حملات نظامیان ترکیه به پناهجویان در حال افزایش است

در وان حملات نظامیان ترکیه به پناهجویان در حال افزایش است.

گزارشها حاکی از افزایش حملات نظامیان ترکیه به پناهجویان در وان، باکور کوردستان است.

در حمله نظامیان ترکیه تعداد زیادی از پناهجویان مجروح شده، تعدادی مورد تجاوز قرار گرفته و تعدادی نیز جان خود را از دست دادند. مرز وان-شرق کوردستان، ایران، به مرز مرگ پناهجویان تبدیل شده است. در سال های اخیر بسیاری از پناهجویان در این مرز بر اثر حملات مسلحانه نظامیان ترکیه و ایران جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

نظامیان ترکیه و قاچاقچیان انسان در مرز باهم همکاری می کنند. آنان پناهجویان را در ازای دریافت پول از مرز عبور داده و به وان و حوالی آن می برند. صدها پناهجو که با وسایل نقلیه به آنجا می آیند در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند. همچنین در ماه های زمستان بسیاری از پناهجویان بر اثر سرما در مرز وان-شرق کوردستان جان می بازند. مرز وان-شرق کوردستان به سفری به سوی مرگ برای پناهجویان تبدیل شده است و در عین حال به منبع درآمد و دریافت پول برای نظامیان ترکیه و قاچاقچیان انسان تبدیل شده است. مناطق قلقلی، الباک و ابخ به گذرگاه پناهجویان تبدیل شده اند. دولت ترکیه دیواری به طول چندین کیلومتر در هر سه منطقه مرزی ساخته است. با وجود دیوارکشی، صدها پاسگاه، قلعه و برج مراقبت نیز نیز در این منطقە احداث شدە است. علیرغم این، روزانه صدها پناهجو توسط قاچاقچیان انسان از این مرزها عبور داده می شوند. نظامیان ترکیه در ازای رشوه ای که از پناهجویان و قاچاقچیان انسان دریافت می کنند به پناهجویان اجازه عبور می دهند.

نظامیان به پناهجویان تجاوز می کنند

در منطقه قلقلی از توابع وان، پناهجویان در حالی که منتظر بازرسیهای پلیس بودند، به سمت مینی بوس حامل پناهجویان تیراندازی شد و در نتیجه این حمله پلیس، 2 پناهجو جان باخته و 6 نفر زخمی شدند. هیچ تحقیقی در مورد پلیس هایی که این حمله را مرتکب شدند، آغاز نشده است. ژاندارم ها در 13 جولای 2022 در محله قره حصار در منطقه سرای وان به یک مینی بوس حامل مهاجران تیراندازی کردند، 3 نفر جان خود را از دست دادند که یکی از آنها کودک 4 ساله و یک نفر زن بود.  همچنین 7 نفر نیز مجروح شدند.

تا کنون هیچ تحقیقی در مورد سربازانی که این قتلها را مرتکب شدەاند، آغاز نشده است. سربازان ترکیه در 4 ژانویه در منطقه سرای وان، لیلا. م. از افغانستان را مورد تجاوز قرار دادند. پس از فاش شدن این ماجرا، دستور محرمانه بودن آن صادر شد. در مرکز دیپورت کوروباش اداره مهاجرت شهر وان، یک ایرانی به نام ز. م. که به جهت احتیاط قرنطینه شده بود، مورد تجاوز ماموران امنیتی I.H.K.  و Y.V. قرار گرفت. در وان 50 پناهجو که می خواستند از مرز عبور کنند گرفتار شده و جان خود را از دست دادند. 68 پناهجو در دریاچه وان غرق شده، 45 پناهجو در حوادث رانندگی جان باخته و 5 پناهجو در حملات مسلحانه جان خود را از دست دادند. در وان اجساد 300 پناهجو در گورستان بی نام و نشان ها دفن شد.