کاراییلان: دشمن در ترس و واهمەای بزرگ قرار گرفتە است

مراد کاراییلان فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق با ایراد سخنانی در سیستم ارتباطی نیروهای گریلا گفت: از آنجا کە دشمن از تغییرات آب و هوا مطلع است و نمیتواند در مواضع خود بماند، دچار ترس و واهمەای بزرگ شدە است.

مراد کاراییلان فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق در سیستم ارتباطی نیروهای گریلاهای آزادی کوردستان با نیروهای گریلا سخن گفت. کاراییلان با ابراز صمیمانەترین درودهای خود بە نیروهای گریلا در جبهەهای جنگ در رابطە با حملات اشغالگرانەای سخن گفت کە از ١٤ آپریل ٢٠٢٢ بە شرق منطقە زاپ آغاز شدە اند. وی با گرامیداشت یاد و خاطرە شهدای برخودان مطقە شهید خورسی اعلام داشت:

یاد و خاطرە هوالان فرمان کریم، ژیندا سرحد، صبری جیلو، هلمت ڤیان، دلشیر رقا، آدار چیا، هارون فرات، آروین تولهلدان، سفکان آدار، هیڤی ولات، آزاد پرسوس را گرامی میدارم. با گرامیداشت یاد و خاطرە این شهدای قهرمان، یاد تمامی شهدای برخودان سال ٢٠٢٢ را گرامی میداریم. بر پیمانی کە با این شهدا بستەایم تاکید داریم. شهدا ارزشهای ما هستند. ما آنها را بە عنوان روشنی بخش پیروزی، پیشاهنگان آزادی کوردستان مشاهدە کردە و در مسیر پیروزی، آنها سرچشمەهای نیروی ما خواهند بود.

مراد کاراییلان در سخنان خود اعلام نمود کە گریلاهایی کە در سال ٢٠٢٢ در زاپ، متینا و آواشین بە شهادت رسیدەاند، سال ٢٠٢٢ را بە سال قهرمانی تبدیل کردەاند کە در آن افسانەهای بسیاری نگاشتە شدە است. در این رابطە کاراییلان افزاود:

ما سال بسیار مهمی را پشت سر گذاشتیم. در واقع سال ٢٠٢٢ بە سال برخودانی بزرگ مبدل شد. همانگونە کە میدانید دشمن چنین محاسبە کردە بود کە در سال ٢٠٢٢ میتواند بە پیروزی دست یابد، انزوا را بر رهبر آپو سنگین تر کردە و در همین راستا فشارها بر خلق کورد و سیاستمداران کورد را هر چە بیشتر تشدید نمود. از طرف دیگر دولت ترک حملات خود را بر مناطق حفاظت شدە میدیا بە ویژە در زاپ، متینا و اواشین تشدید و تلاش میشد طی چند هفتە بە نتیجە دست پیدا کنند.

هدف دولت ترک اشغال چند ماهە منطقە بود

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق اعلام ننمود کە دولت ترک درصدد برآمدە بود کە طی چند ماە تمام منطقە حفاظت شدە میدیا را اشغال کند و سپس با بارگزاری انتخابات در جوی فاشیستی بقای خود را در مسند قدرت تداوم بخشد. کاراییلان در ادامە افزود: علیرغم تمام فرصتها و امکانات تکنولوژیکی کە در دست داشتند، با استفادە از سلاحهایی کە در سطح جهانی هم ممنوع شدەاند، با حمایت و پیشگیری پارت دمکرات کوردستان هم دشمن نتوانست در سال ٢٠٢٢ بە پیروزی دست پیدا کند و ضربات سنگینی متحمل کرد. دولت ترک در سال ٢٠٢٢ با اشغال مرزهای میثاق ملی تلاش نمود بە نتیجە دست پیدا کند. اما بە دلیل برخودان هوالانمان، دشمن در زاپ، متینا و آواشین در تنگنای شدید قرار گرفت. نام این حملە و عملیات پنجە،قفل گذاشتە بودند، اما خودشان در زاپ محاصرە شدە و تحرک آنان قفل شد. چند روز دیگر، ماە از آغاز حملە می گذرد. و مشاهدە می شود کە دشمن نتوانستە است کە هیچ یک از مناطق مورد نظر را اشغال کند.

