ه‌‌پ‌گ‌: رفیق ما دلال زانیار به شهادت رسید -تکمیل شد-

ه‌پ‌گ اعلام کرد که رفیق ما دلال زانیار مورخ ۲۳ مارس به شهادت رسیده است و گفت‌‌‌: ‌«‌با ایستار فروتنانه، با مهارت نظامی و اندوخته ایدئولوژیک خود به مبارزی نیرومند مبدل شده بود.»

بیانیه مرکز مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق ‌(ه‌پ‌گ) به شرح زیر است‌:

‌«رفیق ما دلال زانیار مورخ ۲۳ مارس ۲۰۲۴ در مناطق حفاظتی مدیا شهید شد.

رفیق زلال به مثابه رهروی راه شهید دلال آمد ها در کوهستان قندیل خود را به کوهستان‌های آزاد رساند، در هر منطقه که مبارزه کرده و هر وظیفه‌ای را که انجام داد برای اطرافیانش همیشه به امید و روحیه مبدل شد. در بسیاری از مناطق حفاظتی مدیا به کار و کنش پرداخت،‌ با ایستار فروتنانه، با مهارت نظامی و اندوخته ایدئولوژیک خود به مبارزی نیرومند مبدل شده بود. همیشه در جستجوی آزادی بود، به مرزهایی که برایش تعیین شده بودند اعتنایی نداشت و به صورت مصمم همیشه در طرف آزادی قرار گرفت.

ما یکبار دیگر عهد می‌بندیم که مبارزات آزادی که رفیق دلال برای ما بجا گذاشته است را در شخص او با درکی که شایسته تمام شهدایمان باشد، به پیروزی برسانیم. در ابتدا به خانواده ارجمند رفیق دلال و سپس به تمامی خلق میهن‌دوست کوردستان تسلیت می‌گوییم.

مشخصات شهید دلال زانیار به شرح زیر است‌:

نام‌‌‌ سازمانی: دلال زانیار

نام و نام خانوادگی‌: چیمن یلدز

محل تولد‌‌‌‌‌‌: شهر آمد

نام مادر-پدر‌: زینت-شاکر

مکان و تاریخ شهادت‌: ۲۳ مارس ۲۰۲۳‌ ‌‌/ مناطق حفاظتی مدیا

رفیق دلال در شهر آمد زاده شده، شهری که هزاران فدائی از آن در مبارزه آزادی کوردستان شرکت کرده و فرهنگ مقاومت همیشه در آن زنده است. بدلیل اینکه اطرافیان او میهن‌دوست بودند، جنبش آزادی را زود شناخت. پایبندی خانواده او به ارزش‌های کوردستانی و میهن‌‌دوستی سبب شد تا از همان کودکی در جستجو باشد. در سنینی که به مدرسه می‌رفت این جستجوی خود را ژرفا بخشید و به یکی از طرفداران پ‌ک‌ک مبدل شد. در این زمان بود که واقعیت دشمن را بهتر شناخت و در کار و کنش‌های جوانان انقلابی میهن‌دوست مشارکت کرد. زمانیکه دانشجو بود فعالانه‌تر در کنش‌ها شرکت کرد و می‌خواست که مبارزات را ارتقا بدهد. در این زمان با مطالعه و ژرفا بخشیدن به خود،‌ کاراکتر قتل‌عام‌گر دولت ترکیه را بهتر درک نمود و خواست که مسئولیت بزرگی را برعهده بگیرد. رفیق ما همیشه زندگی ساختگی را که نظام حاکمه به زنان تحمیل می‌کرد را مورد بازخواست قرار می‌داد و زندگی مدرنیته سرمایه‌داری را رد می‌کرد، اینگونه به جستجوی یک حیات انقلابی دست زد. به‌ویژه می‌خواست به ظلمی که در مقطع مقاومت خودمدیریتی دمکراتیک روا داشته شد، پاسخی درخور دهد. مقاومت منطقه سور شهر آمد با پیشاهنگی فرمانده چیاگر هیوی انجام می‌شد و رفیق تکوشین با وجود اینکه به همراه دو فرزند خود برای زیستن حیاتی آزادانه از مرسین به جزیره بوتان آمده بود در این مقاومت مشارکت کرد و قهرمانانه شهید شد. شهادت رفیق تِکوشین بر او بسیار تاثیر نهاد. رفیق دلال علیرغم اینکه ازدواج کرده بود و یک فرزند داشت، خواست که در صفوف حیات انقلابی مشارکت ورزد. رفیق دلال به این مهم باور داشت که مادر بودن او مانعی برای عضویت و مشارکت در انقلاب نیست و برعلیه سیاست انکار و قتل‌عام که برضد خلق تحمیل می‌گردد، سکوت نکرد. او به سوی کوهستان‌های کوردستان حرکت کرد و به عضویت صفوف گریلا درآمد.

