جمیل بایک: پ‌ک‌ک آینده خلق کورد است

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک جمیل بایک پیامی ویدیویی را برای جشن نوروز قندیل فرستاد و خلق کورد در باشور کوردستان را فراخواند که در کنار پ‌ک‌ک جای بگیرند.

نوروز ۲۰۲۴

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک)، جمیل بایک پیامی ویدیویی را برای جشن نوروز قندیل فرستاد و گفت: «دولت ترکیه با همکاری و همدستی خانواده بارزانی در باشور کوردستان قتل‌عام انجام می‌دهد و خلق ما هر روز شاهد این مسئله است. ناتو به ترکیه پشتیبانی داد اما کفایت نکرد، خانواده بارزانی همکاری و همدستی کرد دوباره کفایت نکرد، برای همین هم اکنون به قصد دارد از طریق عراق برخی نقشه‌ها را عملی سازد و می‌خواهند در مورد برخی مسائل توافق کنند، برعلیه این‌ها هم گریلاهای پ‌ک‌ک ایستادگی می‌کنند. راه ما راه آزادی است، راه روح نوروز می‌باشد، لازم است خلق‌ما در باشور کوردستان در کنار گریلا جای بگیرد.»

به هزاران نفر برای شرکت در مراسم جشن نوروز آزادی در قندیل حضور به عمل رساندند، در این لحظات جشن نوروز با اشتیاقی فراوان جشن‌گرفته می‌شود. این مراسم جشن با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدا آغاز شد.

در این مراسم جشن نوروز پیام ویدیویی ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک، جمیل بایک برای نوروز قندیل دیده و شنیده شد.

پیام جمیل بایک ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«خلق نوروز، من نوروز آزاد شما را تبریک می‌گویم، نوروز با ماه رمضان مصادف شده است، ماه رمضان هم ماهی مقدس است، به همین مناسبت این ماه را هم به تمامی خلق کورد، جهان اسلام و مسلمانان تبریک می‌گویم. رهبر آپو بنیان پ‌ک‌ک را در نوروز صورت داد، بدلیل اینکه رهبر آپو تاریخ و واقعیت خلق کورد را برای خود اساس گرفته بود. رهبر آپو بر اساس روح نوروز تا به امروز برای خلق کورد برای انسانیت مبارزه آزادی و دمکراسی را به پیش‌برد. رهبر آپو برای خلق کورد و انسانیت هرچیز متعلق به خود را فدا کرد، به همین مناسبت من جشن نوروز را به رهبر آپو تبریک می‌گویم، لازم است این جشن نوروز به دلیلی برای آزادی جسمانی رهبر آپو مبدل شود. من جشن نوروز خلق‌ما در هر ۴ بخش کوردستان و خارج از میهن، دوستان کوردها، رفقایی که در زندان‌ها مبارزه آزادی را انجام می‌دهند و گریلاهای که مبارزه آزادی را عملی می‌سازند تبریک می‌گویم.

در مبارزه پ‌ک‌ک رفقای بسیاری از باشور کوردستان شهید شدند، اکنون هم ده‌ها گریلا از همان بخش در مبارزه آزادی قرار دارند. من در شخص شهید صادق عمر، علی شعبان، رئوف آکره‌ای، حسین سورچی، جوتکار، دکتر سیروان،‌ رفیق هلمت، ویان سوران،‌ دستان، شورش، گرمیان، هلمت دیرلوک، شهدای گاره،‌ میهن‌دوست سعید سلیمان، دکتر صبری، شهدای شنگال و روژاوا، یاد تمامی شهدای کوردستان را گرامی ‌می‌دارم. عهدی که به آنان داده‌ایم را دوباره می‌کنیم.