در روزهای ١١-١٢ دسامبر ما مشاهدە کردیم  کە نیروهای دشمن از بسیاری از مناطق عقب نشینی کردند. در مقابل برخودان ارزشمند نیروهای ما،  غیر از ارتفاعات هکاری و اف-ام، دشمن در تمام مناطق غرب زاپ با شکست روبرو شد. در شرق زاپ نیز با چنین روندی مواجە هستند و در نهایت مجبور شدە است کە از ارتفاعات کوروژارو و بسیاری از مناطق دیگر مانند ساجا، شهید سیپان، شهید کنجی عقب نشینی نماید. همچنین در نواحی آوا زاپ، نیروهای دشمن عقب نشستە و صرفا در منطقە ریوان حضور دارند و بخشهایی از ارتفاعات شورش را در دست دارند.

بە دلیل شکست در زاپ متوجە آواشین شدند

مراد کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود کە ارتش اشغالگر ترک در زاپ بە پیروزی دست نیافتە است و هم اکنون تلاش می کند کە بخشهای دیگری از آواشین را اشغال نماید و در ادامە افزود: بە همین دلیل لازم میداند کە برخودان هوالان ما در منطقە چمچو و سیدا را در هم بشکند با چنین هدفی ٤-٥ ماە است کە با تمام امکانات و فرصتهای خود بە مواضع گریلا در شهید بوتان، شهید فلات و شهید دوغان و منطقە برخودان چمچو حملە می کند. دژ چمچو بە خنجری در پشت دشمن تبدیل شدە است.

کاراییلان، فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق در ادامە افزود: ارتش ترک هر روز با تانک، توپ و کاتیوشا بە دژ چمچو حملە می کند و در این بارە افزود: منتقە شهید بوتان هر روز تحت حملە گستردە سلاحهای شیمیایی و ممنوعە قرار دارد. هدف از حملات اخیر دولت ترک این است کە بعد از شکست رسوایشان در زاپ، بیش از این رسوا نشوند و بە همین دلیل حملات خود را افزایش دادەاند.

٩ ماە مقاومت در همان سنگرهای روز نخست حملە

فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق، مراد کاراییلان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود کە ٩ ماە است در مناطق شرق و غرب زاپ و در منطقە اواشین و متینا برخودانی استثنایی در جریان است و  در ادامە گفت: در تاریخ خلقمان این رویداد جدیدی است، زیرا در تاریخ خلقمان نبودە است کە مدت ٩ ماە در یک سنگر و یک موضع مقاومت ادامە داشتە باشد. نمونە زاپ نخستین نمونە است. قلعە دمدم در تاریخ خلقمان یک سال مقاومت کرد. اما آنجا بە محاصرە افتادە بود. اما در مقابل سلاحهای پیشرفتە و تکنولوژیکی مانند امروز وجود نداشتند. و سلاحها کم و بیش مانند هم بودند. بە همین دلیل برخودان در شرق زاپ، در تاریخ خلقمان بی نظیر است و برای نخستین بار است کە صورت می گیرد.

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق در ادامە افزود: تاکتیک جنگی نیروهای گریلا در تاریخ هنر جنگی نیز بی نظیر بودە و برای نخستین بار است کە اجرا می شود. رویدادهایی کە بە وقوع می پیوندند، نمونەهای مشهودی هستند کە یک گروە کوچک از شروانان چگونە توانستەاند ارتشی منظم و برخوردار از تمام سلاحهای روز را بە هزیمت بکشانند. دومین مسئلە هم اهمیت سیاسی و اجتماعی برخودان است، کە برخودانی بسیار بزرگ و بی نظیر است. زیرا این برخودان برای ما و خلقمان تضمین کنندە موجودیت ماست. این برخودان اجازە نمیدهد کە آ.ک.پ/م.ه.پ سیاستهای نابودگرانە خود را ادامە بدهد.

