خبرمهم

هوزات: کمپین آزادی اجتماعی و توده‌ای‌تر خواهد شد-تکمیلی-

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با بیان اینکه کوردها انقلاب ملت دموکراتیک را در طول ۲۵ سال مقاومت در برابر توطئه بین‌المللی تحقق بخشیدند، اظهار داشت: «کمپین آزادی در ۲۶مین سالش اجتماعی و توده‌ای‌تر خواهد شد.»

هوزات با اشاره به اینکه دوره پیش‌رو فضای مناسبی را برای اجتماعی و توده‌ای شدن کمپین «آزادی عبدالله اوجالان، راه‌حل مسئله کورد» که از ۱۰ اکتبر در حال توسعه است، مهیا کرده است و گفت: «نظام کنفدرالیسم دموکراتیک بیان یک کل است. بنابراین، همراه با مرحله دوم وضعیت توده‌ای‌شدگی بزرگ رخ خواهد داد. ما باید این راهپیمایی آزادی را به رهبری زنان، جوانان، کوردها و دوستان در همه جا با جهانی کردن و گردونی‌کردن آن ادامه دهیم. این فرآیند از هر نظر محیط و اقلیم آن را ایجاد می‌کند.»

بسه هوزات، رئیس مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در رابطه با مرحله‌ای که کمپین "آزادی برای عبدالله اوجالان، راه حل مسئله کورد" به آن رسیده و مبارزه مردم کورد و دوستانش علیه توطئه بین‌المللی و برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در بیست و ششمین سال خود به چه صورتی باید باشد، به سوالات خبرگزاری فرات (ANF) پاسخ داد.

*کمپین آزادی که از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ با شعار آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز شد، به میلیون‌ها نفر از ساکنان چهار بخش کوردستان و در سراسر جهان رسید. همه مردم روژاوا به پا خاستند و راهپیمایی آزادی در باکور کوردستان برگزار شد. باز هم به عنوان بخشی از این کمپین، صدها هزار نفر در راهپیمایی بزرگ آزادی که در ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ در کلن برگزار شد گرد هم آمدند. این کمپین در این فرآیند چه دستاوردهایی داشت، چه چیزی را ثابت کرد؟ آیا کاستی‌هایی وجود داشت؟

ما در ماه توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه هستیم. ابتدا نیروهایی را که این توطئه را انجام دادند محکوم و نفرین می‌کنم. همچنین همراه با توسعه توطئه بین‌المللی، ده‌ها رفیق و میهن‌دوست مقاومت بزرگی کردند و اقدامات ایثارگرانه انجام دادند. یک مقاومت باشکوه در اطراف آنها وجود دارد که ۲۵ سال است ادامه دارد. یاد و خاطره همه شهدای آزادی و انقلاب را در شخصیت شهدای 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' با احترام و عشق و قدردانی گرامی می‌دارم.

رهبر آپو ۲۵ سال است که در زیر رژیم شکنجه و نسل‌کشی امرالی مقاومت بزرگی ایجاد کرده و مبارزه می‌کند. او این مبارزه را فقط به نام کورد آزاد انجام نداد. مبارزه‌ای که رهبر آپو توسعه داد نه تنها مقاومت مبارزه برای آزادی کوردستان است، بلکه رهبر آپو تحت شکنجه و رژیم نسل‌کشی امرالی به نمایندگی از زنان نیز مقاومت می‌کند. او از طرف مردم مقاومت می‌کند، از طرف بشریت مقاومت می‌کند. از این نظر، مبارزه‌ای که رهبر آپو ایجاد کرد و مقاومتی که در داخل انجام داد، مقاومت بزرگ بشریت است. این مبارزه بزرگ مقاومت آزادی است.