ماه مارس برای خلق کوردستان ماهی مهم است،‌ در این ماه قتل‌عام هلبجه، در روژاوا قتل‌عام عفرین و قامشلو، در باکور قتل‌عام محله گازی انجام گرفته‌اند. به همین دلیل هم این ماه برای خلق کورد مهم است، در این ماه در باشور کوردستان خلق قهرمان ما در مقابل رژیم صدام حسین قیام کردند و با این قیام به نتیجه هم رسیدند، صدام حسین را از کوردستان بیرون انداختند. در منطقه درکاره با پیشاهنگی صادق عمر و لقمان که از اعضای مرکزی پ‌ک‌ک بودند، قیام آغاز گشت. در عین حال در رانیه هم این راپرین آغاز شد، این قیامی نتیجه‌بخش بود. به همین مناسبت من نوروز را خلق باشور که با روح نوروز به مقاومت دست زد و نتیجه گرفت را تبریک می‌گویم.

خلق‌ما در باشور کوردستان بسیار میهن‌دوست است، سالها کوشید و هزینه‌های بسیاری داد. این میهن‌دوستی که خلق ما در این بخش به پیش‌برد تبدیل به نمونه‌ای شد و خلق کورد نیز از آن درس‌ها آموخت، به دلیل اینکه در زمان عثمانی‌ها هم برعلیه عثمانی‌ها اولین‌بار سلیمانیه قیام انجام داد. از آن تاریخ تا به امروز خلق‌ما در تمام بخش‌های کوردستان مبارزه آزادی را انجام‌ می‌دهد. هر اندازه هزینه هم داده باشد، دست از آزادی خود برنداشته، هیچوقت برعلیه اشغالگران و قاتلان سر تعظیم فرود نیاورده و همیشه شرافتمندانه زیست. در تاریخ هیچکس به اندازه خلق کورد تا به این اندازه دور و دراز برای آزادی مقاومت کرده و هزینه داده باشد وجود ندارد. این واقعیت خلق کورد نشانگر آنست که خلق کورد هیچگاه بردگی، فرودستی و نابودی را قبول نکرده و برای حیاتی آزادانه اصرار ورزیده است.

خلق‌ما در قندیل برای تمام کوردها، بخصوص برای خلق‌ما در باشور کوردستان یک نمونه است. قندیل مکان مبارزه آزادی و دمکراسی است، قندیل برای خلق‌ما یک شرف است، یک شرف با کرامت است. قندیل یک تاریخ است، تاریخی شرافتمندانه و تاریخی مثال زدنی برای خلق کورد است. قندیل برای خلق‌ما، همیشه در خدمت انقلاب‌ها در کوردستان بوده، مام جلال، نوشیروان مصطفی و عبدالرحمان قاسملو در قندیل مبارزه آزادی خود را پیش‌برد داده‌اند. امروز هم پ‌ک‌ک این تاریخ شرافتمندانه را نمایندگی می‌کند، نام رهبر آپو، نام پ‌ک‌ک این مقاومت تاریخی است.

اکنون فاشیست‌های ترک می‌خواهند در باشور کوردستان قتل‌عام صورت دهند، برای این هم باشور را اشغال می‌کنند. همانطور که می‌دانید در باشور بیش از ۵۰ هزار سرباز ترکیه مستقر شده‌اند، ده‌ها مکان برای آنها درست شده، دولت ترکیه قصد دارد با این‌ کار تمام باشور کوردستان را بدست آورد. قصد دارد خلق باشور را به برده خود مبدل کند و دستاوردهای خلق‌ما را از آنان بستاند و نابود سازد. اساسی‌ترین هدف ترکیه چنین است.

دولت ترکیه از خانواده بارزانی بهره می‌برد، با همکاری و همدستی آنان در باشور کوردستان قتل‌عام انجام می‌دهد خلق‌ما هر روز شاهد این مسئله است. در مقابل این نیز گریلاهای پ‌ک‌ک ایستادگی می‌کنند، گریلا دارای امکاناتی بسیار نیست، اما امکانات و تجهیزات دولت ترکیه و بارزانی‌ها بسیارند. گریلاهای پ‌ک‌ک برای خلق کورد، کوردستان و آزادی خلق کورد جان خود را می‌دهند. صاحب اندیشه و هدف‌اند، به‌ وسیله اینها هم در مقابل اشغالگران و خائنان ایستادگی می‌کند و نمی‌گذارند اشغالگران نقشه‌های خود در باشور را عملی کنند. گریلا برای آنان موانعی ‌عظیم ایجاد می‌کنند، علیرغم بی‌امکاناتی حماسه می‌آفرینند که در جهان هم نمونه آن وجود ندارد.

