هر شهید، هر زن و کودک ایزدی علیه خانواده بارزانی پرونده‌ای دارد

حسو ابراهیم عضو MXDŞ با اشاره به اینکه سیاست بارزانی منجر به نسل‌کشی و ده‌ها گور دسته جمعی شده است، گفت: «هر شهید ایزدی، هر اسیر ایزدی، هر کودک ایزدی که در کوه شنگال تشنه و گرسنه رها شده، علیه خانواده بارزانی پرونده‌ای دارد.»

به دلیل فساد، قتل، شکنجه و بسیاری جنایات دیگر، ده‌ها شکایت علیه خانواده بارزانی انجام گرفته و پرونده‌هایی باز شده است. به دلیل فشارها و تهدیدهای خانواده بارزانی، بخش بزرگی از این شکایات در اروپا یا آمریکا صورت می‌گیرد. اخیراً در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ ، صندوق قربانیان کوردستان شکایتی را علیه مسرور بارزانی و فرزندان بارزانی به دلیل ۲۵ جنایت در دادگاه فدرال آمریکا تنظیم کرد.

جامعه ایزدی، همراه با نهادها و سازمان‌های اداره خودمدیریتی، مقدمات محاکمه خانواده بارزانی برای نسل‌کشی سال ۲۰۱۴ در شنگال را آغاز کرده‌اند. خوَدِدا الیاس، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال از جامعه ایزدی خواست تا علیه خانواده بارزانی پرونده باز کنند. جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) نیز با ارسال نامه‌ای با عنوان «زمان عدالت است» از این فراخوان حمایت کرد.

پرونده‌ها علیه خانواده بارزانی زیاد هستند

حسو براهیم، ​​یکی از اعضای شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال (MXDŞ) در مورد این موضوع صحبت کرد. حسو براهیم از جامعه ایزدی به ویژه حقوقدانان و نهادهای ایزدی خواست به جنبش علیه خانواده بارزانی بپیوندند. حسو براهیم با یادآوری اینکه تاکنون حدود ۲۵ شکایت در مورد جنایات خانواده بارزانی صورت گرفته است، گفت: «اگر فقط ایزدی‌ها را حساب کنیم، بیش از 100 پرونده وجود دارد. هر شهید ایزدی پرونده خود را دارد. هر اسیر ایزدی یک پرونده دارد. هر کودک ایزدی که در کوه شنگال تشنه و گرسنه ماند، یک پرونده دارد. پرونده‌ها علیه خانواده بارزانی زیاد هستند.»

حسو براهیم مهم‌ترین کار جامعه ایزدی را صیانت از پرونده خود عنوان کرد و گفت: «امیدواریم هر دختر ایزدی که به دست داعش افتاد، هر کودک ایزدی که به دست داعش افتاد، هر انسانی که تشنه و گرسنه رها شد، از پرونده خود صیانت کند.»

مسعود بارزانی مسئول گورهای دسته‌جمعی است

حسو براهیم همچنین درباره موضوع گورهای دسته‌جمعی که یکی از جدی‌ترین جنایات نسل‌کشی ناشی از سیاست‌های خانواده بارزانی است، گفت: «عاملان این گورهای دسته‌جمعی خانواده بارزانی به ویژه مسعود بارزانی است. چرا؟ چون در آن زمان رئیس اقلیم کوردستان مسعود بارزانی بود. نیروی پیشمرگه و همه نهادها و ارگان‌ها تحت فرماندهی و نظارت او بودند، تصمیم با او بود. ما امیدواریم که هر ایزدی شکایت کند و حقوق خود را مطالبه نماید.»

کسانی که عامل جنایات بودند، در مراسم گورهای دسته‌جمعی شرکت می‌کنند

حسو براهیم خاطرنشان کرد که افرادی که راه را برای نسل‌کشی هموار کردند و باعث ایجاد گورهای دسته‌جمعی شدند، در مراسم شهدای نسل‌کشی شرکت می‌کنند،در مورد شهدای نسل‌کشی دروغ می‌گویند. کسانی که باعث شهادت آنها شدند، ما نمی‌توانیم حق خود را از آنها مطالبه کنیم. برای همین خودم به این مراسم‌ها نرفتم. حتی کسانی که باعث این شهادتها شدند در مراسم گورهای دسته‌جمعی حضور دارند و ما نمی‌توانیم در آنجا حقیقت را بگوییم، من به آن شهدا دروغ نمی‌گویم و آنجا نمی‌روم. اما یک روز پرونده علیه آنها تشکیل می‌شود و خانواده بارزانی به دادگاه می‌روند، سپس من به آنجا خواهم رفت.»

حسو براهیم در پایان سخنان خود بار دیگر از جامعه ایزدی خواست که هر ایزدی از خانواده بارزانی شکایت کند و گفت: «نه تنها در اروپا، در عراق نیز دادگاهی وجود دارد. هیچ کس بیشتر از ایزدی‌ها حق شکایت از خانواده بارزانی را ندارد.»