هیئت بین‌المللی علیه انزوا از سازمان‌های رسانه‌ای بازدید کرد

اعضای هیئت بین‌المللی حقوقدانان علیه انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سازمان‌های رسانه‌ای DFG و MKG در آمد بازدید کردند.

هیئت حقوقدانان بین‌المللی علیه انزوا در چارچوب تلاش برای رفع انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به ترکیه آمده است، روز گذشته پس از استانبول به آمد آمد. هیئتی که دیروز از بسیاری از سازمان‌های جامعه مدنی و احزاب سیاسی بازدید کرد، امروز نیز با سردار آلتان رئیس مشترک انجمن روزنامه‌نگاران دجله فرات (DFG) ، رزا متینا رئیس انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپتامیا (MKG) و اعضای انجمن‌ها در یک هتل ملاقات کرد.

سردار آلتان، رئیس مشترک DFG، اطلاعاتی را در مورد فعالیت‌های انجمن با هیئت به اشتراک گذاشت. آلتان از پیگیری مشکلات مربوط به خبرنگاران و تحت فشار قرار دادن آنها خبر داد و گفت: «وقتی صحبت از ترکیه می‌شود اولین چیزی که به ذهن می‌رسد فشار بر رسانه‌هاست. دلیل اصلی این مشکلات حل نشدن مسئله کوردها است. مشکلات ناشی از فقدان جایگاه کوردها و فشارهای وارده بر آنها بر آزادی اندیشه و عقیده نیز تأثیر می‌گذارد. ما به عنوان یک مطبوعات آزاد، خود را موظف می‌دانیم که مشکلات ناشی از مسئله کوردها را با مردم در میان بگذاریم. حتی وقتی حقیقت را به اشتراک می‌گذاریم، با فشار و خشونت شدید مواجه می‌شویم. ۴۴ روزنامه‌نگار همچنان در زندان هستند. اما با وجود همه فشارها، دوستان ما سعی می‌کنند به حرفه خود ادامه دهند، مطبوعات آزاد می‌ایستند و می‌نویسند.»

سپس آلتان گزارش یک ساله نقض حقوق را که توسط انجمن آنها تهیه شده بود به هیئت تحویل داد.

رزا متینا، رئیس MKG نیز اظهار داشت که تلاش می‌کنند صدای همه خبرنگاران زن جهان باشند. متینا ادامه داد: «گزارش‌های ماهانه تخلفات علیه خبرنگاران زن را به اشتراک می‌گذاریم. در حال حاضر ۱۰ خبرنگار زن در زندان هستند. وقتی یک خبرنگار زن در کوردستان هستید، فشار بر شما دوچندان می‌شود. در برابر تبعیض جنسی در رسانه‌ها، ما MKG را به عنوان جایگزین ایجاد کردیم. ما به خبرنگاری زنان اهمیت می‌دهیم و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. ما همچنین از نظر حقوقی از خبرنگاران زن حمایت می‌کنیم.»

پس از دیدار در آنجا، هیئت برای پیگیری جلسه رسیدگی به پرونده دجله مفتو اوغلو، رئیس مشترک DFG، به دادگاه آمد رفت.