ک.ج.ک: ما به مقاومت زنان که به سوی آزادی پیش می‌روند درود می‌فرستیم

ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک به مقاومت و مبارزه زنان که با شعار ژن، ژیان، ئازادی به سوی آزادی پیش می‌روند درود فرستاد.

ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک به مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

ریاست مشترک، 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش را که نماد روز مقاومت و همبستگی زنان در برابر انواع استثمار نظام مردسالاری است، به همه زنان جهان تبریک گفت و اعلام نمود: ما به مبارزات زنان که بیانگر آزادی همه انسانیت و طبیعت است، درود می‌فرستیم و آرزوی موفقیت برای آنها داریم. در این روز پرمعنا، ما بر این باوریم که زنان در سراسر جهان، خاورمیانه و کوردستان با احساس مقاومت و همبستگی خود پرمعناترین مبارزات آزادیبخش تاریخ را گسترش خواهند داد و ما را به آزادی نزدیکتر خواهند کرد.

مقاومت و مبارزه زنان 8 مارس را مهم ساخت

در این بیانیه که گفته شده: همه ارزش‌های خلق‌شده از تاریخ تا امروز حاصل هزینه‌های هنگفت، مقاومت و همبستگی است، آمده است: مقاومت و مبارزه زنان بود که 8 مارس را آفرید و معنادار ساخت. زنان از تاریخ تا به امروز همواره در موضع‌گیری و مقاومت در برابر نظام مردسالاری بوده‌اند. همین مقاومت تاریخی زنان است که بشریت را امیدوار می‌کند و چرخه زندگی را تضمین می‌کند. موضع زنان که در برابر انواع استثمار می‌ایستد و آزادی را برای همه بشریت متصور است، مُهر خود را بر کل تاریخ  زده است.

در بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک.ج.ک به این موارد زیر نیز جا داده شده است:

روابط استثماری با تسلط ذهنیت مردسالاری بر زنان با روش‌های تقلب، فریب و توطئه وارد تاریخ بشریت شده است. این واقعیت را می‌توان به طور ملموس در تاریخ مشاهده کرد. در واقع، تاریخ مکتوب و شفاهی فرآیند مردسالاری نشان می‌دهد که چگونه زنان تحت سلطه قرار گرفتند و نظام استثمار چگونه ایجاد شد. با مطالعه‌ی رها گشته از دیدگاه مردسالاری از تاریخ، این واقعیت براحتی قابل تحلیل و مفهوم خواهد شد. رویکرد تحاکم‌گرا تحمیل‌گشته بر زنان، استثمار و تحاکم بر کل جامعه و زندگی را نیز به همراه داشته است. میل به تحاکم و استثمار زنان که زمینه‌ساز رشد زندگی و اجتماعی‌بودن است، چنین نتیجه‌ای را در پی داشته است. با افزایش رویکرد تحاکم و استثمار نسبت به زنان، استثمار جامعه، روابط سلطه و برده‌داری نیز عمیق‌تر شد. این واقعیت دیگری است که تاریخ به ما نشان می‌دهد.

حقیقت مهم دیگری که تاریخ بشریت به ما نشان می‌دهد این است که با آغاز سلطه و استثمار، مقاومت و مبارزه نیز آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است. زنان علاوه بر اینکه اولین جنسیت، طبقه و ملتی هستند که تحت سلطه و استثمار قرار گرفته‌اند، جنسیت، طبقه و ملتی نیز بوده‌اند که اولین نگرش مقاومت را شکل داده‌اند. مقاومت زنان در برابر سلطه و استثمار موضوع اصلی تمامی حماسه‌ها، ترانه‌های عامیانه، اساطیر و هنر بوده و علیرغم تلاش‌های نظام مردسالار برای مخفی‌سازی و تحریف، مُهر خود را بر تاریخ زده است. این مقاومت زنان که بیانگر آزادی جامعه و طبیعت است، سرچشمه همه مقاومت‌هایی شد که بعدها شکل گرفت و گسترش یافتند. امروزه پیشاهنگی زنان در حفاظت از جامعه در برابر سلطه و استثمار و در آزادسازی زندگی، این واقعیت تاریخی را اثبات می‌کند.

نظام مدرنیته‌ی سرمایه‌داری نظامی است که بیشتر جامعه را هدف گرفته و استثمار را عمیق می‌کند. از این حیث، این پیشرفته‌ترین شکل سیستم مردسالاری است. اینکه نظام سرمایه‌داری تا این حد به زنان و سرشت زنان حمله می‌کند، به دلیل ویژگی ضد اجتماعی آن است. از آنجایی که زندگی زنان بیانگر مشارکت و اجتماعی‌بودن است، این سیستم مردسالار حملات چند بعدی را علیه زنان اجرا می‌کند تا همه این احساسات را از بین ببرد و به اجتماعی‌بودن به طور کامل پایان دهد. مدرنیته سرمایه‌داری که با برداشت تقلبی از آزادی می‌کوشد تا با سرپوش گذاشتن بر فرهنگ مردسالاری، ستم، استثمار و قتل‌عام‌هایش که بر سرشت زنان تحمیل شده است، واقعیت زن‌ستیزی‌اش را پنهان کند. این وضعیت که تحریف بزرگی است نشان‌دهنده واقعیت متقلبانه، فریبکارانه و توطئه‌گر ذهنیت مردسالاری است. اینکه نه تنها مدرنیته سرمایه‌داری، آزادی‌خواه نبوده بلکه استثمارگرترین و برده‌دارترین نظام است. 8 مارس این واقعیت مدرنیته سرمایه‌داری را به ساده‌ترین شکل آن آشکار کرد. 8 مارس به ما نشان داد که غلبه بر ذهنیت و نظام مردسالار تنها با نابودی نظام سرمایه‌داری ممکن است. امروز بالا بردن سطح مقاومت زنان در راستای این آگاهی و این خط‌مشی و طرد و گذار از نظام سرمایه‌داری که پیشرفته‌ترین نظام مردسالار است، تنها راه و مبارزه‌ای است که می‌تواند زندگی، اجتماعی‌بودن و انسانیت را آزاد کند.

