کالکان: هیچکس نمی‌تواند قیام خلق کورد را متوقف کند

دوران کالکان عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک اعلام کرد که گسترده‌ترین و تایین‌کننده‌ترین نوروز نسبت به تمام سال‌های دیگر در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد و گفت: «هر اندازه حمله هم کنند، این اراده آزادی خلق کورد را نخواهند توانست متوقف سازند.»

بیانات دوران کالکان

دوران کالکان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) در برنامه ویژه تلویزیون مدیا هابر شرکت کرد و موضوعات مورد بحث را ارزیابی نمود.

کالکان در ابتدای سخنان خود به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را با احترام و قدردانی دورد فرستاد و گفت: «در امرالی شکنجه و انزوای تحمیلی ادامه دارد،‌ یعنی شاهد وضعیتی نو نیستیم. سه سال گذشت، هیچ اطلاعی در دست نیست. نشانه‌ای که این وضعیت تغییر یابد نیز وجود ندارد. مبارزه وجود دارد. در این اواخر کوشش پزشکان را شاهد بودیم. هشدارها داده شدند. در مورد تندرستی رهبر آپو و شرایط جزیره امرالی توجه‌ها را به مسائل مهم و بنیادین معطوف داشتند. بی‌گمان حتی اگر دیر شده باشد دوباره دارای اهمیت بود. لازم است اصرار کنند، دیدارهایی با همان محتوا انجام شوند. باید مبارزه حقوقی با راه و روش‌های متنوع مبارزه همراه باشد. این موردی مهم است. بدلیل اینکه این مسئله‌ای آشکار است؛ هر چیز با مبارزه بدست آورده می‌شود. موقعیت موجود تنها با مبارزه تغییر خواهد یافت. به همین دلیل مبارزه اهمیت دارد. در مبارزه هم پیشرفت‌های مهمی ایجاد شده است.»

کالکان توجه‌ها را به کارزار (آزادی برای اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کوردستان) که در ۱۰ اکتبر در سطح بین‌المللی آغاز شده بود را معطوف داشت و بیان کرد که درعرصه از آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صیانت به عمل آمد، به مثابه بالاترین سطح آغاز مرحله دوم صورت گرفت.

کالکان گفت: «برهه نوروز اکنون این مهم را به سطحی دیگر ارتقا می‌دهد. درواقع این کارزار آزادی بین‌المللی در دومین مرحله خود توده‌ای و دسته‌جمعی‌تر خواهد شد. مشخص است که این کنش‌ها به سطحی خواهند رسید که از کنش‌هایی که تاکنون انجام شده بود بسیار گسترده‌تر باشد.»

تنها در روزهای ابتدایی میلیون‌ها نفر در جشن نوروز شرکت کردند

در ارتباط به برگزاری جشن‌های نوروز هم کالکان در ابتدا نوروز را به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، خلق کورد، خلق‌ها، زنان،‌ جوانان، کارگران،‌ زحمتکشان، تبریک گفت و امید به پیروزی برای هر کسی که در نوروز سال نو مبارزه آزادی و دمکراسی را انجام می‌دهند ابراز داشت.

