخی از مناطق تلفاتی را هم متحمل شویم. گاهی اوقات سیاست‌های فشار و سرکوب بر ما تاثیراتی بگذارد. اما از نظر استراتژیک این کارزار جنبش آزادی کاری کرد تا دولت ترکیه شکست بخورد. ۱۰سال است که فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ با بازی‌های گلادیو در تلاش است خود را سرپا نگه دارد. در این انتخابات نتوانستند این کار را انجام دهند. بدلیل اینکه ما با نیرویی دولتی روبرو هستیم که بسیار رسوا شده است. بخصوص حکومت آ‌ک‌پ، اردوغان که ۲۲ سال است در حکومت می‌باشد نه بدلیل کرامت و مهارت آنان است بلکه نیروهای دمکراسی و خلق کورد در سال‌های اول از آنان پشتیبانی کردند، به این دلیل که نظرشان این بود آنان اراده به رهیافت رساندن مسئله کورد را نشان می‌دهند. درست اینست که آن نیروها دقیقا ۱۰ سال است که در معرض یک آزمون قرار دارند. ۱۰ سال است که در برابر آ‌ک‌پ ما در یک مبارز‌ه‌ای فعالانه قرار داریم. در تاریخ جمهوری ترکیه در سیاست‌هایش در ارتباط با کوردستان هیچ تغییری درست نشد. هدف آنان همیشه پاکسازی و نابودی بود‌‌، به اجرا در آوردن سیاست قتل‌عام بود. اما در دهه ۲۰۰۰ به وضعیتی دچار شد که دیگر نمی‌توانست این اعمال را ادامه دهد. ارتش ترکیه شکست خورد. نیروی جنگجویی‌اش باقی نمانده بود. در چنین وضعیتی اردوغان و اطرافیانش را آماده کردند و در جلوی جنبش آزادی کوردستان قرار دادند. در سال ۲۰۰۳ گفت، من این مشکل را حل می‌کنم،‌ اراده نشان خواهم داد. بدین صورت حملات پاکسازی و امحا را به سطحی جدید رساند. تا آن‌‌زمان سیاست انکار و نابودی شدید جریان داشت. پس از دهه ۲۰۰۰ و اسیر گرفتن رهبر ما. خطی که موجودیت کوردها را در عمل قبول می‌کند اما در رسمیت آن را رد می‌کند به اجرا گذاشته شد. با این کار خواستند که فریبکاری کنند و چنین نقشه‌ای را عملی کنند. در سال ۲۰۱۵ بدلیل اینکه دیگر نتوانستند این سیاست‌ها را عملی کنند،  مورخ ۷ ژوئن بدلیل اینکه شکست خورد، سیاستی که جنبش آزادی‌بخش کوردستان در برابر سیاست‌های پاکسازی و نابودی نشان داد تمام ترکیه را متاثر ساخت، بدین ترتیب درک کردند. این برای آنان یک شکست بود. جامعه ترکیه با یک سیاست نوین حرکت می‌کرد. به سوی ترکیه‌ای نوین و ترکیه‌ای دمکراتیک می‌رفت. کودتا شکل گرفت، از آن روز به بعد ترکیه به کشوری مبدل شد که هر روز در آن کودتا صورت می‌گیرد. ابتدا کودتاهای نظامی وجود داشتند. زمان،‌ شیوه و مسئولیت آن مشخص بود. اما برای کودتاهای امروزی می‌توان از مفهوم کودتای پست‌مدرن استفاده کرد. می‌توانم بگویم چنین برهه‌ای آغاز شد که کودتاهای غیرنظامی افزایش یافتند. باید این واقعیت تاریخی بخوبی دیده شود. در نتیجه انتخابات ۳۱ مارس هم،‌ در سلا ۲۰۱۵ تا به امروز خط مقاومت خلق کورد و نیروهای دمکراسی ارز‌ش‌های بسیاری را آفریدند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

در ارتباط با نتایج انتخابات ۳۱ مارس هلین امید گفت‌: ‌‌‌‌«می‌پرسند در انتخابات چه‌ کسی پیروز شد. لازم است این مورد گفتگو شود که واقعا چه کسی پیروز شد،‌ پیروز کیست‌‌؟ قبل از جواب این پرسش می‌توان کسانی‌که شکست خوردند را گفت‌‌. آشکار است که چه کسی شکست خورده. اردوغان، فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ شکست خورد. این شکست خود را محاسبه خواهند کرد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

‌«موضع و نارضایتی خلق در شهر وان بسیار قابل احترام است»

هلین امید اعلام کرد که نتایج انتخابات در سطح یک شوک تاثیرگذاری داشته و گفت‌: ‌«در نتیجه این مورد نیز به مانند موضعی ابتدایی خواستند با کوردها خود را به حرکت درآورند. خواستند که در شهر وان کاری انجام دهند. مصادره‌اش کنند و به پایان برسانند‌. برای همین در نتایج انتخابات مداخله کردند. ما بدینگونه دیدیم که برای آک‌پ-م‌ه‌پ آرای کمی بدست آوردند،‌ در آناتولی میانی در تنگنا ماندند. آک‌پ این عقب‌ماندگی را در کجا جبران کند‌‌‌‌‌‌؟ بی‌گمان به کلانشهرهای کوردستان چشمداشت پیدا خواهد کرد. اگر در شهر وان موفق می‌شد پس از آن نوبت مردین و شهر آمد فرا می‌رسید. این توازنی را که در مدیریت‌های محلی از دست داده بودند می‌خواستند بدین شکل جبران کنند. خلق شهر وان نشان داد که خلقی آزاد است به این کار اجازه نداد.