کاراییلان در ادامە افزود اگر حملات اشغالگرانە بە پیروزی دست پیدا کند، دولت ترک سریعا دستاوردهای خلق کورد در باشور کوردستان و روژاوای کوردستان را از میان برداشتە و مرزها میثاق ملی را اشغال می کرد، اما برخودان نیروهای گریلا مانع از تحقق آن شد. اگر در سال ٢٠٢١ و بعد از آن ارتش ترک در زاپ متوقف نمیشد، در خاورمیانە بە تفوق و برتری دست پیدا می کردند.

اگر زاپ اشغال میشد، فاشیسم ماندگار می شد

کارایلان برخودان کنونی را در عین حال برخودان آزادی ملت ترکیه قلمداد کردە و بر نقش تاریخی این برخودان تاکید کرد. وی در ادامە افزود: اگر دولت آ.ک.پ/م.ه.پ در جنگ کنونی بە موفقیت دست پیدا می کرد، خود را در ترکیه تثبیت و ماندگار می کرد.

 فرمانده قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق کارایلان با بیان اینکه برخودان ٢٠٢١ و ٢٠٢٢ زمینه ساز موفقیت سال ٢٠٢٣ شده است، گفت: بنابراین به جرات می توان گفت که سال ٢٠٢٣ سال آزادی ملت کورد و رهبر آپو خواهد بود. سال ٢٠٢٣ سال پیروزی بزرگ ما و شکست بزرگ رژیم فاشیستی خواهد بود. بدون شک موضعگیری در امرالی، برخودان در همه زندان ها، برخودانی که در باکور، باشور و روژهلات کوردستان با شعار ژن، ژیان، ئازادی صورت گرفت، تأثیر زیادی داشت. با این حال مرکز توجە نیروهای گریلا، زاپ و آواشین و متینا است.  اگر آنها در اینجا موفق می شدند، دشمن فشار بیشتری بر رهبر آپو وارد می کرد تا یک گام به عقب بردارد و سیاست کوردها، نیروهای دموکراتیک و چپ را بیشتر سرکوب می کرد. امروز برخودانی تاریخی از امرالی تا تمام  دیگر عرصه های سیاسی وجود دارد، اما مرکز برخودان مناطقی است که گریلاهای آزادی کوردستان از زاپ تا درسیم در آن قرار دارند. مردان و زنان کوردی که خود را بر اساس ایدئولوژی رهبر آپو سازماندهی می کنند، برخودانی بی نظیر از خود نشان می دهند. در ٩ ماه گذشته، برخوانی که در برابر حملات سنگین با انواع سلاح های شیمیایی شده است. یک اتفاق عادی نیست. فرماندە برخودان شهید شاهین، هوال باگر گاور گفتە بود: با این برخودان ما هر چە بیشتر بە رهبر آپو نزدیک می شویم. درست است، رقم سازان این برخودان، نزدیکترین هوالان بە رهبری ما هستند. برای آنکە بتوانیم هوالان شایستەای برای رهبریمان باشیم، بە مبارزە دست زدەایم. مروز تاریخ را رقم می زنیم، امروز رقص برخودان را ادامە میدهیم.

بیش از پیش بە برخودان بیاندیشید

مراد کاراییلان فرماندهی قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق در خاتمە بە تمامی گریلاهای آزادیخواە کوردستان درود فرستادە و اعلام نمود: لازم است هوالان ما بر ایفای نقش خود واقف باشند. امروز چشم همگان بر نقش گریلاها دوختە شدە است. بە همین دلیل است کە هر یک از هوالان باید بر این مسئلە تمرکز داشتە و بە این مسئلە بیاندیشند کە چگونە میتوانند این برخودان را بە پیش بردە و بە موفقیت برسانند. ما بر این باوریم کە هوالان ما ٩ است در مقابل دشمنی برخوردار از تجربە می رزمند، و در نهایت میتوانند حملە دشمن را در هم بشکنند. اما دشمن در واهمە بە سر میبرد، زیرا میداند در صورت تغییر هوا، حتی قادر نخواهد بود کە در اطراف مواضع و سنگرهای خود نیز تحرکی داشتە باشد. اگر فرصتی مهیا شود، تیمهای عملیاتی می توانند نقش بیشتری ایفا کنند. فرایند درهم شکستن دشمن آغاز شدە است، لازم است کە این فرایند را تا آخرین مرحلە، تا نابودی کامل دشمن بە پیش بریم.