حسن بارام‌‌‌‌‌‌‌‌: باید خلق کورد دوست و دشمن خود را از یکدیگر تفکیک کند

تاریخ‌نویس و ناظرسیاسی‌‌، حسن بارام اعلام کرد که هر نیروی کوردی که همراه با دولت اشغالگر ترکیه برضد کوردها بجنگند، قبل از هر چیز خواهران و برادران خود را به قتل می‌رساند، یعنی اینکه خود را می‌کشد و گفت‌‌: ‌«خلق کورد باید دوست و دشمن خود را از یکدیگر تفکیک

تاریخ‌نویس و ناظرسیاسی‌‌، حسن بارام در ارتباط با دیدار رئیس جمهور ترکیه از عراق و باشور کوردستان، تلاش‌های اشغالگرانه دولت ترکیه و همکاری و همدستی حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) با ترکیه را برای خبرگزاری فرات ‌(ANF) ارزیابی کرد.

حسن بارام تاکنون ۳۱ کتاب نوشته که اکثر موضوعات آن کتاب‌ها در ارتباط با کوردها و تاریخ سیاسی کوردها بوده است.

«پروژه عرب کردن و تُرک کردن در کوردستان ادامه دارد»

حسن بارام توجه‌ها را به تلاش‌های اشغالگرانه دولت ترکیه و تغییر دموگرافیای کوردستان معطوف داشت و گفت‌: ‌«متاسفانه امروز ما از عرب کردن و تُرک کردن بحث به میان می‌آوریم، ما مشاهده می‌کنیم که سلطه‌گران برهه عرب کردن و تُرک کردن در کوردستان را ادامه می‌دهند. برای مثال دولت ترکیه برای قتل‌عام تلاش می‌کند، ما می‌‌بینیم در باکور کوردستان بدلیل پوشش لباس کوردی اشخاصی را دستگیر کردند.‌»

«دولت ترکیه اشغال کوردستان را ادامه می‌دهد»

بارام به تلاش‌های اشغالگرانه دولت ترکیه و تغییر دموگرافی کوردستان اشاره کرد و اینچنین گفت‌: ‌«روزانه خاک کوردستان در روژاوا و باشور مورد اشغالگری قرار می‌گیرد، حقوق خلق کورد مصادره می‌شود و ارتش ترکیه مناطق مختلفی را اشغال می‌کند. در تلاش‌ است تا کوردها را به ترک مناطق زادگاهشان مجبور سازد و بجای آنان عرب و ترکمن‌ها را در آن مناطق سکنی دهد، تُرک کردن و عرب کردن مناطق کوردستان و اشغال کوردستان ادامه دارد.‌»

حسن بارام توجه‌ها را به دیدار اردوغان از عراق و باشور کوردستان معطوف داشت و درباره اهداف دولت ترکیه بیان داشت : ‌«اکنون اردوغان به عراق آمده، اما آبرسانی را از مردم دریغ کرده‌ است. از جنبه اقتصادی،‌ امنیتی و نظامی به آرمان‌های خلق کورد می‌نگرد. این یک سیاست قدیمی است. در قبل نه به مثابه تمدن و نه به مثابه دولت در مقابل کوردها صف‌آرایی نکرده‌اند اما در نتیجه تغییرات، سیاست در این مناطق رنگ دیگری به خود گرفته است. باید خلق کورد بر سیاست خود تامل کند و دوست و دشمن را از یکدیگر تفکیک نماید.‌»

حسن بارام مشخص نمود که دولت ترکیه می‌خواهد به سیاست کورد شکل دلخواه خود را بدهد و اینچنین ادامه داد‌: ‌«بی‌گمان دولت ترکیه و اردوغان که اکنون در ترکیه حاکم است، سیاستی بسیار تخریب‌گر  برعلیه خلق کورد را به اجرا گذاشته است. دولت ترکیه و آک‌پ پنهان نمی‌کنند و می‌گویند که خلق کورد در هرکجا که باشند ما با آنها دشمنی خواهیم کرد، می‌خواهند برای خلق کورد مشکلاتی به وجود آورند. بدین‌ صورت آمدن اردوغان برای شکل دادن دلخواه به سیاست کوردستان بود.‌‌‌»

علت حملات دولت ترکیه تنها پ‌ک‌ک نیست

تاریخ‌نویس، حسن بارام از اهداف اشغالگرانه دولت ترکیه بحث نمود و بیان داشت: ‌«بنظر من پس از دیدار اردوغان، برنامه‌شان اینطور است که به باشور کوردستان حمله کنند. علت این حمله تنها پ‌‌ک‌ک نیست، در روژاوای کوردستان پ‌ک‌ک وجود ندارد، در اینجا در باشور کوردستان پ‌ک‌ک  وجود ندارد، اما هدف دولت اشغالگر ترکیه در مقابل آرمان خلق کورد شفاف است. می‌خواهد دستاوردهای خلق کورد در باشور و روژاوای کوردستان را از میان بردارد.‌»

بارام ابراز کرد که هزاران سال است که خلق کورد برای دیگر خلق‌ها به تهدید مبدل نشده و تنها بروی خاک و میهن خود زیسته است و اینچنین ادامه داد‌: ‌«اما افکار اشغالگران کوردستان، افکاری شوونیستی است و می‌خواهند تمام دستاوردهای خلق کورد، هر چراغ و روشنایی کوردها را از میان بردارند.‌»

بارام توجه‌ها را به همکاری و همدستی پ‌د‌ک با دولت ترکیه معطوف داشت و سخنان خود را اینگونه به پایان رساند‌‌: ‌«بخشی از تاریخ ما مخرب است همان بخشی که کورد علیه کورد جنگیده است. ما امیدواریم که یکبار دیگر نیروهای سیاسی کورد در هر ۴ بخش کوردستان دست خود را به خون کورد دیگری آلوده نسازند. اشغالگران در تلاشند که برنامه‌ها و توطئه‌های بسیاری را ایجاد کنند تا خلق کورد بدست خود یکدیگر را نابود سازد. من به این موضوع خودکشی می‌گویم. به عبارت دیگر هر نیروی کوردی که به همراه دولت اشغالگر ترکیه با خواهران و برادران خو بجنگد، بنظر من قبل از اینکه خواهران و برادران خود را به قتل برساند، خود را کشته است. به همین دلیل من امیدوارم که نیروهای سیاسی از تاریخ،‌ درس‌های لازم را آموخته باشند.‌»