در واقع گریلا ضربات سهمگینی بر دشمن وارد می‌آورند، اشغالگران را به لرزه در می‌آورند، به همین دلیل دولت اشغالگر ترکیه هرگونه سلاحی را برعلیه گریلا بکار می‌گیرد، تانک، هواپیماهای‌جنگی و پهپاد،‌ توپخانه، سلاح شیمیایی، بمب‌های اتمی تاکتیکی، تمام سلاح‌ها را به همراه هم بکار می‌گیرد. در این جنگ بخصوص توسط سلاح‌های شیمیایی، برخی رفقای ما شهید شدند، هویت این شهدا اعلام شده و خلق‌ما هم از این آگاهی دارد.

خلق‌ما در باشور کوردستان خوب می‌داند سلاح شیمیایی چگونه است، بدلیل اینکه هلبجه را تجربه کرد. هزاران شهید و مجروح دادند، اما هرگز سرتعظیم فرود نیاورد. هنوز هم سلاح‌های شیمیایی در هلبجه تاثیراتش بر خلق ما را ادامه می‌دهد، برای همین هم لازم است خلق‌ما در باشور کوردستان برعلیه سلاح‌های شیمیایی در کنار گریلا جای بگیرد و یاری رسان باشد. اگر این صورت بگیرد گریلا بیشتر مبارزه را گسترش داده و ضرباتی مرگبار به فاشیست‌های ترک وارد آورند.

گریلا برای خلق‌ما حیات را زیبا می‌نماید، حیات را پیشبرد می‌دهد و به پیروزی می‌رساند. همانطور که می‌دانید گریلا در آنکار عملیات انجام داد، پس از آن در زاپ عملیات انجام دادند، با این عملیات‌ها نیز دولت ترکیه را به لرزه درآوردند. بدلیل اینکه گفته بودند ما پشت پ‌ک‌ک را شکسته‌ایم و پ‌ک‌ک نمی‌تواند کاری کند. اما زمانیکه می‌خواستند اینطور سیاست کنند، با این عملیات‌های گریلا دورغ‌های آنان عیان شدند برای این هم به لرزه افتادند و خواستند که انتقام بگیرند. بیشتر از هرجای دیگر هم روژاوای کوردستان را هدف گرفتند، تمام منابع حیاتی را با هواپیماهای جنگی بمباران کرده و تخریب کردند.

بدلیل اینکه دولت ترکیه نه تنها دشمن پ‌ک‌ک است دشمن تمام کوردهاست، دشمن کوردهایی است که آزادی را می خواهند، به همین علت هم در هر جای کوردی مطالبه آزادی داشته باشد و مبارزه کند را هدف می‌گیرد. می‌گوید لازم است کوردها حضور نداشته باشند، آزاد نشوند و نابود شوند. به همین دلیل به خلق کورد، رهبر آپو و پ‌ک‌ک حمله می‌کند. برای اینکه پ‌ک‌ک شرف هویت آینده خلق کورد است.

اشغالگری ترکیه می‌خواهد قتل‌عام کوردها را به اتمام برساند، برای همین هم برعلیه رهبر آپو و پ‌ک‌ک سیاست انزوا، سرکوب، ظلم و قتل را انجام می‌دهد. این نشانگر چیست، برای اینکه رهبر آپو و پ‌ک‌ک به خلق کورستان و آزادی کودستان پایبند است، پ‌ک‌ک می‌خواهد قتل‌عام برعلیه خلق کورد را از میان بردارد، با این شجاعت مبارزه می‌کند. به این دلایل دولت ترکیه بر علیه رهبر آپو و پ‌ک‌ک این سیاست‌های پلید را به اجرا در می‌آورد.

