"همه باید به مطالبات جامعه ایزدی احترام بگذارند/ پ.د.ک دست از همکاری با ترکیه بردارد"

عمر اوجالان نماینده حوزه انتخابیه رحا در مجلس ترکیه توافق میان پ.د.ک و حکومت عراق علیه شنگال را غیرقابل قبول خواند و افزود:"همه باید به مطالبات جامعه ایزدی احترام بگذارند."

اعتراض به توافق میان هولیر و بغداد در مورد شنگال همچنان ادامه دارد. نماینده حوزه انتخابیه رحا، عمر اوجالان به ارزیابی این توافقنامه و تحولات جنوب کوردستان پرداخته است.

'سال ٢٠١۴ را باید همه بخاطر داشته باشند'

عمر اوجالان اعلام کرد که از سال ٢١٠۴ نقشه‌های چرکینی علیه جامعه ایزدی طرح شده‌اند و در ادامه گفت:"خلق ایزدی بخش مهمی از مردم کوردستان هستند و دارای تاریخی باستانی می‌باشند. جامعه ایزدی ریشه‌های اصیل کورد هستند. بجای آنکه این جامعه مورد محافظت قرار گیرند متأسفانه هدف نقشه‌های چرکین قرار داده شده‌اند. آنانی که در مورد شنگال سخن می‌گویند باید به رویدادهای ٢٠١۴ نگاهی بیاندازند. قبل از ٢٠١۴ قتل‌عام‌ها و فرمان‌های بزرگی بر جامعه ایزدی تحمیل شد، اما بزرگترین فرمان در سال ٢٠١۴ و از سوی تبهکاران داعش و آنانی که جامعه ایزدی را تنها گذاشتند به اجرا درآمد. نخست باید دولت عراق، همچنین حکومت فدرال جنوب کوردستان و افکار عمومی به آنچه که در ٢٠١۴ روی داد خوب نگاه کرده و آنرا با دقت مورد ارزیابی قرار دهند. بجای آنکه نیروهای منطقه‌ای فرار کرده و جامعه ایزدی را با قتلعام روبرو کردند، گریلاهای جنبش آزادیخواهی به شنگال رفتند و ده‌ها هزار مردم شنگال را از قتلعام نجات دادند. گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان نه تنها شنگال، بلکه سراسر جنوب کوردستان را از گزند حملات داعش مصون داشتند. جنوب کوردستان و عراق باید این روزها را بیاد داشته باشند. مسعود بارزانی همراه با هیئتی به مخمور رفته و از مقاومت گریلاها قدردانی کرد. پس از ۶ سال از وقوع این حوادث همان نیروهایی که شنگال را رها کردند با اشغالگران کوردستان همدست شده و ده‌ها گریلای جنبش آزادیخواهی کوردستان را به شهادت رساندند و منطقه را بمباران کردند."

'هیچ کوردی این توافقنامه را نمی‌پذیرد'

عمر اوجالان خاطرنشان کرد که خلق کورد هیچ زمانی اقدامات و اعمال پ.د.ک را فراموش نخواهند کرد و افزود:"در فرمان ٧٣ خلق کورد هزینه‌های بسیار سنگینی دادند. هیچ انسان کورد واجد وجدان اقدامات [پ.د.ک] در مورد شنگال را نمی‌پذیرد. خلق کورد در هر چهاربخش کوردستان به سطحی از دانش سیاسی دست یافته است و واقعیت‌ها را می‌تواند شاهد باشد. جوانان انقلابی، کارگران و افرادی که از شرف و کرامت خلق کورد دفاع می‌کنند با همکاری یک نیروی کورد وابسته به میت به قتل می‌رسند. این را کافی نمی‌دانند با حکومت مرکزی عراق علیه شنگال توافقنامه امضا می‌کنند و می‌خواهند دولت عراق خاک کوردستان را اشغال کند. کوردها این واقعیت‌ها را بخوبی می‌بینند و آنرا نمی‌پذیرند. هر فرد کورد باید به معیارهای کورد بودن پایبند باشد و به تاریخ خود بنگرد."

'شنگال از خاکستر خویش برخاست'

عمر اوجالان گفت که جامعه ایزدی باید با اراده و باورمندی خویش دارای حق خودمدیریتی و خوددفاعی باشد و افزود:"شنگال که با خیانت روبرو شده و با وحشیگری داعش مواجه گردید با همکاری جنبش آزادیخواهی کوردستان از موجودیت خویش دفاع کرده و از خاکستر خویش برخاست. سیستم خودمدیریتی، نیروهای دفاعی و اسایش خود را ایجاد کرد. سازمان و نهادهای لازم برای خدمت‌رسانی به خلق را ایجاد کرد، برای اولین بار جامعه ایزدی توانست با خودمدیریتی خود در مورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کند و آنرا به اجرا بگذارد. خودمدیریتی شنگال هیچ تناسخی با قوانین آمریکا و یا عراق ندارد. خودمدیریتی مشروع‌ترین حق جامعه ایزدیست.