او تحت شرایط نسل‌کشی ۵ اثر برای بشریت نوشت

با این درک، ۲۵ سال است که این مبارزه پیوسته در حال رشد، تعمیق و گسترش بوده است. قدرتش را از اینجا می‌گیرد، حقیقتش را از اینجا می‌گیرد. در شرایطی، در شرایط شکنجه و فاشیسمی که رهبر آپو تجربه کرد، هیچ رهبر دیگری واقعاً نتوانسته به چنین تمرکز عمیق فکری، نظری، فلسفی، ایدئولوژیک، سیستمی و تشکیلاتی دست یابد. نتوانسته‌اند آن را به هیچ اثری تبدیل کنند یا به صورت مکتوب درآورند. نتوانسته‌اند آن را متعلق به بشریت کنند، نتوانسته‌اند آن را به تاریخ نسبت دهند. این اولین بار در تاریخ است. رهبر آپو به نمایندگی از مردم کورد، به نمایندگی از خلق‌های خاورمیانه، به نام انسانیت، به نمایندگی از زنان، در مکانی مانند امرالی که شرایط شکنجه، نسل‌کشی و فاشیسم در آن وجود دارد و جنگ دائمی در جریان است و ​​ تحت شرایطی که جنگ نسل‌کشی و جنگ روانی خاص در هر سطح و ابعادی صورت می‌گیرد چنین عمقی را تجربه کرد و مبدل ساختن آن به یک اثر ۵ جلدی و تعلق‌دهی آن به کل جامعه و تاریخ، امریست که برای اولین بار در تاریخ جهان اتفاق می‌افتد. این مقاومتی است که در تاریخ بی‌سابقه است. بی‌سابقه است که اراده را تا این حد قوی نگه داریم، آگاهی را چنان زنده نگه داریم، انگیزه اخلاقی را چنان قوی نگه داریم و در این شرایط دائماً قدرت معنا را عمیق و گسترش دهیم.

در واقع، این یک اراده مافوق بشری، یک موضع مقاومت فوق بشری است. بدون شک، این از واقعیت حقیقت رهبر آپو، از قدرت معنایی او، از شور بالای او برای آزادی و مبارزه برای آزادی ناشی می‌شود. رهبر آپو در آن شرایط مجموعه دفاعنامه‌ی ۵ جلدی به رشته تحریر درآورد. این دفاعنامه‌ی ۵ جلدی به معنای دفاع از مردم کورد، دفاع از خلق‌های خاورمیانه و انسانیت است. رهبر آپو تحت حملات امرالی، شکنجه و نسل‌کشی پارادایم دموکراتیک، بوم‌شناختی، آزادی‌خواهانه زنان، الگوی ملت دموکراتیک، پروژه نظام کنفدرالیسم دموکراتیک را برای جامعه نوشت، ایجاد و تعلق بخشید. این واقعاً یک کار، یک مبارزه، یک مقاومت، یک موضع‌گیری وصف‌ناپذیر است.

این مقاومت در اوج خود صورت می‌گیرد

۲۵ سال است که مبارزه‌ای باشکوه و بی‌وقفه حول این موضع مقاومتی که رهبر آپو در امرالی ایجاد کرده است، ادامه دارد. با کمپین «شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید» آغاز شد و تا امروز بی وقفه ادامه داشته است. مردم ما یک مقاومت باشکوه، یک مقاومت قاطع در کوردستان، در خارج و در سراسر جهان انجام دادند. گریلاهای آزادی کوردستان پیوسته در خط فداکاری مقاومت بزرگی را توسعه داده‌اند و این مقاومت در اوج خود قرار دارد. این مقاومت در قالب زاپ، آواشین، متینا در اوج خود است. مردم ما در روژاوا انقلاب بزرگی را حول این مقاومت به راه انداخته‌اند که خاورمیانه، کل جهان و بشریت را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده، پایه‌های مدرنیته سرمایه‌داری را متزلزل کرده و الهام‌بخش بشریت بوده است. انقلاب بزرگی کرد. ده‌ها هزار شهید داد. بهای زیادی پرداخت. این مقاومت در امتداد این محور گسترش یافت. تأثیر فوق‌العاده‌ای بر زنان داشت. تأثیر شگرفی بر جامعه خاورمیانه داشت. این تأثیر شگرفی بر جامعه جهانی و بشریت داشت و منجر به یک تحول جدی واقعاً دموکراتیک شد. منجر به دگرگونی ذهنیت در جامعه شد. منجر به انقلاب وجدان شد.

بنابراین، اگر بگوییم «دستاوردها و نتایج این ۲۵ سال چیست؟»، انقلاب ملت دموکراتیک حول محور مقاومت رهبر آپو، مبارزاتی که او توسعه داد، پارادایم ملت دموکراتیک و پروژه نظام کنفدرالیسم دموکراتیک صورت گرفت. به پیشاهنگی کوردها، تحت رهبری رهبر آپو، کوردها، گریلاهای کورد و جنبش آزادی‌بخش کوردها، کوردها انقلاب ملت دموکراتیک را محقق کردند. همه مردم خاورمیانه را در یک تحول عظیم قرار داد و بر بشریت تأثیر گذاشت. این یک موفقیت بزرگ است.