دوران کالکان گفت: «ما با کارزار آزادی جسمانی رهبر آپو به استقبال نوروز امسال می‌رویم. در هر عرصه‌ای اینچنین عنوان می‌شود. ما این را به مثابه نوروز رهبری اعلام داشتیم. بمانند نوروز آزادی تعریف نمودیم. به مثابه نوروز آزادی و پیروزی به در شعارها نمود پیدا کرد. در تنها روزهای ابتدایی و فقط در ساعات اولیه میلیون‌ها انسان مشارکت جستند. در کوردستان، باکور کوردستان، بخشی از باشور و روژاوای کوردستان، در خارج از میهن و در عرصه‌ها و میادین مختلف اروپا تنه در ساعات آغازین میلیون‌ها انسان در میادین حضور یافتند. از هم‌اکنون مشخص است با نزدیک شدن به روز نوروز ده‌ها میلیون انسان در میادین حضور به عمل خواهند رساند. می‌توان این را به جرات بیان داشت. بدلیل اینکه توده اساسی هنوز به تحرک درنیامده است. برای مثال شهر آمد، کشور آلمان، روژاوا، در روژهلات مهاباد هنوز جشن اساسی و سراسری شروع نشده. در هر عرصه‌ای به نیرومندی گسترش پیدا خواهد کرد. یعنی روژهلات با قیام ژن ژیان آزادی مطالبات آزادی خود را در این نوروز نیرومندانه نشان خواهد داد. این بسیار مهم است. این مهم در نوروز ادامه خواهد یافت. گام‌های اولیه برداشته شده، میلیون‌ها انسان به میادین آمدند. در نهایت به شمار ۱۰ میلیون‌‌ انسان خواهد رسید. می‌تواند به ۳۰-۴۰ میلیون انسان هم برسد. بدین ترتیب می‌توان گفت گسترده‌ترین، باشکوه‌ترین، با بیشترین سطح مشارکت، با بیشترین امید و اشتیاق و مشخص‌ترین نوروز برگزار خواهد شد.»

کالکان بیان داشت که این نوروز با آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یکی خواهد شد و گفت: «بدین ترتیب کارزار آزادی بین‌المللی ما که برای آزادی جسمانی رهبر آپو انجام می‌شود و نوروزی که از هم اکنون به سطح بالایی رسیده است. به همین شکل ادامه یابد این نه تنها مرحله دومین باشد بلکه به سطوحی بسیار بالا دست خواهد یافت. این مهم هم از جنبه صیانت از رهبر آپو و هم از جنبه مطالبه کردن آزادی جسمانی رهبر آپو و هم از جنبه توده‌ای با جوش و خروش به عمل خواهد آمد. این مردمان با اشتیاقی فراوان گردهم آمده و درکنار یکدیگر حرکت می‌کنند. با یکدیگر درخواست می‌کنند: آزادی جسمانی رهبر آپو. میلیون‌ها انسان در این سطح با حقیقت رهبری با حقیقت رهبر آپو به این حد رسیده‌اند. ده‌ها میلیون انسان وجود دارد. این خلق کورد است، زنان و جوان، کارگران و زحمتکشان، خلق‌های همسایه و خلق خاورمیانه هستند. تمامی انسانیت می‌باشد. زنان، جوانان، کارگران، زحمتکشان و ستم‌دیدگان هستند. در این میان یک اتحاد بین‌المللی به وجود آمده است. صیانت از حقیقت رهبری، مبارزه برای آزادی جسمانی رهبر آپو در این سطح می‌باشد. دیگر می‌توان به جرات گفت: هیچکس نمی‌تواند این قیام را متوقف کند. هیچکس نمی‌تواند این رهپیمایی را از حرکت باز ایستاند.

خلق کورد و خلق‌های ستم‌دیده، به همراه دوستان تصمیم گرفتند که آزادی جسمانی رهبر‌ آپو را به یقین برسانند. این را در میادین نوروز نشان می‌دهند و مطمعنا بر این مورد اصرار خواهند ورزید. به نتیجه دست خواهند یافت. تا زمانی‌که به نتیجه نرسند متوقف نشوند. بدین ترتیب مبارزه بین‌المللی ما بر بنیاد آزادی جسمانی رهبر آپو را هم به سطحی مهم رساندن و همچنین پیروزی آن را هم نشان دادند. نشان دادند که پیروزی بدست خواهد آمد.»

کالکان گفت: «چه کسی هر چه می‌تواند انجام دهد، هر اندازه که می‌توانند حمله کنند، این اراده آزادی خلق کورد، زنان، جوانان، تمامی انسانیت فرودست و خلق‌ها را نخواهند توانست متوقف سازند. تا به پیروزی ادامه خواهد یافت و در پایان نیز یقینا به پیروزی خواهد رسید.»

