حیاتی بامعنا و جسورانه را پیشه کرد

شهید هاوین گابار که دارای حیاتی سالن، جسورانه و با معنا بود. برای اینکه شایسته‌ی رنج رهبر آپو و رفقای شهید خود باشد با اراده و مصمم تا به آخرین نفس خود مبارزه نمود.

جوانان قهرمان کوردستان با اراده و جسارتی ستودنی در برابر تکنولوژی‌های جنگی سده ۲۱ مقاومت می‌کنند. یکی از این مقاومت‌گران زنی از منطقه‌ی بوتان عصیانگر، جانان اورال (هاوین گابار) بود. 

جانان اورال که در منطقه‌ی آیدین در خانواده‌ای میهن‌دوست که اصالتا اهل شرناخ بودند در شهر مقاومت‌گر بوتان به دنیا آمد. به دلیل تفکرات عمیق میهن‌دوستی خانواده و زنده نگه‌داشتن فرهنگ کهن بوتان، هرگز از هویت و اصالت خود دور نشد. اورال ذوب فرهنگی کوردها برای ترک شدنشان را قبول نمی‌کند دوست داشتن و حسرت میهن خود را همیشه در دلش زنده نگه می‌داشت. جانان اورال که میهنش اشغال شده بود و ستمی که بر خلق روا داشته می‌شد را قبول نمی‌کرد در برابر ظلم دشمن عزم خود را جزم نمود و این عزم راسخ را با شرکت در کنش‌های جوانان انقلابی نشان داد. جانان اورال به ویژه در سال ۲۰۱۵ در شهر شرناخ و دیگر شهرهای کوردستان شاهد وحشی‌گری دولت ترک بود و بعد از شهادت حاجی لقمان بیرلیک در همان سال به سوی کوهستان‌های کوردستان روانه شد و به عضویت نیروهای گریلا درآمد. 

گریلای ی‌ژآ استار هاوین که زمانی در منطقه‌ی بستا در کنش‌ها شرکت جست و سپس وارد منطقه‌ی هفتانین شد و اولین آموزش گریلایی را دید. هاوین گابار که پس از آموزش خیلی زود خود را با حیات کوهستانی و گریلایی وفق داد با قدم‌هایی صبورانه و خودباور برای اینکه به هویت زن آزاد برسد با دل و جان کار می‌کرد. گریلا هاوین برای اینکه لایق رنج و فداکاری رفقای شهید خود باشد مصممانه مبارزه می‌کرد. هرکاری که به او سپرده می‌شد زبردستانه و ماهرانه انجام می‌داد. گریلای حرفه‌ای ی‌ژآ استار هاوین گابار با آموزش ایدئولوژیک و نظامی که دیده بود پیرو خط مشی فدائیانه‌ی شهید زیلان، بریتان، دلال آمد، روژبین و سارا گویی شد. 

هاوین برای اینکه برعلیه ارتش اشغالگر ترکیه بجنگد، به منطقه‌ی شهید دلیل واقع در غرب زاپ رفته در بسیاری از عملیات‌ها شرکت جست و ضربات سهمگینی به دشمن وارد نمود. هاوین که همیشه ذهنیت رهبر آپو را برای خود اساس می‌گرفت و در هر شرایط سخت و دشواری، فلسفه‌ی رهبر آپو را عملی می‌کرد و با مبنای خط مشی فدائیانه‌ی سارا، روکن، زیلان و دوغا بر ضد وحشت پراکنی عثمانیان مبارزه می‌نمود. با عضویت بی‌تردید و بدون معامله‌گری برای تمامی رفقای خود نمونه بود. در مورخ ۴ دسامبر ۲۰۲۳ در نتیجه‌ی حمله‌ی دولت اشغالگر ترکیه به همراه رفیق خود دلیل تولهلدان شهید شد. گریلا هاوین گابار که حقیقت، جسارت و حیاتی معنادار را پیشه کرد و در او نمود پیدا می‌کرد به مثابه‌ی یک میلیتان بی‌همتای خط‌مشی پ‌ک‌ک و پاژک نام خود را در تاریخ مقاومت کوردستان حک نمود.