بجز خود جامعه ایزدی هیچ نیروی دیگری نمی‌تواند از آنان دفاع کند. همه ما ۶ سال پیش شاهد این واقعیت‌ها بودیم. حکومت مرکزی عراق شهری مثل موصل را در عرض یک ساعت به داعش پیشکش کرد و حتی نتوانست یک وجب از خاکش دفاع کند. مگر چه شده است که می‌خواهد به شنگال بازگردد. سوداگری آنان بر سر چیست؟ یک شهر تاریخی و ۶ میلیون جمعیت آن را به داعش سپردند. امروز با نیروهای عراقی به شنگال حمله‌ور می‌شوند. شنگالی‌ها امروز شاهد این واقعیت‌ها هستند. شنگال دارای نیروهای دفاع جوهری است، این نیروها متعلق به خود جامعه ایزدی هستند. این نیروها می‌خواهند از فرهنگ، هویت، آیین، نگرش، زندگی و طبیعت خود دفاع کنند. باید همه به مطالبات جامعه ایزدی احترام بگذارند. هم نیروهای پیشمرگ و هم نیروهای ارتش عراق باید به خواسته‌های ایزدی‌ها احترام بگذارند. اگر توافقی امضا شود باید مسئولین شنگالی نیز در آن جای گیرند. اینطور نیست که کسی از دور بگوید من طبق قانون به مدیریت امور می‌پردازم، چنین چیزی را کسی نمی‌پذیرد. در این سده باید هر کسی عاقلانه رفتار کند و منافع جامعه ایزدی را مد نظر قرار دهد."

'سیاست‌های غلط، خلق جنوب را به این روز انداخت'

عمر اوجالان نماینده مجلس گفت که بسیار جای شگفتی است حکومت جنوب کوردستان در موارد متعددی که به نفع خلق جنوب کوردستان است با حکومت عراق به توافق نمی‌رسد اما در مورد شنگال که به زیان مردم کورد است توافقنامه امضا می‌کند. اوجالان سپس به ارزیابی وضعیت جنوب کوردستان پرداخت؛"سال‌هاست بحران اقتصادی وجود دارد و خلق جنوب کوردستان بپا خواسته است، امروز نه تنها فقرا و بیماران، بلکه بخش بزرگی از شهروندان جنوب کوردستان که با خون صدها هزار انسان به امروز رسیده است در مبارزه با فقر و فساد به خیابان‌ها و میادین سرازیر شده‌اند و خواستار پرداخت حقوق ماهانه خود هستند. سیاست‌های غلط حاکمان خلق جنوب کوردستان را به این روز رساند. در زمینه سیاسی، اقتصادی به بن‌بست رسیدند. روابط مابین ترکیه -پ.د.ک و روابط تجاری خانواده‌های بارزانی و طالبانی با بغداد خلق جنوب کوردستان را فقیر و سرگردان کرده است. حکومت جنوب باید به خواسته‌های مردم گوش دهد و از سیاست‌های تجاری خود دست بردارد. خلق جنوب کوردستان امروز در سرزمین ثروتمند خود گرسنه است."

'پ.د.ک دست از همکاری با ترکیه بردارد'

عمر اوجالان تلاش ۴٠ ساله کوردها برای دستیابی به اتحاد ملی را خاطرنشان کرد و افزود:"با پیشاهنگی حزبمان کنگره جامعه دمکراتیک و جنبش آزادیخواهی کوردستان فعالیت‌های ارزشمندی برای اتحاد ملی کوردها صورت گرفت. اتحاد کورد می‌تواند بر مبنای ٨ ماده مدرنیته دمکراتیک به ثمر بنشیند. اما متأسفانه کورد بجای آنکه صفوف خود را منسجم کند، برخی از آنان خاک جنوب کوردستان را به اشغالگران پیشکش می‌کنند و با انان همدست می‌شوند. این را هم کافی نمی‌دانند، پیشقراول آنان می‌شوند و خاک کوردستان را با همکاری آنان بمباران می‌کنند. جنگ سنگینی میان نیروهای گریلا و ارتش اشغالگر ترکیه در جریان است. مناطقی که اشغالگران نمی‌توانند خود وارد آن شوند پ.د.ک با شیوه‌های گوناگون راه اشغال آنان را فراهم می‌کند. این را هم کافی نمی‌داند نظامیانش را به مناطق گریلایی منتقل می‌کند. این وضعیت غیرقابل قبول است. مبارزه‌ای ۴٣ ساله در جریان است و این مبارزه از دستاوردهای چهار بخش کوردستان دفاع می‌کند. هیچ احدی حق ندارد بگوید این بخش ارث پدری من است و تو باید از اینجا بیرون بروی."

'اعلام ممنوع کردن جنگ کوردکشی نباید تنها یک شعار باشد'

عمر اوجالان گفت که زخم‌های جنگ برادرکشی هنوز تازه هستند و خلق کورد نیازی به جنگ‌های داخلی تازه‌ای ندارد، اوجالان گفت:"هیچ فرد کوردی از جنگ برادرکشی دفاع نمی‌کند. اگر جنگی روی دهد تنها منافع اشغالگران را تأمین خواهد کرد. تنها بیان کردن این جمله که ما جنگ برادرکشی را حرام کردیم کافی نیست. البته که باید جنگ بردارکشی حرام باشد اما این تنها با شعار نمی‌شود. آنچه در جنوب کورستان روی می‌دهد همه ما را نگران کرده است. همچنین رسانه‌های کورد باید هشیارانه عمل کنند و از اخباری که جنگ را تشدید می‌کند پرهیز نمایند. در این زمینه از تلاش‌های سترک تی‌وی و مدیا هابر تشکر می‌کنم و تلویزیون‌های جنوب را مورد انتقاد قرار می‌دهم. باید زبان جنگ‌طلبانه را متوقف کنیم. تنها خواسته ما باید اتحاد و همبستگی باشد. خلق کورد در چهاربخش کوردستان برای اتحاد و وحدت می‌کوشد. نیروهای کورد باید این خواسته خلق کورد را عملی کنند و برای اتحاد ملی گام بردارند. رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در هر فرصتی لزوم دستیابی کوردها به اتحاد را خاطرنشان کرده و در این زمینه گام برمی‌دارند."