ک‌ن‌ک روز جهانی زبان مادری را تبریک گفت

ک‌ن‌ک در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زبان مادری این روز را به تمام کورد زبان‌ها تبریک گفته و اعلام کرد: «امیدواریم زبان ما همیشه یکی از پیشاهنگان زبان‌های جهانی باشد. لازمه‌ی این نیز مبارزه‌یی با برنامه است.»

کمیسیون زبان٬ فرهنگ و آموزش کنگره‌ی ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) در بیانیه‌ی خود روز جهانی زبان مادری را تبریک گفت.

این بیانیه‌ی ک‌ن‌ک به شرح زیر می‌باشد:

«زبان کوردی هویت ملتی کهن در خاورمیانه است. به سبب اینکه در تاریخ حملات در مقابل خلق ما دلیلی شده برای وجود٬ دفاع از ویژگی‌ها و تفاوتمندی ما. بعد از تقسیم کردن و اشغال کوردستان و فرادستی بیگانگان و پس از آن نیز نتایج پیمان لوزان٬ دولت‌های حاکم (ایران٬ ترکیه٬ سوریه و عراق) سیاست انکار زبان و تلاش برای نابودی٬ ذوب و تحریف بر ضد زبان کوردی انجام دادند. به خصوص در ایران و ترکیه حق استفاده از زبان مادری داده نمی‌شود و از این حق کیهانی و قانونی معاف می‌باشند.

در این مورد وظیفه‌ی نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری است که در برابر این ظلم دوئل ایران و ترکیه به مثابه‌ی فشاری که در مقابل به کار بردن زبان مادری معطوف به خلق و جوامع داخل مرزهای این دو دولت میکنند٬ بی‌صدا نمانند.

تغییر و تحولات سریع در جهان و انقلاب رسانه و ابزار الکترونیکی مستقیمأ بروی زبان تاثیر نموده و می‌نماید و همچنین آن را به سطحی دیگر رسانده است. که می‌توان از این به حالتی مناسب و مثبت سود جست. با این وجود زبان کوردی جایگاه و بنیادی خوب و مشخص را داراست٬ به همین مناسبت نیز کنگره ی ملی کوردستان از تمامی تلاش‌های فردی و نهادهایی که در این عرصه فعالیت مینمایند تشکر می‌کند. همچنین وظیفه‌ی حکومت اقلیم باشور کوردستان و خودمدیریتی روژاوای کوردستان می‌باشد که در زمینه‌ی سیاست زبان و برنامه‌ریزی در مورد زبان٬ کار و فعالیت به یکدیگر نزدیک نمودن و حفظ گویش و لهجه‌های زبان کوردی را در رأس امور خود قرار داده و در داخل استراتژی فعالیتی خود بدان جای داده و برای آن بودجه تأیین و مصرف نمایند و نهادهای مختص به زبان را آماده و کاربردی سازند.

کنگره ملی کوردستان- ک‌ن‌ک برای پشتیبانی از آن کار و فعالیت‌ها آماده است و مداومأ در تلاش است که لهجه‌های زبان کوردی را به یکدیگر نزدیک کند٬ محافظت کند و پیشرفت دهد. همانطور که امسال در ۲۱ شوبات با هماهنگی و همکاری آکادمی کوردی در باشور کوردستان با هر چهار پانلیست از هر چهار بخش کوردستان جلسه و گردهمایی انجام شد. در سال گذشته نیز با دانشگاه‌های متعددی از کوردستان چند فعالیت ما نتیجه‌بخش بودند.

روز جهانی زبان مادری به تمام کورد زبان‌ها را تبریک عرض می‌نماییم و امیدواریم زبان ما همیشه یکی از پیشاهنگان زبان‌های جهانی باشد. لازمه‌ی این نیز مبارزه‌یی با برنامه است.»