در  زمان حضور در میادین موضع‌گیری کرده و اراده نشان دهید

دوران کالکان عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک بار دیگر نوروز را به همگان تبریک گفت و اینچنین فراخوان داد: «برای آزادی جسمانی رهبر آپو این کنش‌های مراسم نوروز باید در نیرومندترین سطح اجرا شوند. بخصوص خلق باکور را فرامی‌خوانم که در شهر آمد در کنار هم حضور یابند: از خلق‌ما در اروپا را فرامی‌خوانم که برگزاری جشن نوروز در آلمان را به گسترده‌ترین نوروز آلمان که تاکنون برگزار شده مبدل کنند، خلق‌مان را در روژاوا و باشور فرامی‌خوانم که زنان، کودکان، سالمندان، جوانان، مردان هرکسی در میادین نوروز حضور به عمل رسانند، موضع‌گیری و اراده خود را نشان دهند.»

در منطقه عملیاتی زاپ به باطلاق افتادند، برای اینکه خود را نجات دهند دست و پا می‌زنند

در ارتباط با دیدارهای اخیر مسئولان دولت ترکیه با مقامات عراق و تدارکات برای جنگ نیز کالکان چنین سخنانی را ابراز داشت: «بار دیگر به بغداد رفتند، به اصطلاح می‌خواهند مشورت کنند. طیب اردوغان در ماه آپریل هم دوباره به بغداد سفر خواهد کرد. فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ و مدیریت طیب اروغان در حال رفت و آمد هستند. هرکس این را ارزیابی می‌کند. و هرکس هم این موارد را می‌داند، لازم نیست ما هم این را دوباره بگوییم. گفته می‌شود، برای حمله تدارکات دیده می‌شود. آنان یک حمله نظامی جدید را انجام دهند. مطبوعات ترکیه درباره این گفتگو می‌کنند. به کجا حمله خواهند کرد؟ می‌گویند به فلان جا فلان منطقه حمله خواهند کرد. چیزهای بسیاری می‌گویند.

فرماندهی قرارگاه مرکزی ما بیانیه داد. به‌نظر من کفایت می‌کند، لازم نیست چیز دیگری بدان اضافه کرد. اما در ارتباط با آن گفتگوها برخی موارد را می‌توان بیان داشت. یکم اینکه در حال تدارکات هستند. می‌خواهند این را به جنگی روانی مبدل کنند. برای مثال؛ به فلان جا رفتند، فلان دیدار را انجام دادند، از فلان منطقه پشتیبانی دریافت می‌کنند. اما هیچکس نمی‌گوید که چرا این دولت به هرکسی نیاز پیدا کرده؟ چرا چنین وضعیتی روی داد؟ آیا این یک پیشرفت است و یا در تگنا قرار گرفتن، این نشانه فروپاشی نیست؟. دوم اینکه، درست است فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ و مدیریت طیب اردوغان در نتیجه ضربات سهمگین گریلاها به این وضعیت افتاده است. مبارزه خلق‌ما با پیشاهنگی زنان و جوانان آنان را به این موقعیت انداخته. مبارزه دوستان ما آن را به این وضعیت انداخته است. چنین مبارزه‌ای در مقابل فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ به اجرا گذاشته شده که به یکقدمی فروپاشی برسد. دیگر نمی‌تواند موجودیت خود را تداوم بخشد. نه می‌توانند عقب نشینی کنند و نه می‌توانند به پیش بروند. ما گفتیم؛ در منطقه زاپ در تنگنا قرار گرفته، به داخل باطلاق افتادند و به دنبال راه چاره‌ای می‌گردند. برای اینکه بتوانند خود را رهایی بخشند، برای اینکه بتوانند از باطلاق نجات یابند دست و پا می‌زنند. این جستجوها به تمامی نشان از این دارد. در ابتدا لازم است این موارد دیده شوند. نه مثل یک معرفت دیده شود بلکه این درنتیجه شکست خوردن آنهاست.

