هیئت روزنامه‌نگاران با استاندار سلیمانیه دیدار کردند

اولین دیدار هیئت روزنامه‌نگارانی که از اروپا در خصوص قتل گلستان تارا و هیرو بهاالدین به سلیمانیه آمده بودند، با استاندار سلیمانیه بود. استاندار هَوال ابوبکر اظهار داشت که آنها واکنش خود را به کنسولگری ترکیه منتقل کرده‌اند.

هیئتی که از اروپا به سلیمانیه آمده بود، تماس‌های خود را برای روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین که در ۲۳ اوت در حمله پهپادی توسط دولت ترکیه در منطقه سیدصادق استان سلیمانیه به قتل رسیدند، آغاز کرد.

در نشست با استاندار استان هَوال ابوبکر، هیئتی متشکل از روزنامه‌نگاران آلیس ماگار، اما آدری، دلِر آکرِئی، هَندرِن فرج محمد، جالان ضیایی و دَوریم آلپ و کمال حَمه رضا، کاروان محمود، اَنَس محمد، بَرهَم عادل و شادیار شورش از شرکت رسانه‌ای چتر پروداکشن، جایی که تارا و بهاالدین که در آن کار می‌کردند حضور داشتند.

باید یک نگرش مشترک در برابر قتل‌عام‌ها اتخاذ شود

در حالی که روزنامه‌نگاران به قتل‌عام و تشدید حملات دولت ترکیه واکنش نشان می‌دادند گفته شد که روزنامه‌نگاران در معرض تهدید هستند. دلِر آکرِئی روزنامه‌نگار به نمایندگی از این هیئت گفت: «قتل‌عام هیرو و گلستان و قتل‌های سیاسی مشابه آزادی سلیمانیه را به خطر می‌اندازد. همه باید با این وضعیت مخالفت کنند. باید موضع مشترکی در برابر این کشتارها در شخص دو رفیق روزنامه‌نگار ما که توسط دولت ترکیه انجام می‌شود، اتخاذ شود.

هَندرِن فرج محمد با بیان اینکه خطر زیاد است، خواستار محاکمه قاتلان و آمرین شد. هندرن فرج محمد گفت: «روزنامه‌نگاران، سازمان‌های مطبوعاتی و اداره سلیمانیه باید با این سیاست‌های ارعاب مخالفت کنند. همه باید بتوانند آزادانه فعالیت‌های مطبوعاتی خود را انجام دهند.»

دَوریم آلپ، روزنامه‌نگار نیز اظهار داشت که همه باید در سلیمانیه احساس امنیت کنند و خواستار مجازات قاتلان شد.

جالان ضیایی روزنامه‌نگار به نقش خیانت پ‌دک در قتل‌عام و سیاست‌های اشغالگرانه دولت ترکیه اشاره کرد. ضیایی با بیان اینکه ما اینجا هستیم تا از وقوع قتل‌عام‌های مشابه جلوگیری کنیم، افزود: «ما باید با هم در برابر این حملات بایستیم.»

استاندار: ما ناخرسندی خود را به کنسولگری ترکیه فرستادیم

هَوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه پس از روزنامه‌نگاران گفت که سلیمانیه شهری آزاد است و باید از آن محافظت شود.

وی با بیان اینکه با هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران می‌خواهند مسیر ما را تاریک کنند، خاطرنشان کرد: «با حمله به روزنامه‌نگاران می‌خواهند حقیقت از مردم پنهان شود.»

ابوبکر گفت که در رابطه با قتل تارا و بهاالدین ابتکار عمل کرده و به کنسولگری ترکیه ابراز ناراحتی کردند و گفت که همه باید خود را مسئول این وضعیت بدانند.

اِما آدری، روزنامه‌نگار که در این هیئت حضور داشت، یادآور شد که با اتحادیه CGT در فرانسه کار می‌کند که با ایمنی روزنامه‌نگاران سروکار دارد.

آدری با ابراز ناراحتی از مرگ تارا و بهاالدین، افزود: «وقتی یک روزنامه‌نگار کشته می‌شود، نه فقط یک روزنامه‌نگار، بلکه هزاران صدا کشته می‌شوند.»

دیدارهای هیئت در استان ادامه دارد.