کمپین "آزادی برای رهبر آپو، راه‌حل مسئله کورد" در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳آغاز شد. به رشد و گسترش ادامه داد. تحت رهبری دوستان شروع شد و تحت رهبری انقلابیون بین‌المللی، دموکرات‌ها و سوسیالیست‌ها توسعه یافت. این در واقع مرحله بعدی مقاومت بی‌وقفه ۲۵ ساله است. راهپیمایی آزادی، ۱۷ فوریه. پس از راهپیمایی بزرگ در کلن، امروز یک هیئت بین‌المللی علیه تهدید بین‌المللی امرالی به ترکیه رفتند. هیئت‌هایی بودند که قبل از آن رفتند. آنها جلسات زیادی در ترکیه برگزار کردند. همه کارها و تلاش‌های این دوستان، این محافل، افراد و گروه‌های دموکراتیک، انقلابی، سوسیالیست، وظیفه‌شناس، آزادی‌خواه، مرحله بعدی مبارزه بی‌وقفه ۲۵ ساله بر محور موضع‌گیری و مقاومت رهبر آپو است. ما نمی‌توانیم مستقل از آن این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم. به این معنا، با احترام و عشق به مقاومت رهبر آپو درود می‌فرستم. این مقاومت بزرگ برای آزادی، برابری و دموکراسی که ۲۵ سال است در محور مقاومت در حال توسعه است، پیوسته ادامه یافته و به این اوج رسیده، بین‌المللی، جهانی و گردونی شده است، راهپیمایی آزادی در ترکیه، شمال کوردستان، کلن. در اروپا راهپیمایی کنید و در حال حاضر به همه اقشار اجتماعی که با تمام توان در کمپین آزادی شرکت کردند درود می‌فرستم. من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و به همه کسانی که برای این کار زحمت کشیدند، کوشیده و تلاش کردند، درود می‌فرستم.

مبارزه ۲۵ ساله جهانی شده است

سود این فرآیند چه بود؟ همانطور که گفتم مبارزه ۲۵ ساله جهانی شده است. به این معنا، پارادایم ملت دموکراتیک از کوردستان فراتر رفته است. منطقه‌ای و جهانی شده است. به عبارت دیگر، به کل جامعه خاورمیانه و جامعه جهانی، مردم آن و انسانیت تعلق یافت. اکنون بسیاری از فیلسوفان، آکادمیسین‌ها، نویسندگان، هنرمندان، سیاستمداران، محیط‌بانان، فمینیست‌ها، بسیاری از اقشار جامعه، یعنی همه پویایی‌های مقاومت، مقاومتگر، پویایی‌های مبارزاتی جامعه اکنون به طور فزاینده‌ای همبستگی بزرگی را با کوردها حول محور پارادایم ملت دموکراتیک، پروژه سیستم کنفدرال دموکراتیک رهبر آپو نشان می‌دهند و در وحدت مبارزه می‌کند و با مبارزات آزادی کوردها همراه می‌شوند. آنها تحت رهبری رهبر آپو گردهم می‌آیند، به راهپیمایی آزادی می‌پیوندند، به رهبری رهبر آپو دست به راهپیمایی آزادی می‌کنند. به نمایندگی از بشریت در راهپیمایی آزادی شرکت می‌کنند. از این نظر، این البته بسیار ارزشمند و معنادار است. این به طور عینی سطح جهانی شدن جنبش آزادی را که در ۱۰ اکتبر به اوج خود رسید و وارد مرحله جدیدی شد و میزان موفقیت پارادایم ملت دموکراتیک را نشان می‌دهد. اگر مردم و فیلسوفان و روشنفکرانی که امروزه در جهان شناخته شده‌اند و تلاش‌های فکری زیادی برای بشریت کرده‌اند و جان خود را وقف این امر کرده‌اند، بیایند و بگویند که رهبر آپو رهبر ماست، راهپیمایی آزادی رهبر آپو راهپیمایی آزادی ماست، مبارزه کوردها نیز مبارزه ماست، این است که موفقیت پارادایم رهبری را آشکار می‌کند. قدرت و نتایج این مبارزه بی‌وقفه را که ۲۵ سال حول محور رهبر آپو شکل گرفته است را آشکار می‌کند. این یک موفقیت است، یک پیروزی بزرگ. این بزرگترین دستاورد است. به این معنا، نباید روندی را که از ۱۰ اکتبر آغاز شد، جدای از مبارزه ۲۵ ساله و مقاومت بی‌وقفه بدانیم. این نشان‌دهنده یک مرحله جدید است. سطح جهانی شدن و گردونی شدن مبارزه و در نتیجه سطح صیانت‌مداری، موفقیت و سطح تعلق‌یافتگی پروژه نظام دمکراتیک ملت-دمکراتیک کنفدرال و پروژه‌های راه‌حلی که رهبر آپو به نمایندگی از بشریت مطرح کرده است را آشکار می‌کند. البته این یک موفقیت بزرگ است.