بر همین اساس عضویت سوئد در ناتو را مورد استفاده قرار دادند. از ناتو از آمریکا کمی پشتیبانی دریافت کردند. این نیز کفایت نکرد، هنوز هم اطمینان و باور ندارند. به اروپا می‌روند، به آمریکا می‌روند. به راستی هم پشتیبانی می‌کنند یا نه،‌ این نیز کفایت نمی‌کند. اکنون به ایران می‌روند. می‌خواهند عراق و ی‌ن‌ک را نیز مشارکت دهند. در واقع آمریکا، ناتو، حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک) در این کار مشارکت دارند. یعنی با وجود تمام اینها می‌گویند ما چگونه بتوانیم در برابر گریلا ایستادگی کنیم، چگونه فرپاشی ومتلاشی شدنمان را به تاخیر اندازیم و اکنون از بین نرویم. لازم است این به مثابه یک عقب افتادن دیده شود.

بله برای حمله تدارکات می‌بینند، اما این تدارکات درنتیجه موقعیت شکست خورده‌ و در تنگنا قرارداشتن‌شان است. به همین دلیل پیرامون هرکسی می‌گردند. به چنین روزی افتاده که می‌تواند دست هرکسی را ببوسد. می‌گویند ما با فلان جا صحبت کردیم،‌ دیدار کردیم، آنان فلان چیز را بدهند. دور آنها می‌گردند. مشخصا دیده می‌شود که سیستم استعمارگر و فاشیست، نگرش و سیاست دشمنی با کورد به چه حال و روزی افتاده است. جایی نمانده که نرفته باشد،‌ منطقه‌ای نمانده که خود را در آنجا به بازار و فروش نگذاشته باشد و از آنان نیرو و پشتیبانی نخواهد. بر علیه کوردها، برعلیه پ‌ک‌ک هیچکسی نمانده که تلاش نکرده باشد با آن سازش کند. در این حد می‌ترسند، تا به این اندازه در تنگنا هستند. این یک حقیقت مسلم است.

به راستی چیزهای عجیبی روی می‌دهد. بخصوص از طرف پ‌دک بسیاری چیزها گفته می‌شود،‌ اما می‌توان این را نیز گفت. نچیروان بارزانی در فلان‌ جا دیدار کرده است. در نهایت به آنکارا رفت برای دیدار. در دیدارهای قبل حداقل پرچمی را هم در مکان دیدار قرار می‌دادند، این بار تنها در مقابل پرچم دولت ترکیه با طیب اردوغان دیدار کرد. نه از عراق و نه هولیر نارضایتی نشان داده نشد. آیا نچیروان بارزانی در عراق مسئول یا وظیفه‌دار است؟ به اصطلاح به عنوان ریاست مدیریت حکومت باشور کوردستان در عراق بدانجا رفته و دیدار می‌کند. یعنی یک وظیفه‌دار، یک مسئول دولت عراق است، ریاست مدیریت هولیر است. پرچم آن‌ها وجود دارد، پرچم حکومت باشور وجود دارد، پرچم عراق وجود دارد. این را به کنار گذاشته و مثل یک کارمند دولت ترکیه است، در برابر تنها یک پرچم آنهم پرچم دولت ترکیه با عده‌ای دیدار می‌کند. این موضوع به مشکلی دیپلماتیک مبدل شد. آن ها هم به چنین وضعیتی افتاده‌اند. دیگر نمی‌دانند چه کار کنند، در کجا، در برابر چه کسی و با چه کسی حرف می‌زنند. حال و روز آنان نیز چنین می‌باشد.

