ک.ج.ک: یاد و خاطره دزموند توتو در کوردستان آزاد و دمکراتیک همیشه زنده می‌ماند

ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک به مناسبت درگذشت دزموند توتو، دوست دیرین خلق کورد بیانیه‌ای صادر کرده و خاطرنشان می‌کند که جنبش ازادی کورد برای تحقق آرزوهای دزموند توتو و آرزوهای وی مبارزه را گسترش می‌دهد.

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به مناسبت درگذشت دزموند توتو در پیامی این ضایعه را به خانواده وی و خلق آفریقای جنوبی تسلیت گفته است.

متن پیام تسلیت ک.ج.ک به شرح زیر است:

"با غم و اندوه بسیار خبر درگذشت مبارز راه آزادی و دمکراسی آفریقای جنوبی و دوست دیرین کوردها، اسقف اعظم دزموند توتو را دریافت کردیم. به نمایندگی از خلق کورد و رهبر آپو مارتب تسلیت خود را به خانواده وی، تمامی رفقای او و خلق آفریقای جنوبی اعلام می‌داریم. ما می‌خواهیم آرمان وی برای دمکراسی، آزادی و برادی خلق‌ها در تمامی جهان حکمفرما شود. ما به عنوان جنبش آزادی کورد پیمان می‌بندیم که در این رستا به وظیفه خویش عمل کنیم.

دزموند توتو همچون دوست کوردها برای دستیابی ملت کورد به زندگی آزاد و دمکراتیک آنچه را که در توان داشت انجام داد. همزمان برای آزادی فیزیکی رهبر آپو رنج بزرگی را متحمل شد. دزموند توتو بر این باور بود که نقش رهبر آپو در چاره‌یابی مسئله کورد و دمکراتیزاسیون ترکیه تعیین کننده است و در هر فرصتی این مهم را بر زبان راند، وی دوست کوردها بود. مایل بود با همراهی گروهی از روشنفکران دمکراتیک بین‌‌المللی در امرالی با رهبر آپو ملاقات کند. اما رژیم کوردستیز آ.ک.پ با این درخواست مخالفت کرد.

دزموند توتو در پیشبرد دوستی کوردها در آفریقای جنوبی و همبستگی خلق‌های آفریقای جنوبی با مبارزه آزادی ملت کورد نقش مهمی را ایفا کرد. بزرگترین نمونه موضع دوستانه خلق آفریقای جنوبی و رهبران سیاسی آفریقای جنوبی با خلق کورد، عدم پذیرش جایزه ترکه از سوی نلسون ماندلا بود. رژیم ترک با جایز‌ه‌ای که درصدد اهدای آن به ماندلا بود درصدد لاپوشانی سیاست قتل‌عام علیه کوردها بود. اما ماندلا و دوستان دمکرات کوردها با مشاهده این واقعیت، بازی رژیم ترک را بر هم زدند.

دزموند توتو در اروپا و تمامی جهان برای آزادی رهبر آپو  خلق کورد تلاش نمود و با حضور خود در این نشست‌ها رفاقت عمیق خویش با ملت کورد را نشان داد. ما همچون ملت کورد و جنبش آزادی خود را مدیون دزموند توتو می‌دانیم. خلق کورد هیچ زمانی وی را فراموش نخواهد کرد و همیشه در روح و قلب کوردها زنده خواهد بود. اکنون مبارزه آزادی ملت کورد مبارزه وی نیز می‌باشد. به عنوان جنبش آزادی کورد برای تحقق آرزوهای دزموند توتو و آرمان‌های وی مبارزه را گسترش می‌دهیم. یاد و خاطره دزموند توتو را برای همیشه در کوردستان آزاد و دمکراتیک زنده نگاه می‌داریم.

دزموند توتو عشق بزرگی نسبت به رهبر آپو داشت. ایده‌های رهبر آپو را گرامی می‌داشت. رهبر آپو نیز عشق و احترام بسیاری برای دزموند توتو قائل است. این رفاقت در تاریخ جای می‌گیرد. میان خلق کورد و خلق‌های آفریقای جنوبی پل مستحکمی را بنیان می‌گذارد.

اذعان داریم که دزموند توتو جایگاه شایسته‌ای را در تاریخ بشریت کسب می‌کند، شخصیت و ایده‌های وی برای دستیابی بشریت به زندگی آزاد و دمکراتیک نقش خود را ایفا خواهد کرد. ما باور داریم که همه انسانیت از دزموند توتو صیانت خواهند کرد و مراسم تشییع پیکر وی آنچنان که شایسته ایشان باشد برگزار خواهد شد. ما به تمامی کسانی که در مراسم تشییع پیکر وی حضور داشته‌اند درود می‌فرستیم."