رهبر آپو به یک رهبری جهانی تبدیل شده است

*در این روند به نظر می‌رسد بیشتر مشخص شده است که انزوای تحمیل شده بر رهبر آپو شخصی نیست و زندگی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بنابراین شعار «آزادی رهبر آپو هم آزادی من است» چقدر ملموس و واقعی است. مطالبه آزادی جسمانی رهبر آپو خصلت و بعد جهانی یافته است. این پیشرفت چه اهمیتی برای آزادی جسمانی رهبر آپو و تبدیل شدن او به یک رهبر جهانی و آینده کوردستان دارد؟

آنچه رهبر آپو را به یک رهبر جهانی تبدیل کرد، پارادایم ارائه شده توسط رهبر آپو است. رهبر آپو در فهم سوسیالیستی و ایدئولوژی سوسیالیستی که تا امروز باقی مانده است، تحولی جدی ایجاد کرد و تحولی بسیار جدی از این نظر حاصل کرد. این چه بود؟ زمانی که پ‌ک‌ک برای اولین بار تأسیس شد، تحت تأثیر این ایده و این ایدئولوژی بود. بدون شک بر اساس همین ایدئولوژی پایه‌گذاری شد. راه‌حل مسئله کوردها را در ایجاد یک دولت سوسیالیستی کوردی می‌دید. همه جنبش‌های سوسیالیستی راه‌حل را برای تعیین سرنوشت ملت‌ها در ایجاد یک دولت ملی سوسیالیستی می‌دیدند. راه‌حل مشکلات بشریت را در نظام اجتماعی و حیاتی می‌دیدند که از دولت و قدرت دور نبود. بنابراین، آیا این واقعا راه‌حلی برای بشریت به ارمغان آورد؟ مارکس، لنین و انگلس رهبران بزرگی هستند. آنها استادان سوسیالیسم هستند، آنها به راستی منبع بزرگ الهام برای همه مقاومت‌ها و برای کل بشریت بوده‌اند. آنها بر مقاومت مردم، مبارزه طبقاتی و مبارزه جنسیتی تأثیر مثبت گذاشتند. از این نظر، بدون شک رهبران بزرگی هستند. با این حال، راه‌حلی که آنها ارائه کردند، فراتر از درک طبقاتی و درک قدرت و دولت نبود. آنها سوسیالیسم را بر اساس درک قدرت و دولت تفسیر کردند. از این ذهنیت گذار صورت ندادند. رهبر آپو از این نظر انقلاب بزرگی کرد. بن‌بستی را که همه جنبش‌های سوسیالیستی در آن قرار داشتند را شکست. از سوسیالیسم واقعی گذار صورت داده است. او نظریه، فلسفه، ایدئولوژی و نظام اجتماعی سوسیالیسم دموکراتیک را توسعه داد. درک سوسیالیسم به دور از حکومت و دولت، درک راه‌حل اجتماعی مبتنی بر سازمان‌دهی دموکراتیک جمعی، نظام کنفدرالیسم دموکراتیک، درک آزادی اجتماعی مبتنی بر وحدت، برابری، آزادی و همزیستی مردم و تمرکز بر آزادی زنان، امری اولین و یگانه است. این یک پارادایم جدید است. این یک پارادایم واقعا آزادی‌خواهانه است. این یک پارادایم واقعاً دموکراتیک است. این واقعا یک پارادایم زیست‌محیطی است. زندگی دور از دولت و قدرت، زندگی اجتماعی، نظام اجتماعی به دور از دولت و قدرت، بردگی زن را نفی می‌کند و ناسیونالیسم را رد می‌کند. علم‌گرایی را رد می‌کند، دین‌گرایی را رد می‌کند، مفهوم طبیعت‌گرایی را رد می‌کند. استعمار، اشغال، انواع ظلم، ستم، جنگ و خشونت را رد می‌کند. زندگی آزاد واقعی و نظام آزاد دموکراتیک فقط با این ذهنیت و این درک قابل سازماندهی و استقرار است.