رهبر آپو انقلابی را که رهبری می‌نمود را بعنوان انقلاب زن تعریف کرد

رهبر آپو تمام رویکردهای مدرن و سنتی را رد کرد و سعی نمود سرشت زن را درک کند و زندگی صحیحی با زن داشته باشد. این رویکرد و تلاش رهبر آپو باعث تعمیق وی در آزادی زن شده است. رهبر آپو معتقد بود که آزادی جامعه تنها با آزادی زن میسر است و از این طریق می‌توان زندگی را معنا بخشید، از این رو برای اراده و خودآگاهی زنان تلاش زیادی انجام داد. تا آنجا که رهبر آپو فعالیتهایش و انقلابی را که رهبری می‌نمود را بعنوان انقلاب زن تعریف کرد و پارادایم خود را بر پایه آزادی‌خواهی زن بنا نهاد و رویکرد خود را نسبت به زنان آشکار ساخت. این رویکرد رهبر آپو شخصیت انقلاب کوردستان را برجسته کرد و باعث شد انقلاب کوردستان در خط‌مشی آزادی‌خواهی زن پیشرفت کند. رهبر آپو پارادایم آزادیخواهی زن را نه تنها برای زنان کورد، بلکه برای همه زنان توسعه داد. به همین دلیل، زنان در سراسر جهان به ایده‌های رهبر آپو علاقه‌مند هستند، در مبارزه فعال برای تضمین آزادی جسمانی وی قرار دارند و از رهبر آپو صیانت بعمل می‌آورند. رهبر آپو بدلیل اینکه تمام انواع رویکردها و زندگی مردسالاری را رد می‌کند و در جستجوی زندگی نوینی مبتنی بر آزادی زن بوده و در این راستا مبارزه می‌کند، هدف نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری شده است. بنابراین، پیشاهنگی زنان در صیانت از رهبر آپو بسیار معنادار است. تلاش معنادار زنانی که آزادی رهبر آپو را آزادی خود می‌دانند را بسیار ارزشمند قلمداد کرده و تبریک می‌گوییم.

جنبش ما بر اساس این پارادایم مطرح شده توسط رهبر آپو، بر پایه‌ی خط‌مشی آزادیخواهی زن مبارزه می‌کند و معتقد است که زندگی آزاد و معنادار با آزادی زن ممکن است. امروز زنانی که آگاهی، اراده و سازمانیافتگی‌شان رشد یافته است، به درجه‌ای رسیده‌اند که مبارزه بشریت برای رهایی را پیشاهنگی می‌کنند. ملموس‌ترین نمونه آن پیشاهنگی زنان در مبارزه برای آزادی، برابری و دموکراسی کل جامعه در روژهلات کوردستان و ایران است. اکنون همه جا جامعه دور زن جمع می‌شود و آزادی را در آزادی زن می‌بیند. اینکه امروز مبارزات اجتماعی از سوی زنان رهبری می‌شوند نشان می‌دهد که ما به آزادی بسیار نزدیک هستیم. ما معتقدیم زنی که اراده‌مند گردد، سازماندهی و مبارزه خود را بالا ببرد، زندگی را آزاد خواهد کرد. نظام استثمار را از بین خواهد برد. در فرآیندی که مدرنیته سرمایه‌داری، پیشرفته‌ترین شکل نظام مردسالار، جامعه و طبیعت را غیرقابل سکونت کرده و در حال زوال کامل است، چنین هدفی نه برای آینده بلکه به هدفی تبدیل شده است که امروز می‌توان به آن دست یافت.

همانطور که مشخص است در 6 فوریه 2023 زلزله بزرگی در کوردستان رخ داد. در حالی که دولت ترکیه و حکومت فاشیست آ.ک.پ- م.ه.پ خلق را به حال مرگ رها کردند، نمونه بسیار معناداری از همبستگی اجتماعی و حمایت به پیشاهنگی زنان به نمایش گذاشته شد. این نمونه از همبستگی یک بار دیگر نشان داد که زنان و خلق دارای چه ظرفیت بالقوه‌ای هستند و این قدرت را دارند که زندگی و مدیریت‌های خود و آزادانه‌اش را برقرار کنند.

با این 8 مارس، همبستگی با مناطق زلزله‌زده و گسترش آن از طریق انجام پیشاهنگی برای همبستگی اجتماعی از سوی زنان، بسیار مهم است. همچنین شاهد مبارزه آنها با نظام مردسالار، فاشیسم و ​​همه نسخه‌های آن هستیم و درود می‌فرستیم. بار دیگر 8 مارس روز جهانی زنان زحمتکش را به تمامی زنان جهان تبریک می‌گوییم و به همین مناسبت مقاومت و مبارزه زنان که با شعار ژن، ژیان، ئازادی به سوی آزادی پیش می‌روند درود می فرستیم.