تصویر

کاراییلان: ما با خط‌مشی رهبر آپو پیروز خواهیم شد

مراد کاراییلان، عضو کمیته اجرایی پ‌ک‌ک در پیام نوروزی خود توجه‌ها را به اهمیت نوروز امسال معطوف داشت و گفت: «با خط‌مشی رهبر آپو و پیروی از شهدای قهرمان ما در این برهه تاریخی پیروز خواهیم شد.»

پیام مراد کاراییلان برای نوروز ۲۰۲۴

مراد کاراییلان به مناسبت نوروز ۲۰۲۴ پیامی را منتشر ساخت. پیام کاراییلان به شرح زیر می‌باشد.

«به خلق ارجمندمان درود می‌فرستم. جشن نوروز را به همگان تبریک می‌گویم. به عنوان مدیریت جنبش‌ما جشن نوروز را به رهبر آپو تبریک می‌گویم. ما درود، احترام و پایبندی خود را اعلام می‌داریم. ما جشن نوروز را به تمام خلق کوردستان، مادران شهدا، خلق‌های منطقه، انسانیت پیش‌رو، تمامی رفقا و زحمتکشان تبریک می‌گوییم. در این سال نو برای همگان پیروزی را خواستاریم. در این روزهای مقدس یاد تمامی شهدای انقلاب،‌ شهدای نوروز را در شخص کاوه معاصر رفیق مظلوم دوغان گرامی می‌داریم، در برابر یاد و خاطره آنان ادای احترام نموده و عهدی که با آنان بسته‌ایم را دوباره می‌نماییم.

جشن نوروز در تاریخ خلق‌های منطقه و خلق ما دارای جایگاهی مهم است. اما در تاریخ جنبش، مبارزه ما دارای جایگاهی مهم‌تر و ویژه است. ۵۱ سال قبل رهبر آپو در کوردستان برای اینکه آتش نوروز را شعله‌ور سازد، روح نوروز نیرومند شود کوشش‌های گرانبهای بسیاری انجام دارد. در نوروز در شرایط دشوار و سخت زندان شهر آمد در مقابل ظلم، کاوه معاصر مظلوم دوغان یک عملیات بزرگ انجام داد.

 پس از آن زنان آزاد کورد زکیه آلکان، رهشان دمیرل، روناهی و بریوان‌ها با بدن خود آتش نوروز را فروزان‌تر کردند، بدین شیوه به پیرو مظلوم دوغان مبدل شدند. در کوردستان در منطقه جزیره بوتان و در نسیبین و همچنین بسیاری از دیگر مناطق کوردستان خلق‌ما با فداکاری و جسارتی عظیم شهدای بسیاری دادند، صدها قهرمان دادند، بدین شکل‌ آتش نوروز را شعله‌ور ساختند. بدین شیوه نوروز به معنای تاریخی خود و به روحی ملی رسید و مبارزه را بنا نهاد.

مورخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ برای آزادی رهبر آپو برای رهیافت مسئله کورد، کارزاری از طرف دوستان انترناسیونال اعلام شد. این کارزار هر چه می‌گذرد نیرومندتر می‌شود و ما بر این باوریم که با این نوروز این کارزار بیشتر به پیش رفته و نیرومند گردد. به تمامی کسانی که در این کارزار مشارکت کردند، درود می‌فرستیم.

 کنشگران زندانی که به اعتصاب غذا دست زده‌اند را دورود می‌فرستم. مادرانی که در تحصن‌های برای عدالت هستند به تمامی‌شان درود می‌فرستیم. به متحصنینی که برای آزادی رهبر آپو ۱۲ سال است در جلوی شورای اروپا در استراسبورگ تحصن کرده‌اند، درود می‌فرستیم. مدت زمان زیادی است که در اردوگاه شهید رستم جودی مخمور، میهن‌دوستانی برای آزادی در تحصن هستند، ما به تمامی‌شان درود می‌فرستیم.