رهبر آپو فلسفه، ایدئولوژی، چارچوب نظری، کاربرد عملی، روش‌های اجرا و وظایف آن را آشکار کرد. بدنه سیستم بر اساس این درک به عنوان یک کل تعریف شد. او همچنین روش سازماندهی را آشکار کرد. این یک چیز شگفت‌انگیز است. بنابراین، وقتی آن را در این چارچوب در نظر بگیریم، در این چارچوب، رهبر آپو البته رهبر سوسیالیست قرن بیست و یکم و قرن‌های آینده تاریخ است. او تنها رهبر کوردها نیست. او رهبر تمام اقشار بشریت است که به سوسیالیسم معتقدند، به دموکراسی، آزادی، برابری، معتقد به آزادی زنان، معتقد به آزادی طبیعت، و معتقد به دوستی طبیعت و انسان‌ها هستند. رهبر آپو از این دفاع می‌کند. به عبارت دیگر، او فقط یک دفاع کلی نمی‌کند. رهبر آپو با تلاش فکری عظیم این پارادایم را در شرایط رژیم امرالی و شکنجه و نسل‌کشی توسعه داد. بنابراین، رهبر آپو به نمایندگی از همه طبقات تحت ستم، زحمتکشان، همه خلق‌های ستمدیده، زنان، همه بخش‌های محیطی و زیست‌محیطی البته رهبر آزادی است.

با گسترش و آشنایی بیشتر این ایده‌ها و افکار رهبر آپو، پذیرش فوق‌العاده‌ای شکل می‌گیرد. امروز دوستان همیشه مثال می‌زنند و از آنجایی که نه تنها ژیژک بلکه ده‌ها و صدها فیلسوف، روشنفکر، هنرمند، سیاستمدار، سوسیالیست، طرفدار محیط‌زیست و فمینیست هر اندازه که آشنا می‌شوند، به رهبر آپو "بله" می‌گویند و می‌گویند "ما در واقع برای آن مبارزه می کنیم". رهبر آپو برای ارزش‌هایی مبارزه می‌کند که ما برای آنها مبارزه می‌کنیم و از آنها دفاع می‌کنیم. به همین دلیل است که رهبر آپو در امرالی مقاومت می‌کند. آنها می‌گویند: "صیانت کردن از آزادی رهبر آپو، مبارزه برای آزادی رهبر آپو، مبارزه برای آزادی جسمانی نیز مبارزه خود ما برای آزادی است."

اکنون، از این نظر، رهبر آپو واقعاً به یک رهبر جهانی تبدیل شده است. صیانت‌مداری از وی به تدریج در حال توسعه است. تأثیر تغییر پارادایم به کل جامعه جهانی و همه اقشار بسیار زیاد خواهد بود. همانطور که پارادایم گسترش می‌یابد، همانطور که با ایده‌های رهبر آپو آشنایی بیشتر می‌شود، مالکیت جهانی و مشارکت جهانی در مبارزه برای آزادی ابعاد عظیمی خواهد یافت. بنابراین رشد خواهد کرد. در این راستا، ما باید این مبارزه را با هیجان، شور و شوق، ادعای واقعی و ایمان ادامه دهیم.

در مرحله دوم اجتماعی و توده‌ای‌تر خواهد شد

*شما بیان می‌کنید که کمپین آزادی با راهپیمایی کلن به مرحله جدیدی رسید. این مرحله چیست؟ این کمپین از این پس چگونه توسعه خواهد یافت؟

کمیپن آزادی که از ۱۰ اکتبر در حال توسعه است، مرحله بسیار مهمی از مبارزه ۲۵ ساله است. ارزیابی‌های زیادی مبنی بر وجود مرحله دوم پس از راهپیمایی کلن از نظر روند بعدی وجود دارد. این کمپین در سطح بین‌المللی و تحت رهبری دوستان و محافل دوستانه بین‌المللی به رشد خود ادامه خواهد داد. تا آنجا که ما از آنچه در این موضوع دنبال می‌کنیم می‌دانیم، برنامه‌ریزی مبارزه بسیار مهمی وجود دارد، کار وجود دارد، برنامه کاری وجود دارد. این مطالعات ادامه خواهد داشت. در این مرحله دوم، این کمپین همچنان گسترده‌تر خواهد شد. اجتماعی و توده‌ای‌تر خواهد شد. دوره پیش‌رو در حال آماده‌سازی محیط مناسب برای این امر است.