موضع و نارضایتی خلق شهر در شهر وان در مقابل مصادره آک‌پ، بسیار قابل احترام است. به‌مثابه این بود که اهالی شهر وان بگوید آنان شرافت و هویت ترکیه را رهایی بخشیدند. این ایستار این موضع کاری کرد که دمکراسی در ترکیه رهایی یابد. نشان داد که نیروی بنیادین دمکراسی در ترکیه خلق کورد است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

 

«سیاست‌های قتل‌عام به هیچ دردی نخوردند»

هلین امید در ادامه گفت‌: ‌«نتیجه‌ای بدین صورت هم به عمل آمد. سلیمان سویلو زمانیکه قیوم تعیین کرد، گفته بود اگر دو سال قیوم تحمیل کنیم دیگر مقاومت وجود نخواهد داشت. مسئله به آن سال‌ها بر می‌گردد. مثلا تا جایی که من اطلاع دارم در شهر وان تا به سال گذشته هم آمدن به خیابان‌ها و انجام کنش همیشه ممنوع اعلام می‌شد. اجازه داده نمی‌شد در کوردستان هیچ کنشی انجام بگیرد. همیشه انسان دستگیر می‌شدند. نه تنها در شهر وان،‌ نه تنها در منطقه سرحد، بلکه در سراسر کوردستان پس از مقاومت خودمدیریتی دمکراتیک محاصره وجود داشت. برای همین به آن می‌گفتند تروریست‌ها، یعنی هنوز هم با چنین دیدی به آنان می‌نگرند. برای اینکه اینچنین برخورد می‌کنند سیاست‌های اجرایی‌شان هم سیاست‌های نظامی و قتل‌عامانه است. سیاست‌هایی که در کوردستان به اجرا گذاشته ‌می‌شود، سیاست‌هایی عادی نمی‌باشند،‌ سیاست ‌قتل عام نظامی است. فشار و دستگیری ادامه دارد. اما آشکار شد که به هیچ دردی نمی‌خورند. خلق کورد در همه جا بر پیروزی پیروز کوبید. از درسیم تا سرحد،‌ تا به بوتان جنوب غربی. بدین ترتیب این سیاست شکست خورد. یعنی سیاست شکست دادن خود شکست خورد. سیاست شکست دادن در انتخابات ۲۰۲۴ به تمامی شکست خورد. می‌توان این را به جرات بیان داشت. چنین نتیجه‌ای در انتخابات حاصل شد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

هلین امید در شخص اهالی شهر وان،‌ ایستار مقاومتگرانه در منطقه سرحد و سراسر کوردستان را درود فرستاد و گفت‌: ‌‌«درواقع خلق کورد نشان داد که خلقی چگونه آزاد است. نشان داد که خلق رهبری است، واقعیت یک خلق مبارز را نشان داد.»

هلین امید گفت‌: ‌«مادری در یک مصاحبه گفته بود‌؛ جوانان ما سلامت باشند،‌ جوانان ما که در خیابان‌ها مقاومت می‌کنند، جوانانی که در کوهستان‌های جیلو مقاومت می‌کنند، جوانانی که در کوهستان‌های زاپ مقاومت می‌کنند در سلامت باشند. بدین صورت سرچشمه مقاومت یک خلق به شیوه‌ای بسیار زیبا ابراز داشت. می‌گفت‌‌‌؛ خلق کورد دیگر خلق سابق نیست. هر کس زمانیکه حرکت می‌کند باید بداند در کجا می‌ایستد، خلق کورد دیگر متحد شده است.‌‌‌»

‌«آینده کوردستان به تمامی در امانت جوانان است»

هلین امید در ادامه سخنان خود ابراز کرد که باید این سطح بدست آمده تضعیف نشود و گفت‌: ‌«آینده و موجودیت کوردستان در امانت جوانان است. برای همین جوانان کوردستان باید تا به آخر مقاومت کنند. بیشتر رادیکال شوند. بدون خوددفاعی موجودیت ممکن نیست. یعنی در داخل طبیعت هر جانداری دارای سیستمی دفاعی است. ممکن نیست که کوردها از خوددفاعی بی‌سهم باشند. نمی‌شود که ما دفاع از خود را به نیرویی دیگر واگذار کنیم. چه کسی دفاع کند او صاحب اراده خواهد شد. بدین صورت در چارچوب این قیام می‌توانم یکبار دیگر این موارد را بیان دارم. باید دختران و پسران کورد بر اساس خط‌مشی دفاع خود را سازماندهی کنند، تا جاییکه می‌توانند به عضویت صفوف گریلا درآیند. تا جاییکه می‌توانند در شهرها صفوف خوددفاعی را سازماندهی کنند،‌ در این موضوع خود را خودمدیر ببینند، یگان‌های طبیعی ایجاد کنند.‌»