حسین حجی: دولت ترکیه می‌خواهد عراق را وارد یک جنگ منطقه‌ای کند

حسین حجی رئیس مشترک پاده با بیان اینکه دولت اشغالگر ترکیه جنگ منطقه‌ای را دنبال می‌کند و می‌خواهد عراق را به آتش جنگ بکشاند، گفت: «عراق مجبور نیست جنگ را به سرزمین خود بیاورد و سرزمین خود را به ترک‌ها تسلیم کند.»

وزرای جنگ دولت ترکیه با همکاری حزب دمکرات کوردستان کمپین جدیدی از دیپلماسی جنگی را علیه جنبش آزادی کوردستان و مردم منطقه به راه انداخته‌اند. در چهاردهم ماه جاری، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، ابراهیم کالین مشاور میت و یاشار گولر وزیر جنگ ترکیه از بغداد دیدن کردند. از بیانیه‌ها به نظر می‌رسد که دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان می‌خواهند با ادغام عراق در برنامه‌های خود، کاری را که نتوانستند علیه کوردها و جنبش آزادی انجام دهند، به انجام برسانند. اگرچه به نظر می‌رسد عراق در بسیاری از مسائل با دولت ترکیه به توافق رسیده است، اما هنوز مشخص نیست که آنها در چه سطحی و چگونه به توافق رسیده‌اند. رئیس مشترک حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) حسین حجی، ترافیک دیدارهای عراق، دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان را برای آژانس فرات (ANF) ارزیابی کرده است.

حسین حجی، رئیس مشترک پاده اظهار داشت، مدتی است که چهارچوب گفتگو بین بغداد-هولیر و آنکارا وجود دارد، سفر وزرای دولت ترکیه به بغداد نیز بر همین اساس بوده و اهداف دولت ترکیه را به شرح زیر دانست: «دولت ترکیه می‌خواهد مناطقی را که گریلاهای آزادی‌بخش در آنجا هستند محاصره کند و احتمال عملیات وجود دارد. آنها می‌خواهند حکومت باشور کوردستان و دولت عراق را در این عملیات مشارکت دهند. در واقع باشور کوردستان قدرت و فرصت حضور در چنین عملیاتی را ندارد، آنها بین خود تنش و درگیری دارند. تصمیمات دادگاه فدرال عراق نیز وضعیت آنها را بدتر کرده است.»

حسین حجی با بیان اینکه برخی از مقامات امنیتی عراق می‌گویند که بر اساس عملیات مشترک با ترکیه به توافق نرسیده‌اند، وضعیت را اینگونه ارزیابی کرد: «دولت ترکیه می‌خواهد برای خود «منطقه امن» در این مرز ایجاد کند. آنها قبلاً عفرین، گری سپی و سرکانی را اشغال کرده بودند. اما بین سیستم دولتی عراق و سوریه تفاوت‌هایی وجود دارد. سوریه به دلیل مشکلات داخلی به اندازه کشور عراق قوی نبود. عراق یک کشور مهم در خاورمیانه است. من باور ندارم که دولت عراق در این سطح با مقامات ترکیه ائتلاف کند. چون خطی که دولت ترکیه می‌کشد تا موصل، کرکوک و سلیمانیه امتداد دارد. آنها می‌خواهند یک بار دیگر امپراتوری عثمانی را در سرزمین عراق تأسیس کنند.»

دولت ترکیه جنگ منطقه‌ای را دنبال می‌کند

حسین حجی به بحثهای داخلی بين نيروهای سياسی و امنيتی عراق اشاره كرد و ادامه داد: «سياستمداران و مقامات عراقی ميگويند اين اتفاق نمی افتد و آن را قبول ندارند. پارلمان عراق تصمیم گرفته است که نیروهای نظامی خارجی در عراق نمانند. دولت ترکیه می‌خواهد در منطقه درگیری ایجاد کند، می‌خواهد جنگ را در منطقه به راه بیندازد. دولت ترکیه در میان بحران‌ها و مشکلات قرار دارد و برای نجات خود از آن به منطقه روی آورده است. دولت ترکیه می‌خواهد منافع خود را با عراق توسعه دهد تا مسیر تجارت و نفت دوباره رونق بگیرد.»

عراق مجبور به تسلیم خاک خود به دولت ترکیه نیست

حسین حجی رئیس مشترک پاده با بیان اینکه اگر دولت اشغالگر ترکیه عملیات گسترده‌ای را آغاز کند، کل منطقه را به آتش می‌کشد، نظر خود را در مورد مواضع عراق اینگونه بیان کرد: «من معتقدم که عراق این کار را انجام نخواهد داد. عراق به تازگی از نفوذ داعش خارج شده است و مدتی است که اقداماتی را برای اصلاح خود انجام داده است. عراق موظف نیست که عملیاتی از سوی دولت ترکیه در سرزمین خود انجام دهد و سرزمین خود را به ترک‌ها تسلیم کند. من معتقد نیستم که این عملیات اتفاق بیفتد، اما دولت ترکیه خواسته‌های زیادی را مطرح می‌کند تا بتواند به برخی خواسته‌های مختلف دست یابد.»

می‌خواهند بازگشت آوارگان و بازسازی مجدد شنگال شکست بخورد

حسین حجی با بیان اینکه اگر پشت پرده توافقی صورت گیرد، بر شنگال تاثیر می‌گذارد، گفت: «دولت ترکیه به بهانه پ‌ک‌ک هر روز به شنگال حمله می‌کند و تاکنون عراق سکوت کرده است و این بزرگترین انتقاد به دولت عراق است. اما اگر شنگال در این نقشه قرار گیرد، سعی می‌کنیم با سیاست جلوی برخی چیزها را بگیریم. جنگ به نفع شنگال نیست، الان جامعه ما در حال بازگشت به شنگال است. برخی احزاب سیاسی خواهان شکست بازگشت آوارگان و بازسازی شنگال هستند.»

عراق مجبور نیست دوباره جنگ، آوارگی و غارت را به سرزمین خود بیاورد

حسین حجی ، رئیس مشترک پاده در پایان ارزیابی خود با بیان اینکه معتقد است عراق با توجه به منافع دولت ترکیه و دولت باشور کوردستان به سیاست جنگ نمیپیوندد، در مورد موضع عراق چنین اظهار نظر کرد: «عراق مجبور نیست دوباره با جنگ، آوارگی و فقر روبرو شود و آن را به سرزمین خود بیاورید. عراق ممکن است تصمیماتی برای حفاظت از مرزهای خود بگیرد، تا کنون مقامات عراقی سربازان ترکیه را نیروهای خارجی می‌دانند و می‌خواهند عراق را ترک کنند. عراق به تدریج خود را دوباره جمع می‌کند، من مطمئن نیستم که اجازه دهد جنگی در خاک عراق رخ دهد و سرزمین آنها مورد اشغالگری قرار گیرد. ممکن است برخی از پروتکل‌ها بین دو کشور امضا شود، اما عراق موظف به ایجاد جنگ در خاک خود با عملیات دولت ترکیه نیست.»