جنبش آزادی برای تکرار نشدن قتل‌عام هلبجه خواستار اتحاد شد

جنبش آزادی با بیان اینکه هنوز خطر بزرگی مانند قتل‌عام هلبجه وجود دارد، گفت: «جامعه کورد باید در چارچوب نظام خودمدیریتی دموکراتیک سازماندهی و مبارزه کند.»

جنبش آزادی کوردستان به مناسبت سی و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی هلبجه و شهادت بیش از ۵ هزار نفر از مردم بی‌گناه کوردستان بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

این  بیانیه به شرح زیر است؛

«در زمانی که سی و ششمین سالگرد شهدای بمباران شیمیایی هلبجه را گرامی می‌داریم، تاریخ تکرار می‌شود. پس از ۳۶ سال، اشغالگری، حملات شیمیایی، بمب‌های هسته‌ای و انواع سلاح‌های ممنوعه علیه خلق کورد استفاده می‌شود. فقط مکان و جغرافیا تغییر کرده است، وگرنه کوردها مورد حملات اشغالگرانه و قتل‌عام قرار می‌گیرند و تلاش برای نابودی کوردها به دلیل مبارزه مشروع آنها ادامه دارد.

ذهنیت اشغال و سرکوب خلق کورد، چه رژیم بعث باشد و چه رژیم آک‌پ-م‌ه‌پ، همان ذهنیت است. برای آنها مهم این است که هیچ کورد آزادی وجود نداشته باشد.

 ذهنیت اشغال و سرکوب خلق کورد، چه رژیم بعث عراق باشد و چه رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ یا هر نظام قدرت دیگری، همین ذهنیت است. آنچه برای آنها مهم است این است که یک کورد نباید آزاد باشد و اراده داشته باشد.

پس از گذشت ۳۶ سال از بمباران  شیمیایی و شهادت بیش از ۵۰۰۰ کورد بی‌گناه در هلبجه، مقامات باشور کوردستان هنوز از این قتل‌عام و نسل‌کشی درس نگرفته‌اند. همچنین نتوانستند وحدت ملی کوردها را در باشور کوردستان ایجاد کنند، همه احزاب را گرد هم بیاورند و موضع‌گیری واحدی نسبت به دشمنان نشان دهند.

رژیم ویران شده بعث از انواع نسل‌کشی برای نابودی خلق کورد و مبارزه آنها برای آزادی استفاده کرد. اما با عزمی که در آن زمان وجود داشت، نتوانست به نتیجه برسد. اما اکنون می‌بینیم که به دلیل حکومت اقلیم کوردستان چیزی به نام اراده و مبارزه ملی در باشور کوردستان وجود ندارد. وضعیت به حدی رسیده است که وضعیت سیاسی اقلیم کوردستان و نظام فدرال عراق در خطر است.

 بنابراین، اگر خلق کورد و جامعه کوردستان در باشور کوردستان خود را سازماندهی نکنند، در چارچوب نظام خودمدیریتی دموکراتیک و مبارزه ایدئولوژیک و سازمانی مبارزه نکنند، آنچه در پیش روی ماست بسیار بدتر از کشتار حلبچه خواهد بود.

در نهایت در مقابل شهدای هلبجه و همه شهدای کوردستان سر تعظیم فرود می‌آوریم. ما خواهان خدمات بیشتر برای قربانیان و مجروحان بمباران شیمیایی هلبجه و همه مردم شهر هلبجه شهید هستیم. به ویژه می‌بینیم که دولت اشغالگر ترکیه در حال تهدید بیشتر خاک باشور کوردستان است، ما خواستار اتحاد بیشتر برای اتحاد ملی از سوی کوردها هستیم.»