در آینده نزدیک ۸ مارس است. من معتقدم در ۸ مارس زنان بسیار قوی در این کمپین شرکت خواهند کرد. زنان دیگر متوجه این شده و می‌دانند. بسیاری از محافل فمینیستی از آزادی رهبر آپو حمایت و برای آن مبارزه می‌کنند. مقاومت رهبر آپو مقاومت زنان در راه آزادی است. مبارزه و تلاش رهبر آپو برای زنان در مبارزات ۵۰ ساله خود از نظر فکری، نظری، ایدئولوژیک، فلسفی و عملی تلاش‌هایی است که هیچ رهبر سوسیالیستی دیگری در تاریخ مطرح نکرده است. رهبر آپو نظام را به چالش کشید. نظام مردسالار، نظام مدرنیستی سرمایه‌داری، نظام هژمونیک را به چالش کشید. او مبارزه بزرگی انجام داد. راه را برای زنان در هر جنبه هموار کرد و آگاهی را افزایش داد. او روشنگری فوق‌العاده‌ای در زنان ایجاد کرد. این سطح از پیشرفت و رهایی زنان کورد بر زنان منطقه و زنان جهان تأثیر گذاشت. این یک تحول جدی در جامعه ایجاد کرد، یک تحول دموکراتیک. این واقعا مهم است.

من معتقدم، زنان در طول ماه مارس؛ یعنی از اول مارس مشارکت بسیار وسیع و گسترده‌ای در این کمپین صورت خواهد گرفت. زیرا آزادی رهبر آپو آزادی زنان است. با این درک، مشارکت قوی صورت خواهد گرفت. بعد از آن نوروز است. مشارکت گسترده توده‌ای در این کمپین در نوروز صورت خواهد گرفت. شرکت گسترده و باشکوه در راهپیمایی باشکوه آزادی و جنبش آزادی در مقیاس ملی در سراسر کوردستان برگزار خواهد شد. بعد از آن ماه آوریل است. روز ۴ آوریل، چنانچه روز میلاد رهبری است، زادروز کوردها و تولد انسانیت است. این مورد استقبال و جشن گسترده‌ای قرار خواهد گرفت. علاوه بر این؛ پس از آن، اول ماه می روز مقاومت زحمتکشان است. روز مبارزه است. یک واقعیت جهانی از رهبری وجود دارد. رهبری رهبر زحمتکشان و کارگران است. او به نمایندگی از همه ستمدیدگان مقاومت می‌کند و مبارزه می‌کند. ۵۰ سال مبارزه به این صورت گذشت. پارادایمی که او مطرح می‌کند این را در کل بیان می‌کند. نظام کنفدرالیسم دموکراتیک بیان یک کل است. بنابراین، با مرحله دوم یک توده‌بندی بزرگ پدید خواهد آمد و در این راستا از زنان، مردم کورد و همه دوستانشان می‌خواهم که بسیار قوی مشارکت کنند و این مرحله دوم را رهبری کنند. ما باید این راهپیمایی آزادی را در همه جا تحت رهبری زنان، جوانان، کوردها و دوستان با جهانی کردن و گردونی کردن آن ادامه دهیم. این فرآیند از هر نظر محیط و شرایط آن را ایجاد می‌کند.