نوروز ۲۰۲۴ نوروزی عادی نیست. ما در عصری تاریخی به استقبال نوروز ۲۰۲۴ می‌رویم. مهم اینست که نهادهایی که خلق کورد را نمایندگی می‌کنند و دوستان خلق کورد این نوروز را به مثابه نوروز آزادی رهبر آپو اعلام کردند. این موردی بسیار مهم و با معنا است. اولین‌بار است که به این شیوه درهر ۴ بخش کوردستان و خارج از میهن خلق ما با شعار (آزادی رهبر آپو و زنده باد رهبر آپو) این نوروز را با اشتیاق و حضور میلیونی در میادین، ده‌ها میلیون انسان این شعار را سرمی‌دهند. چه می‌خواهند؟ آزادی رهبر آپو را می‌خواهند. خلق ما آزادی رهبر آپو را به مثابه هویت آزاد خود می‌بیند. به همین دلیل در میادین فریاد سرداده و فراخوان می‌دهند. لازم است صدای خلق کورد شنیده شود. بشنوید صدای فریاد آزادی برای رهبر آپو را. لازم است این توطئه‌گران بی وجدان و بدبخت بشنوند. ما تمامی نیروهای مرتبط، نیروهای جهانی، نیروهای توطئه‌گر را فرامی‌خوانیم که بس‌ است، دیگر از ترور دولت ترکیه پشتیبانی نکنید و به فراخوان خلق کورد گوش بسپارید. آزادی خلق کورد دیگر یک حق طبیعی است. لازم است شما در مقابل این واقعیت وظایف اخلاقی و انسانی خود را عملی سازید.

دومین مورد مهم این نوروز هم اینست، همانطور که درجریان هستید ۱۰ روز دیگر در باکور کوردستان انتخابات محلی انجام خواهد شد. در این انتخابات محلی خلق ما شهردارهای‌مشترک خود را انتخاب خواهد کرد. اما رژیم آک‌پ-م‌ه‌پ اراده خلق ما را نمی‌شناسد و قیوم انتصاب می‌کند. موردی بدین شکل در حقوق وجود ندارد. به شیوه‌ای رسمی اراده خلق ما را نقض می‌کند و به نمی‌خواهند به رسمیت بشناسد. برای همین هم لازم است روح نوروز۲۰۲۴ تمامی خلق ما، تمامی دوستان خلق‌ما، انسان‌های سوسیالیست و دمکراسی‌خواه در ترکیه و هرکسی در مقابل این سیاست سکوت نکند، در انتخابات شرکت کرده، اراده خود را نشان دهند. نشان بدهند که ما از اراده خود صیانت می‌کنیم. ما این سیاست قیوم را نمی‌شناسیم. به همین دلیل لازم است خلق‌ما این انتخابات را تنها به مانند انتخاب عده‌ای نبیند. باید به مثابه عیان ساختن اراده خود در مقابل جهان، در جلوی دوستان و دشمنان اراده خود را نشان داده و اینچنین به انتخابات رفته و رای بدهند.

سومین مورد مهم هم اینست که ما در عصری مهم قرار داریم. در چنین ایامی قرار داریم. همانطور که تمامی خلق‌ما، دوستان ما دنبال می‌کنند، دولت آک‌پ-م‌ه‌پ و ارگنکون اکنون تلاش‌هایی جدید را انجام می‌دهند. برای اینکه در مقابل گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان و در برابر دستاوردهای خلق کورد حمله‌ای را صورت دهند. به همین علت هم این ترافیک دیپلماتیک را در منطقه و جهان انجام می‌دهند. ما می‌دانیم که درحال تدارکات هستند. اما آنها هم فهمیده‌اند که به تنهایی خودشان نمی‌توانند در برابر گریلای آزادی‌بخش کوردستان ایستادگی کنند. به همین علت هم اکنون به تلاش‌هایی رو آوردند تا برای خود همراهانی پیدا کنند. کسانیکه بتوانند به همراه آنان در مقابل گریلا بجنگند را پیدا کنند. اکنون به دنبال این چیزها افتاده‌اند. ما می‌دانیم که  نیاتی بد دارند، با نگرش عثمانی نو، با نگرش تورانیسم نژادپرست قصد دارند تمامی دستاوردهای خلق کورد را نابود سازند، مرزهای میثاق ملی را اشغال کنند، در عراق و سوریه خلق عرب را بر زیر سلطه خود در‌آورند. نیات اساسی آنان چنین است. اما این نیت خود را با حیله و فریبکاری پنهان کرده و اینچنین می‌خواهند برای خود همراه پیدا کنند.

