کاک فواد در قلب مردم کوردستان زنده است

نهم شهریورماه چهل و سومین سالگرد جانباختن فواد مصطفی سلطانی است

امروز نهم شهریورماه سالگرد جانباختن یکی از رهبران فداکار جنبش چپ در کوردستان است. فواد مصطفی سلطانی معروف به «کاک فواد» که علیه ظلم و ستمی که اشغالگران بر مردمش روا داشته بودند مبارزه می‌کرد، در حمله سپاه در اطراف شهر سقز به شهادت رسید اما نام و یاد او هنوز پس از ۴٣ سال زنده است.

فواد مصطفی سلطانی معروف به کاک فواد در سال ١٣٢٧ در روستای " آلمانَه " مریوان چشم به جهان گشود و پس از پایان دوران تحصیلات در سنه و تهران وارد عرصه فعالیت سیاسی شد.

کاک فواد در سال ١٣۴٨ با همراهی شماری از جوانان چپ و مبارز, یک گروه مخفی تشکیل داد, که بعدها به همین دلیل از سوی اداره اطلاعات رژیم شاهنشاهی ایران دستگیر و چند سالی زندانی بود.

کاک فواد و رفقایش در زندان سنه در اعتراض به وضعیت بد سیاسی, مدت ٢۴ روز دست به اعتصاب غذا زدند, که در آن زمان تأثیر زیادی بر اعتراضات مردمی علیه دیکتاتوری رژیم پهلوی در بیرون از زندان گذاشت.

فواد مصطفی سلطانی, سال ١٣۵٧ از زندان آزاد شد وبه مریوان بازگشت. کاک فواد همچون مبارزی خستگی ناپذیر، پیشاهنگ چندین جنبش آزادیخواهی خلق کورد و پدیدآوردنده‌ی چندین فعالیت و مواضع انقلابی بود, که در تاریخ ملت کورد ردپای آن به وضوح مشخص است.

وی در تأسیس  اتحادیه کشاورزان، کوچ مردم مریوان، راهپیمایی بزرگ دختران و پسران سنه بسوی مریوان، گفتگو با مسئولان جدید ایران بعد از انقلاب، راهپیمایی جوانان سقز، بانه، بوکان و مهاباد بسوی مریوان و در شکل گیری شورای شهر مریوان نقش اصلی داشت. این تنها بخشی از مبارزات کاک فواد به عنوانی رهبری چپ و آزادیخواه بود.

پس از اعلام جهاد خمینی علیه کوردستان در بیست و هشتم مردادماه سال ١٣۵٨ دور تازه ای از مبارزات شروع شد و خیلی سریع سراسر کوردستان را در برگرفت. تا بالاخره در این جریان در نهم شهریورماه سال ١٣۵٨ زمانی که کاک فواد رهبر" اتحادیه کشاورزان "و" کومله " همراه با نمایندهٔ سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران طهمورث اکبری در حال بازگشت از دیدار با دیگر رهبران وقت انقلاب کوردستان بود، در نزدیکی روستای "بسام" از توابع سقز در حمله نیروهای سپاه به شهادت رسید.