حزب دمکراتیک خلق‌ها: محاصره شهر تلاش برای دست زدن به قتلعام است

حزب دمکراتیک خلق‌ها با اشاره به محاصره شهرها و حملات همه جانبه سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۶ اعلام نمود که این تلاشها، اقدامی سازماندهی شده برای قتلعام بود.

هیات مدیره مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام نمود که محاصره شهرها در جریان سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۶ تحت عنوان منع رفت و آمد، رفتارهای وحشیانه‌ای بودند که با نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی‌های بزرگی در این جغرافیا همراه شدند.

در این بیانیه همچنین امده است که مقررات منع رفت و آمد در ۱۶ اگوست ۲۰۱۵ در منطقه گمگم از توابع موش، در ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ در منطق شرنخ از توابع جزیر با محاصره کل منطقه وارد مرحله جدیدی شده و این اقدامات فاشیستی و تجاوزکارانه، تمامی مناطق سلوپی، هزخ، دیرک، نصیبین، گوَر، گمگم، فارقین و سور را در نوردید. در مجموع ۱۱ شهر و ۴۹ منطقه را در برگرفته و باعث قتلعام بزرگ انسانی و اجتماعی شد.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که سازمان ملل متحد، نمایندگان پارلمان اروپا، شورای نمایندگان اتحادیه اروپا، دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا و بسیاری از نهادهای بین‌المللی دیگر، در گزارش‌های خود به حجم وسیع این بی‌عدالتی‌ها اشاره کرده‌اند.

حزب دمکراتیک خلق‌ها در بیانیه خود همچنین اظهار داشته است که در گزارش کمیسیونی که با ریاست کمیسر عالیرتبه حقوق بشر سازمان ملل متحد، زید رعد الحسین در ۱۰ مارس سال ۲۰۱۷ تهیه شده است، اعلام شده است که در مدت تداوم حملات به شهرها، در جریان ۱۸ ماه، ۲ هزار نفر جان خود را ازدست داده‌اند. در بیانیه منتشر شده اعلام شده است که بر اساس تحقیقات نهادهای مستقل حقوق بشری، حدود یک میلیون و پانصد هزار نقر تا یک میلیون و هسشتصدهزار نفر از حق حیات، برخورداری از امنیت و آزادی محروم شدند.

در جریان محاصره مناطق  وسبعی از شهرهای کوردستان که به منظور از میان برداشتن وضعیت اقتصادی-فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی شهرهای کوردستان صورت گرفت، تلاش شده است تا بازسازی این منطقه به صورت جدیدی طراحی شده و برای از میان برداشتن عناصر هویتی-انسانی این منطقه از تمامی ابزارهای وحشیانه بهره گرفته شده است. در جریان این حملات نیروهای رسمی JOH و POH و همچنین سازمان‌های مخوفی مانند اسدالله با ذهنیت فتح و غرامت، به خلق کورد حمله کردند.

مبارزه شکوهمند و نستوه خلق کورد همچنان ادامه دارد

در ادامه این بیانیه آمده است که تمامی این حملات در چارچوب و با هدف از میان برداشتن نابودی کامل عملی شده و از آن روز حملات بدون وقفه همچنان ادامه دارند. محاصره شهرها بیش از هر اقدام دیگری تلاش برای قتلعام سیستماتیک و اجرای سیاستهای دشمنانه و اقتدارگرایانه علیه خلق کورد است. شهرهای کوردستان با تانک و توپ و دیگر سلاح‌های سنگین ویران شدند.

در این بیانیه همچنین خاطرنشان شده است که این سرزمین طی هزاران سال شاهد انواع مختلفی از وحشیگری، کوچ اجباری و نابودی بوده است. همراه با حجم وسیع تخریبات و نابودگری‌ها اما خلق کورد همچنان راست قامت ایستاده است و با عزمی نستوه مقاومت شکوهمند خود را ادامه می‌دهد.

در بخش پایانی این بیانیه امده است که به رغم گذشته ۵ سال از جنایات سنگین و ضد بشری در شرنخ، جزیر، سلوپی، نصیبین، سور، هزخ، و کربوران، هنوز نیز از آرمان‌ها و اهداف خود ذره‌ای عقب‌نشینی نکرده‌اند. با گذشت ۵ سال از این جنایات بسیاری از شکایات بدون هیچ نتیجه‌ای خاتمه یافته و بسیاری از خانواده‌ها هنوز نیز جنازه‌های اعضای خانواده خود را دریافت نکرده‌اند. اشغالگری موجود تلاش نموده است حجم وسیع تخریبات و وحشیگری را به دست فراموشی سپارد.

قتلعام و وحشیگری در نزد افکار عمومی محکوم شده است. دیر یا زود این اقدامات در نزد مجامع حقوقی نیز محکوم خواهد شد. ما دردهای تحمل شده از سوی خلقمان را هیچگاه از یاد نبرده‌ایم و هرگز هم فراموش نخواهیم کرد.