هیئت روزنامه‌نگاران از مترو و روژنیوز بازدید کردند

هیئت روزنامه‌نگاران از اروپا در ادامه تماس‌های خود در سلیمانیه در خصوص قتل گلستان تارا و هیرو بهاالدین، با سازمان روزنامه‌نگاری مترو و خبرگزاری روژ نیوز دیدار کردند.

هیئتی که برای روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین که در ۲۳ اوت در حمله پهپادی دولت ترکیه در منطقه سیدصادق از توابع استان سلیمانیه به قتل رسیدند، از اروپا به سلیمانیه آمده بود به بازدید‌های خود ادامه می‌دهد.

پس از بازدید از شرکت رسانه‌ای چتر پروداکشن، جایی که گلستان تارا و هیرو بهاالدین در آن کار می‌کردند، هیئت از مترو، سازمان حفاظت و دفاع از روزنامه‌نگاران بازدید کرد.

این هیئت متشکل از روزنامه‌نگاران آلیس ماگار، اِما آدری، دلِر آکرِئی، هَندرِن فرج محمد، جالان ضیایی و دَوریم آلپ به ساختمان مترو در مرکز شهر سلیمانیه رفتند.

این هیئت در اینجا مورد استقبال رحمان غریب، بنیانگذار مترو و دیاری محمد مدیر آن قرار گرفت.

این هیئت ضمن یادآوری قتل‌عام و حملات علیه روزنامه‌نگاران توسط دولت ترکیه، تاکید کردند که روزنامه‌نگاری نماد آزادی و دموکراسی است.

اعضای هیئت با اشاره به غیرقابل قبول بودن قتل گلستان تارا و هیرو بهاالدین اظهار داشتند که باید برای روزنامه‌نگاران یک نگرش مشترک اتخاذ شود. این هیئت از مترو خواست تا پرونده قتل روزنامه‌نگاران را پیگیری کند.

رحمان غریب موسس مترو و دیاری محمد مدیر آن در سخنانی تاکید کردند که این حملات غیرقابل قبول است. مسئولان مترو با بیان اینکه موضوع را پیگیری خواهند کرد، تسلیت گفتند و پیام‌های همبستگی دادند.

«ما حقیقت را دنبال خواهیم کرد»

پس از مترو، هیئت از خبرگزاری روژنیوز بازدید کردند و مورد استقبال کارکنان خبرگزاری قرار گرفتند. عزیز کویلواوغلو، روزنامه‌نگار، اطلاعاتی در مورد خبرگزاری روژنیوز داد و اظهار داشت که آنها در مسیر حقیقت هستند. کویلواوغلو دلیل حملات دولت اشغالگر ترکیه را پنهان کردن حقیقت دانست و گفت که کارکنان مطبوعات آزاد هدف قرار گرفته‌اند زیرا حقیقت را به مردم منتقل می‌کنند. کویلواوغلو با بیان مشکلات پیش‌روی روزنامه‌نگاران تاکید کرد که به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

دلِر آکرِئی، عضو هیئت، اطلاعاتی در مورد عملکرد این هیئت ارائه کرد و اظهار داشت که از فعالیت مطبوعات آزاد حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر جالان ضیایی حملات دولت ترکیه و کسانی را که از این حملات اشغالگرانه دولت ترکیه حمایت کردند، محکوم کرد. جالان ضیایی با بیان اینکه خط خیانت راه را بر وقوع این قتل‌عام‌ها هموار می‌کند و خاطرنشان کرد که زنان بویژه مورد هدف قرار گرفتند.

جالان ضیایی با بیان اینکه هدف آنها تامین آزادی روزنامه‌نگاران است، پیام‌های همبستگی داد و خواستار مبارزه مشترک شد.

در سخنانی که به نمایندگی از این هیئت انجام شد، توجه به بحران خاورمیانه و اهمیت ایمنی روزنامه‌نگاران مورد تاکید قرار گرفت. تاکید شد که انتقال حقیقت به جامعه در محیط‌های بحرانی و پرتنش حائز اهمیت است.