ما باید در مرحله دوم یک مبارزه قانونی قوی ارائه دهیم

بعد دیگر آن نیز این است؛ ما باید در این مرحله دوم یک مبارزه حقوقی بسیار قوی داشته باشیم. یک حمله نسل‌کشی در امرالی جریان دارد. یک رژیم نسل‌کشی در اِمرالی اجرا می‌شود. نسل‌کشی جنایت علیه بشریت است. در حال حاضر در یک نظام بین‌المللی، نظام امرالی تحت کنترل نیروهای توطئه‌گر و شورای اروپا نیز مسئول این امر هستند. آمریکا، انگلیس و اسرائیل که این توطئه را رهبری کردند نیز مسئول این هستند. همه این نیروهای توطئه‌گر نیز مسئول این هستند. دولت ترکیه در حال اجرای رژیم نسل‌کشی در این نظام بین‌المللی امرالی است. در حال جنگ نسل‌کشی در امرالی است. بنابراین او مرتکب جنایت نسل‌کشی می‌شود. جنگ نسل‌کشی در امرالی اکنون سراسر کوردستان را فرا گرفته است. تبدیل به نسل‌کشی علیه کوردها شد. سیاست ۱۰۰ ساله نسل‌کشی علیه کوردها اکنون به مرکزیت امرالی به تمام کوردستان گسترش یافته است. از این نظر فشار شدیدی در ترکیه در قالب فاشیسم بر جامعه وجود دارد. در این راستا ما باید مبارزه بسیار جدی سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک با این جنایت علیه بشریت داشته باشیم. این بسیار مشروع است. ما باید این کار را انجام دهیم تا همه این دولت‌ها و نیروهایی که به نام قانون عمل می‌کنند اما به هیچ وجه قوانین خود را رعایت نمی‌کنند و به خاطر منافع اقتصادی و سیاسی خود قانون را زیر پا می‌گذارند، افشا شوند. ما باید نقاب آنها را در هر جنبه‌ای پاره کنیم. ما باید دولت ترکیه را افشا کنیم. ما باید فشار جدی بین‌المللی بر دولت ترکیه ایجاد کنیم. ما باید فشار عمومی ایجاد کنیم. از این نظر، ما باید مرحله دوم کمپین را در این بعد بسیار قوی انجام دهیم.

با گسترش پارادایم رهبر آپو نتیجه و قدرتی ایجاد شد که جدی‌ترین شخصیت را به کمپین راه‌حل مسئله کورد و آزادی رهبری بخشید. با دیدن هرچه بهتر این مهم، ما باید کار گسترش افکار و پارادایم رهبر آپو را در جهات مختلف در همه جا توسعه دهیم. ما باید این آثار و این مبارزه را با ده برابر تلاشی که تاکنون انجام داده‌ایم بوجود بیاوریم.

خلق‌ها می‌گویند "رهبر آپو باید آزاد شود"

*مقاومت رهبر آپو در امرالی و مقاومت جنبش آزادی، مردم، جوانان، زنان و دوستان کورد در بیرون وارد بیست و ششمین سال خود شده است. در سال ۲۶ چه باید کرد؟ چه کسی چه نوع وظایفی دارد؟ چگونه می‌توان سبک رهبری و مبارزه قوی‌تر، مؤثرتر و سازنده‌تر را توسعه داد؟

مبارزه‌ای که مردم ما ۲۵ سال حول محور مقاومت و پارادایم رهبری انجام می‌دهند، اکنون به یک مبارزه بین‌المللی تبدیل شده است. مسئله کورد به یک مسئله منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است. این وضعیت در نتیجه مبارزه مردم کورد، جنبش آزادی کورد و دوستان آنها به وجود آمده است. این یک موفقیت مهم است، یک نتیجه بسیار مهم. اکنون این آگاهی در میان مردم کورد، در جامعه و در جوامع و محافل غیر از مردم کورد در حال رشد است. آزادی خلق کورد و آزادی رهبر آپو کاملاً در هم تنیده شده است. از همان ابتدا هم همیشه همینطور بود. مبارزه ۵۰ ساله ما دقیقاً اینگونه بود. اما این آگاهی برای اولین بار در این سطح و در سطح پیشرفته به دست می‌آید. آگاهی در این مورد وجود دارد. این به آگاهی مبدل می‌شود. این یک چیز بسیار مهم است. بنابراین مردم کورد اکنون می‌گویند: «اگر رهبر آپو آزاد باشد، من هم آزاد خواهم بود. اگر رهبر آپو آزاد باشد کوردستان نیز صاحب موقعیتی خواهد بود. کوردها به حقوق سیاسی و دموکراتیک خود دست خواهند یافت.» آگاهی و درک این موضوع اکنون در میان مردم کورد عمیقاً توسعه یافته است. این بسیار مهم است. وجود و آزادی خود را در آزادی رهبر آپو می‌بیند و بر این اساس مبارزه می‌کند. ما باید این سطح آگاهی را بیشتر تعمیق کنیم و مبارزه، مبارزه برای آزادی را در این محور، در سال ۲۰۲۴ و در سالهای بعد از آن به شکلی بسیار جامع و بر این اساس که آزادی رهبر آپو، آزادی کوردها، خلق کورد و آزادی کوردستان است با ادعا و عزم بزرگ پیش ببریم.

