تصویر

هولات: مبارزه با آسمیلاسیون باید تشدید شود

رمضان هولات از اعضای انجمن پژوهشی فرهنگ و زبان مزوپوتامیا، اظهار داشت که در کوردستان علیه سیاست‌های همسان‌سازی باید یک مبارزه تمام عیار انجام شود.

زبان مادری و همسان‌سازی

مدارس منطقه‌ای مقیم که با هدف سیاست جنگ ویژه برای همسان‌سازی در شهرهای کوردستان و در پوشش آموزش، تأسیس شده بود، کودکان کورد را جذب می‌کند. رمضان هولات، مدیر انجمن پژوهشی فرهنگ و زبان مزوپوتامیا (MED-DER) درباره این موضوع صحبت کرد و گفت: «این مدارس در کوردستان بسیار رایج است، آنها در اصل برای آموزش ایجاد شده‌اند، اما در کشورهایی مانند ترکیه برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. هدف اصلی از دید آنها این است که کودکان کورد را جذب کنیم، آنها را از واقعیت‌شان دور کنیم، آنها را به ترک تبدیل کنیم.»

از زبان چیزی باقی نمی‌ماند

هولات با بیان اینکه تلاش بزرگی برای همسان‌سازی توسط دولت در کوردستان در حال انجام است گفت: «وقتی به بچه‌هایی که از مدارس منطقه‌ای باقی مانده فارغ التحصیل می‌شوند نگاه می‌کنیم، بیشتر آنها به زبان مادری خود که زبان جامعه است صحبت نمی‌کنند. راه‌های زیادی برای همسان‌سازی وجود دارد. در سال‌های اخیر، خلق کوردستان برای محافظت از خود در برابر همسان‌سازی، آگاه شده و تلاش می‌کنند.»

زبان مادری باید در هر زمینه‌ای از زندگی استفاده شود

هولات با اشاره به اینکه برای شکست سیاست‌های همسان‌سازی نیاز به مبارزه همه‌جانبه است گفت: «بسیاری از نهادها بر اساس نیاز ساخته شده‌اند و اگر در کوردستان همسان‌سازی بر خلق تحمیل نمی‌شد، انجمن و نهادهایی همچون انجمن ما تشکیل نمی‌شد. ما نهادی هستیم که تلاش می‌کنیم همه زبان‌ها را در کوردستان توسعه دهیم. زبان مادری باید در هر زمینه‌ای از زندگی باشد، اهمیت زبان چیز کمی نیست.»