ما تدارکات را گسترش خواهیم داد

از طرف دیگر می‌توانیم بگوییم. درست است، نبرد در جریان است. برای قتل‌عام کوردها دیکتاتوری وقت طیب اردوغان، دولت باغچلی هیچ کاری نیست که انجام ندهند. تمام امکانات و فرصت‌ها ترکیه را برای این کار گردهم آوردند. یعنی تا به آخر این کار را خواهند کرد. تا زمانی که نابود شوند حمله خواهند کرد. این مسئله‌ای مشخص است. ما این را می‌دانیم و درک می‌کنیم. اما می‌خواهم این را هم بیان دارم. یعنی کسانیکه تدارکات می‌بینند نه تنها آنهایند. یعنی تدارکات دیدن و آماده کردن تنها کار آنها نیست. در عین‌حال ما هم در خواب بسر نمی‌بریم، فقط ایستاده و به مناظره نمی‌پردازیم. ما هم تدارکات می‌بینیم. ما هم یک طرف از این جنگیم. نتایج جنگ معلوم‌اند. واقعیت هم معلوم است. هیچکس نمی‌تواند آن را پنهان کند. ما تدارکات را بیشتر گسترش خواهیم داد. به شیوه‌ای همه جانبه، نیرومندانه‌تر براساس پیروزی در نبرد، شکست دادن هرگونه حمله ما تدارکات می‌بینیم. ما خود را به این سطح رسانده‌ایم. فرماندهی قرارگاه مرکزی ما آشکار ساخت و گفت: «ما داده‌های بسیاری داریم، در حال تدارکات هستیم. اگر حمله را به سطحی بالاتر افزایش دهند، ما هم مقاومت را گسترش خواهیم داد». این‌ها واقعیت‌اند. بدین ترتیب می‌توان گفت: لازم است جامعه‌ما به جنگ روانی گوش نسپارد. جنگی وسیع و روانی در حال اجرا است. باید فریب این‌ها را نخورد. باید هوشیار بود. دشمنی که در مقابل ما قرار دارد فاشیست است. استعمارگر، قاتل و دشمن کوردهاست. می‌خواهد کورد بودن را نابود سازد. اینطور است خودشان گفتند که قصد دارند در عراق و سوریه منطقه‌ای به وسعت ۴۵ هزار کیلومتر مربع را به اشغال در‌آورند. منطقه‌ای به وسعت ۶۰ درصد از خاک دولت وقت را از عراق بگیرد. نیرویی اینچنین در مقابل ما قرار دارد. می‌تواند حمله کند، حملاتی جدید انجام دهد. پس در این موقع ما چه می‌توانیم بگوییم؟ ما خود را برای مقاومت، برای مبارزه آماده می‌کنیم. خلق‌ما، جامعه‌ما خود را آماده نماید. ما در جنگ قرار داریم،‌ با جنگیدن پیروز خواهیم شد. این جنگ ادامه دارد، ادامه هم خواهد داشت. در این صورت لازم است ما خود را به سطح خلق جنگاور برسانیم. لازم است زندگی خود را حول شرایط جنگی سازماندهی کنیم.»

در مورد موضع دولت عراق هم کالکان چنین گفت: «حقیقت پ‌ک‌ک مشخص است. به ویژه برای عراقی‌ها، از شرف عراق را در مقابل داعش دفاع کرد. از شنگال، مخمور، کرکوک محافظت کرد. اگرنه داعش تمام این مناطق را به اشغال خود در می‌آورد. مدیریت آن زمان در عراق بصورت رسمی از پ‌ک‌‌ک تشکر کرد. گفتند: «شما ما از مسئله بزرگی رهایی دادید، شما صورت پاک انسانیت هستید». اکنون گفته می‌شود همان مدیریت عراق تصمیم سازمان ممنوعه را داده است. این تا چه اندازه صحت دارد نمی‌دانیم. اما اگر صحت داشته باشد،‌ به وضعیتی برعکس از تصمیماتش دچار خواهد شد. در این میان حکومت باشور کوردستان وجود دارد. این برضد سیاست و نگرش خودشان خواهد بود. دولت ترکیه به وسیله آب، جریان رودها و اشغالگری تهدید می‌کند. قصد اشغالگری را دارد. اشغالگری پایان ندارد. کوردستان را بدست‌ آورد به آسانی عربستان را هم بدست خواهد آورد. کوردها تا کنون دربرابر حملات اشغالگرانه دولت ترکیه برای آزادی خود جنگیده‌اند، اما عربستان را هم محافظت کردند. لازم است این به خوبی دیده شده و درک شود. نباید گفت،‌ درواقع کورد مقاومت می‌کنند، نمی‌توانند خود را به ما برسانند. از طرفی دیگر جنایت علیه بشریت صورت می‌گیرد، جنایات قتل‌عام کننده انجام می‌شود. بمانند هلبجه هر روز قتل‌عام انجام می‌دهد. رژیم آک‌پ-م‌ه‌پ رژیم آن زمان صدام است. در باکور در مناطق خود دفاعی مدیا، در روژاوا لازم است در جنایات آنان سهیم نشوند. ما می‌توانیم این را بگوییم. این کار را نکنید این به نفع شما خواهد بود.»