دولت وقت ترکیه، رژیم فاشیست کنونی به کوردستان‌ می‌گوید، تروریست‌ها، بخصوص کسانیکه آزاد کرده را تروریست می‌نامد. ببینید، در آن مناطق خود چه اعمالی را انجام می‌دهد، ترور را انجام می‌دهد. انسان‌ها را به قتل می‌رساند، بدست جاسوس‌ها به قتل می‌رساند. با پهپادهای مسلح به قتل می‌رساند. اکنون دولت ترکیه در سراسر باشور کوردستان، شنگال و روژاوای کوردستان اعمال تروریستی انجام می‌دهد. بمانند راهزنان هر کسی را هدف قرار می‌دهد و شانتاژ انجام می‌دهد. کسانیکه می‌خواهند وحشی‌گری دولت ترکیه را بشناسند به عفرین بنگرند. در عفرین چکار می‌کنند؟ بمانند دولتی راهزن و وحشی می‌خواهد اطرافش را بترساند و اینطور سلطه‌گری کند. ما در برابر اینچنین برخوردهایی هرگز و هرگز حتی یک‌قدم به عقب نخواهیم کشید. لازم است دوستان ما هم بخوبی بدانند. خلق‌ما بداند که ما در این عصر آماده‌ایم که مقاومتی تاریخی را انجام دهیم. ما بخود اطمینان داریم. چرا؟ ما بر این باوریم که خلق‌ما در کنارمان بوده و پشتیبانمان است. بزرگترین و قویترین نیرو خود خلق است. ما جوابی در خور به دست درازی‌های آنان خواهیم داد. لازم است هرکسی این را بخوبی بداند.

موضوعی که اکنون خلق‌ما و آرمان آزادی کوردستان بدان نیاز دارد، اتحاد ملی است.  یا همان استراتژی ملی می‌باشد. لازم است در این عصر تاریخی کورد دارای یک استراتژی ملی باشد. به همین دلیل هم ما به مثابه جنبش برای بنا نهادن اتحاد ملی فراخوان می‌دهیم. کسانیکه به این اتحاد نمی‌آیند بگذار نیایند، میهن‌دوستان مطمئنا باید در میان خود به یکدیگر برسند و یک استراتژی مشترک ملی بنا نهند. لازم است هرکس واقف باشد، در این عصر مهم و تاریخی برای اینکه خلق ما بروی خاک مزوپوتامیا در منطقه خاورمیانه به شیوه‌ای آزاد زندگی کند، به مثابه جنبش از دست ما هرچه برآید انجام خواهیم داد. در این مورد ما دارای ژرفای استراتژیکی و تاکتیکی هستیم. صاحب تجربه هستیم، بر استراتژی و تاکتیک مسلط می‌باشیم. به همین دلیل ما مقاومت خواهیم کرد. ما جنگ‌طلب نیستیم، اما به کسانیکه بخواهند با ما بجنگند جواب لازمه ودرخور خواهیم داد. لازم است جهانیان همه این را بدانند. اما در اینجا برای هرکسی فراخوان ما وجود دارد، دولت ترکیه برعلیه وطن ما ترور را تحمیل می‌کند، قصد دارند سیاست قتل‌عام را حاکم کنند، برعلیه رهبر ما انزوای مطلق را تحمیل می‌کند، این اعمال انسانیت نیست بلکه وحشی‌گری است. هیچکس با این وحشی‌گری و قتل‌عام ترکیه شریک نشود. این فراخوان ما برای نیروهای ناتو است، برای تمامی نیروهایی‌ است که از ترکیه پشتیبانی می‌کنند. باید هرکس بداند که راه ما راهی عادل است، مشی درست می‌باشد. مطالبات ما مطالباتی طبیعی است. ما برای عملی شدن این موارد هرکاری را انجام داده و پیروز خواهیم شد. ما اکنون از هر زمان دیگر بیشتر به پیروزی باور داریم. ما به خود، خلق خود و دوستان خود باور و اطمینان داریم و ما با روشنایی خط‌مشی رهبر آپو و با پیروی از شهدای قهرمان در این عصر تاریخی پیروز خواهیم شد. برهمین اساس من یکبار دیگر نوروز را به همگان تبریک می‌گویم، در راه آزاد کردن رهبر آپو و آزاد کردن کوردستان برای هرکسی پیروزی را خواستارم.»