رفیق دلال که خود را به کوهستان‌های آزاد رسانده بود، با پایبندی بسیار به کوه‌ها علاقه یافت بدلیل اینکه کوه‌ها را به مثابه جای عمل به رویاهای خود می‌دید. در منطقه قندیل دوره آموزشی بنیادین را سپری کرد. در این آموزش، از‌ رفاقت پ‌ک‌ک و پیشاهنگی رفقای زن در حیات انقلابی بسیار متاثر شد. با آموزش ایدئولوژیک و نظامی خود را از نو آفرید، به یک گریلای دانای یژا استار مبدل شد. بازخواست و ژرفای عظیمش در حیات انقلابی برای او به روشنایی مبدل شد که همیشه راه را به او نشان می‌داد. برای اینکه مواردی را که در دوره آموزشی آموخته، اجرایی کند همیشه خود را برای سخت‌ترین و دشوارترین عرصه‌ها آماده ساخت و بدین شکل همیشه پیشنهاداتی می‌داد. برای اینکه لایق رنج رهبر آپو باشد کسی که برای آفریدن زن آزاد رنج و مبارزه‌ای عظیم صورت داد، او نیز هر لحظه از حیاتش را با انقلاب سپری کرد، او واقعیت زنان در نظام کاپیتالیستی را بخوبی فهم و درک نموده بود.

 رفیق دلال سعی داشت از هر لحاظ به پیشرفت دست یابد،‌ در هر جایی به کار و کنش پرداخت و در هر لحظه در مورد عظمت و شکوه پ‌ک‌ک و مسائل زنان آزاد گفتگو می‌کرد. رفیق ما در مقابل مقاطع دشوار جنگ سکوت ننمود و به مثابه یک گریلای یژا استار وظیفه و مسئولیت خود را به درستی به جای آورد. رفیق دلال می‌گفت که انجام این وظیفه تنها با رفتن به مناطقی که جنگ به دشواری در آن جریان دارد ممکن خواهد بود. در زمانیکه که به مثابه جنبش ما در مقطع جنگی سخت و دشوار قرار داریم، در آکادمی شهید ماهیر دوره آموزشی خود را با موفقیت به اتمام رساند. با خواست خود برای کسب مهارت و دیسیپلین نظامی در آن دوره آموزشی به یک نمونه برای رفقایش مبدل شده بود. بدلیل مهارتش در آموزش‌های نظامی، وظیفه آموزش به دیگر رفقای خود را برعهده گرفت.

رفیق ما پس از اینکه این وظیفه خود را نیز با موفقیت به پایان رساند، به منطقه هفتانین رفت و در مقاومت آنجا مشارکت جست. در منطقه هفتانین در بسیاری از عملیات‌ها شرکت کرد که ضرباتی سهمگینی را به ارتش اشغالگر ترکیه وارد آوردند،‌ او خشم خود برعلیه دشمن را به عملیات متحول نموده بود و از این وضعیت بسیار شادمان بود. او تجربه خود در عرصه نبرد را با حیات یکی ساخته و به وظایف انقلابی خود عمل می‌نمود. با این خصوصیات در میان رفقایش بسیار دوست داشته می‌شد و به رفیقی شرافتمند مبدل شد. رفیق ما دلال بر اساس خط مشی آزادی زنان خود را پیش‌برد می‌داد، براساس تشخیص‌ها و بیانات رهبر آپو در ارتباط با آزادی زنان خود را ژرفا می‌بخشید.

پس از اینکه به منطقه گاره رفت، در آنجا هم رویه مبارزه‌اش را ادامه داد. در عملیات‌های بسیاری مشارکت کرد، بخصوص در ساخت تونل‌های جنگی رنجی بسیار داد. رفیق ما از هر نظر به تاکتیک‌های نوین گریلای زمانه باور داشت، باور خود را به عمل متحول ساخت و به نمونه‌ای برای رفقای خود مبدل شد. رفیق دلال مورخ ۲۳ مارس ۲۰۲۴ در منطقه گاره در زمانیکه به انجام وظیفه خود مشغول بود، شهید گشت. به مثابه رفقای او ما در مبارزه همیشه از یاد و خاطره شهید دلال صیانت خواهیم نمود،‌ درشخص فرزند ارجمند او زانیار، که رفیق ما در راه میهن و آزادی نتوانست برایش مادری کند، ما قول داده و عهد می‌بندیم که آینده‌ای آزاد را برای تمام کودکان کورد ایجاد خواهیم ساخت.‌»