نیز همانطور که عرض کردم بسیاری از محافل غیر از کوردها آزادی رهبر آپو را آزادی خود تعریف می‌کنند و آزادی خود را در گرو آزادی او می‌دانند. می‌گویند که رهبر آپو باید آزاد شود تا از تخریب محیط زیست جلوگیری شود. می‌گوید برای جلوگیری از تبعیض جنسی و زن‌کشی، رهبر آپو باید آزاد شود. جنبش‌های زنان و انسانیت مترقی می‌گویند که اگر قرار است جامعه آزاد شود، رهبر آپو باید آزاد شود. با وی به عنوان یک رهبر جهانی رفتار می‌کنند. وی را رهبر مبارزات خود می‌بینند. ما باید این مبارزه را به شیوه‌ای بسیار پر بعدی و قوی‌تر انجام دهیم. به همین ترتیب، مبارزه برای بوم‌شناسی، مبارزه برای آزادی زنان و مبارزه برای تمام اقشار تحت ستم و طبقه کارگر و زحمتکش باید بسیار قوی ادامه یابد. این به مرحله بسیار مهمی رسیده است.

راه رسیدن به موفقیت، مبارزه سازمان‌یافته است

ما بیش از هر زمان دیگری به آزادی جسمانی رهبر آپو نزدیک شده‌ایم. بنابراین آزادی مردم کورد بیش از هر زمان دیگری نزدیک است. اما این حملات نیز خشونت‌آمیز هستند. حملات ناسیونالیستی، دین‌گرایی، ارتجاعی، جنسیت‌گرایی، فاشیستی، چند بعدی و چند وجهی به پارادایم رهبر آپو نیز وجود دارد. هنوز برخی از گروه‌های سوسیالیسم واقعی هستند که در برابر الگوی رهبر آپو مقاومت می‌کنند. حملات هم دارند. یک ضد مبارزه چند وجهی وجود دارد، یعنی حمله به پارادایم رهبری و واقعیت رهبری در جریان است. ما همیشه تا کنون حملات علیه این را خنثی کرده‌ایم. مبارزه‌ای که مردم ما و گریلاها توسعه داده‌اند، توطئه بین‌المللی و توطئه‌های هر دوره را خنثی کرده است. در واقع هم اکنون بدین صورت می‌باشد.

رژیم شکنجه و نسل‌کشی در امرالی نیز ادامه یک توطئه است. اما این توطئه همیشه با مبارزه خنثی می‌شد. نابودی جسمانی رهبر آپو، انحلال جنبش آزادی کوردها و تکمیل کردن نسل‌کشی کوردها همه با این مبارزه ۵۰ ساله و ۲۵ سال مبارزه بی‌وقفه خنثی شد. امروز در بیست و ششمین سال مقاومت رهبری، با مقاومت امرالی رهبر آپو تبدیل به یک رهبر جهانی شده است. پارادایم رهبر آپو، جهانی شدن پارادایم ملت دموکراتیک، صیانت‌مداری عظیم، صیانت‌مداری بین‌المللی توسعه یافته است. این یک موفقیت است، این یک پیروزی است. ما باید این را با ایمان، عزم، درک مبارزه و درک مقاومت به نتیجه برسانیم. راه موفقیت مبارزه، مبارزه، مبارزه است. راه موفقیت، مقاومت، مقاومت، مقاومت، مقاومت سازمان‌یافته، مبارزه سازمان‌یافته، مبارزه متحد، مقاومت متحد است. مبارزه تاکنون این را ثابت کرده است. مبارزه‌ای که تاکنون صورت گرفته است به نوعی دلیل و تایید آینده است. از این جهت برای مردم مبارز و مقاوم، دوستان، همه اقشار انقلابی، دمکرات، چپ، سوسیالیست، اکولوژیست، فمینیست، زحمتکش و کارگر در مقاومت و مبارزه‌شان آرزوی موفقیت دارم. هر مبارزه‌ای که با محوریت رهبر آپو انجام گیرد، قطعا همه این گروه‌ها را آزاد خواهد کرد. این روند مبارزه این را به وضوح آشکار کرد.