حسین حجی: اداره‌ی جدید بر اساس اراده شنگال خواهد بود

حسین حجی، رئيس مشترک پاده در مورد دستور کار ساخت يک اداره جديد در شنگال و تلاش برای احيای قراداد ۹ اکتبر گفت:« دولت عراق نيز درک کرد که بدون اراده مردم شنگال نمی‌توان يک اداره جديد ايجاد کرد.

عبدالقادر دخیل فرماندار موصل پس از آغاز به کار رسمی در ۱۹ فوریه اولین سفر خود به شنگال را انجام داد و با مقامات نظامی ارتش عراق، نهادهای رسمی و شخصیت‌های شناخته شده شنگال دیدار کرد. فرماندار عبدالقادر دخیل به اجرای توافقنامه ۹ اکتبر در راستای حل مشکلات اداری، سیاسی و اجتماعی شنگال اشاره کرد. پس از این سفر، عضو حزب دمکرات کوردستان فارس بریوکانی در جلسه شورای استانی موصل استعفا داد تا پ‌دک بتواند در مورد شنگال اظهار نظر و تصمیم گیری کند و یکی از اعضای خود از شنگال را جایگزین وی کرد. با این تحولات اخیر، وضعیت اداری شنگال بار دیگر به دستور کار اصلی منطقه تبدیل شده است.

حسین حجی رئیس مشترک پاده، بازدید فرماندار موصل از شنگال، اوضاع سیاسی منطقه، تلاش برای اجرای توافقنامه ۹ اکتبر و موضعگیری اداره خودمدیریتی شنگال را با خبرگزاری فرات(ANF) بررسی کرد.

حسین حجی یادآور شد که عبدالقادر دخیل فرماندار موصل از لشکر ۲۰ ارتش عراق در شنگال بازدید کرد و در خصوص این بازدید اظهار داشت: «ورود فرماندار برای دیدار با عده‌ای بوده است، بنابراین، از لحاظ پروتکل‌های دولت، این سفر رسمی نیست. این سفر برای دیدار با برخی نهادها و افراد و شنیدن نظرات مردم بود.»

برای تغییر مدیریت شنگال، حرف آخر را مردم می‌زنند

حسین حجی با بیان اینکه فرماندار موصل در سخنان خود از تغییر اداره شنگال صحبت کرد، ادامه داد: «وی در اظهارات خود به اجرای توافقنامه ۹ اکتبر اشاره کرد. دستور کار تغییر اداره شنگال یک چیز عادی است. انجمن شورای موصل با پایان دوره خود تغییراتی ایجاد کرد. اما مردم برای تغییر مدیریت شنگال نظراتی دارند. وقتی انجمن شورا افرادی را برای وظایف و اختیارات معینی تعیین کرد، نظر نهایی نظر مردم شنگال است. این نظر شورای خودمدیریتی دموکراتیک شنگال است. اگر بین بغداد-موصل و شنگال چیزی بر شنگال تحمیل شود، آن چیز پذیرفته نمی شود».

رئیس مشترک پاده حسین حجی با اشاره به اینکه مردم محلی در هر ناحیه، منطقه و استان عراق مسئولین خود را مشخص می‌کنند، نسبت به مسئولیت اداره شنگال هشدار داد: «برای شنگال همیشه برای ما انتخابات برگزار می‌کنند. کسانی که منصوب می‌شوند، منافع احزاب سیاسی را در نظر می‌گیرند. این در حال حاضر قابل قبول نیست.»

دولت درک کرده است که بدون اراده شنگال نمی‌توان یک اداره جدید ایجاد کرد

حسین حجی از تحمیل موارد زیادی بر شنگال برای اداره شنگال در گذشته خبر داد و این مثال را بیان کرد: «ورود ارتش عراق به شنگال، قرارداد ۹ اکتبر، همه آنها علیه شنگال بود، اما شنگال اراده خود را اعلام کرد. از خود دفاع کرد و به برخی از احزاب فرصت نداد که به شنگال برگردند و مردم ما را به بردگی بگیرند، شنگال را بی‌اعتماد و ضعیف کنند. دولت عراق نیز درک کرد که بدون اراده مردم شنگال نمی‌توان یک اداره ایجاد کرد. اداره شنگال از مردم شنگال خواهد بود. اداره شنگال توسط مردم شنگال تعیین می‌شود.»

فرماندار موصل هم نمی‌تواند قرارداد ۹ اکتبر را اجرا کند

حسین حجی رئیس مشترک پاده در پایان ارزیابی خود با بیان اینکه توافقنامه ۹ اکتبر یک محاسبات سیاسی در مورد شنگال بود، درباره تلاش‌ها برای احیای این توافق اظهار داشت: « مردم شنگال و مردم دشت نینوا یک صدا با آن مخالفت کردند و گفتند ما این را قبول نداریم. این قرارداد از ۹ اکتبر ۲۰۲۰ تاکنون اجرا نشده است. وقتی کسی که مسئول موصل است در مورد این توافق صحبت می‌کند، ما فکر نمی‌کنیم که این کار شایسته او باشد. این در اختیار اوست که چیزی را به دستور کار بازگرداند. دولت عراق، نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی قادر به انجام این کار نبودند و به نظر من حتی فرماندار موصل نیز نمی‌تواند این کار را انجام دهد.»