در انتخابات، کوردستان به فاشیسم راه نخواهد داد

عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک، دوران کالکان خاطرنشان ساخت که در ترکیه مورخ ۳۱ مارس انتخاباتی مهم برگزار خواهد شد و گفت: «مدیریت محلی بسیار مهم است. بدین ترتیب نیروهای دمکراتیک، روشنفکر، زنان در کوششی مهم را انجام می‌دهند. درست است توافق‌های دمکراسی وجود دارند، نیروهای متفق وجود دارند، و توافق و ائتلاف نیروهای دمکراتیک و چپ وجود دارند. کوششی وجود دارد، مهم است و با معناست. کاراکتر انقلاب ماه مارس نیز به کنش‌های انتخاباتی نیرو می‌بخشد. ما امیدواریم و اطمینان داریم که نیروهای دمکراتیک پیروز خواهند شد. دراین انتخابات به فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ ضربه زده می شود. برای همین هم لازم است انتخابات به مثابه مبارزه‌ای سیاسی دیده شود. ممکن است ریاست مشترک‌ شهرداری‌هایی که در داخل این هوا و اتمسفر دیکتاتوری و فاشیست انتخاب می‌شوند نتوانند، تمامی کارهایی که قصد دارند را انجام دهند اما به همراه خلق می‌توانند کارهای بسیاری انجام دهند.

میادین نوروز نیز از طرفی دیگر پیام‌های مهمی می‌دهند. درواقع تلاش‌هایی وجود دارد. ما بر این باوریم که کوردستان به فاشیسم راه نخواهد داد. خلق کورد در ۳۱ مارس به سیاست قیوم ضربه خواهد زد. از اراده خود صیانت خواهد کرد. در نوروز این را نشان داد. در کارهای انتخاباتی نیز از مدیریت خود، از دمکراسی محلی صیانت خواهد کرد. این مشخصا قابل مشاهده است. چیزی بدین شکل می‌تواند در ترکیه توسعه یابد، باید هم توسعه یابد،‌ باید به فاشیسم ضربه وارد شود.»

دوران کالکان در پایان سخان خود گفت: «لازم است نوروز با قهرمانی ملی، با هفته قهرمانی ملی یکی سازیم. بدین صورت کنش‌های نوروزی که آغاز شدند لازم است متوقف نشوند. باید در هفته قهرمانی ملی هم ادامه داشته باشند. در اینجا هم باید متوقف نشوند. پس از آن هم ۳۰ مارس سالگرد شهادت ماهیرچایان و رفقایش است. سالگرد مقاومت قزل‌دره است. کسانیکه در ترکیه گریلاگری که ما انجام می‌دهیم را آغاز کردند آنان بودند، آنان یکم جرقه گریلا را زدند. ارتش گریلایی ما به پیشاهنگی رفیق عگید پیرو راه آنان شد، در کوردستان آن را عملی نمودند. بدین ترتیب یاد ماهیرچایان، رفقایش و شهدای ما در قزل‌دره را با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم. لازم است ما مبارزه هفته قهرمانی ملی را تا بدانجا هم برسانیم.»

کالکان نوروز را یکبار دیگر به خلق کورد و به دوستان تبریک گفت و به هرکسی که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مبارزه می‌کند درود فرستاد.