ناتو از ترکیه پشتیبانی کرد اما کفایت نکرد، خانواده بارزانی همکاری و همدستی کرد دوباره کفایت نکرد، برای همین هم اکنون به قصد دارد از طریق عراق برخی نقشه‌ها را عملی سازد و در مورد برخی مسائل توافق می‌کنند. دولت ترکیه برای این مقاصد هم به عراق فشار وارد می‌کند، فشارهایی که دولت ترکیه و خانواده بارزانی به عراق وارد می‌آورند تا حدی نتیجه‌ می‌دهند و تا سطحی هم نتیجه‌بخش نیست. این نیز نشان می‌دهد که در آینده، جنگی بزرگ درخواهد گرفت. این نیز عظمت نیروی پ‌ک‌ک را نشان می‌دهد که پ‌ک‌ک تا چه اندازه عاشق کوردستان، خلق کوردستان، آزادی و انسانیت است. برای این هم نیروی خود را یکی می‌کنند تا ضربه‌ای به پ‌ک‌ک وارد کنند و قتل‌عام کوردها را در سراسر کوردستان به اتمام برساند.

لازم است هرکس بداند که آنها نخواهند توانست این هدف خود را عملی سازند، همانگونه که در طول تاریخ آنقدر قتل‌عام انجام دادند و نتوانستند خلق کورد را از میان بردارند و نتوانستند خلق کورد را تسلیم کنند، امروز هم نخواهند توانست. خلق کورد تصمیم خود برای آزادی را گرفته است، به همین دلیل هم زمانیکه یک خلق تصمیم خود برای آزادی را بگیرد و هر برای هر احتمالی و هر چیزی آماده باشد، دیگر هیچکس نمی‌تواند آن خلق را از بین ببرد. این خلق هر اندازه هم که هزینه بدهد،‌ نتیجه خواهد گرفت، لازم است هرکس بخوبی این را بداند.

ما کارزاری را آغاز نمودیم، آزادی برای رهبر آپو، راه‌حلی سیاسی برای مسئله کوردستان، این کارزار تا ۱۵ فوریه تداوم یافت و نتایج خوبی را هم کسب کرد. پس از آن هم ما کارزاری دیگر را آغاز نمودیم، هدف ما از این کارزار، پیشبرد دادن و سازماندهی کردن اتحاد خلق کورد در کوردستان است. همچنین در عرصه بین‌المللی نیز پیشبرد دوستی با کوردها و ایجاد فشار بر اشغالگران است. به همین دلیل خلق ما در هرجایی که قرار دارند باید در این کارزار مشارکت نماید و مسئولیت‌های خود را بجای آورند.

اگر این کارزار به هدف خود برسد، دولت اشغالگر نخواهد توانست سیاست‌ قتل‌عام خود را برعلیه کوردها به اجرا درآورد و این سیاست به پایان می‌رسد. خلق کورد در تمامی بخش‌ها به راه آزادی بیاید، مسئله کورد هم به راه رهیافت خواهد آمد و قتل‌عام و کشتار به پایان خواهند رسید. خلق کورد با زبان خود و شرافتمندانه بروی خاک خود آزادانه خواهد زیست.

برای این لازم است نوروز امسال رهبر آپو را بصورت جسمانی آزاد کند، برای کوردها موقعیتی (استاتو)یی را به وجود خواهد آورد، برای همین هم ما گفتیم که این نوروز آزادی است و لازم است خلق‌ما حول آن حرکت کند. رهپیمایی ما رهپیمایی آزادی است، رهپیمایی نوروز است، برهمین اساس ما تا به آخر رهرو خواهیم بود و با همین روح پیروز خواهیم شد. خلق کورد پیروز خواهد شد و انسانیت را هم به پیروزی خواهند رساند.

من یکبار دیگر این جشن نوروز و این ماه رمضان را به شما تبریک می‌گویم. زنده‌باد نوروز. زنده‌باد رهبر آپو. زنده‌باد مبارزه آزادی و دمکراسی ما. زنده‌باد اتحاد خلق‌ کوردستان. من بر این اساس برای تمامی شما آرزوی پیروزی دارم.»