تصویر

کارگاه در شنگال: فرصت‌هایی برای آزادی رهبر اوجالان وجود دارد، مبارزه باید تقویت شود

وکیل رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در پیام خود به کارگاه شنگال یادآور شد که نظام امرالی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و گفت که کوردها در هر نقطه از جهان باید برای آزادی جسمانی عبدالله اوجالان تلاش کنند.

کارگاه آموزشی «علیه بحران دولت و قدرت، مبارزه برای آزادی و اتحاد خلق‌ها» در مرکز شنگال در حال برگزاری است و با بحث و گفتگو ادامه دارد.

عمر گونش، یکی از وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز با پیامی تصویری به این کارگاه پیوست و انزوا در امرالی را ارزیابی کرد.

عمر گونش با بیان اینکه وقایع جاری ارتباط مستقیمی با اقدامات انجام شده در امرالی دارد، گفت: «ترکیه می‌خواهد از آن مکان به عنوان آزمایشگاه در سیستم کیفری استفاده کند. آن مکان را به عنوان پروژه‌ای برای تعریف قانون خود تعریف کرده است. جزیره امرالی از نظر سیستم مجازات به عنوان یک مدل جدید و مدرن به ملت ارائه شده است. اینگونه تبلیغ شده است. برای ۱۵-۲۰ سال فقط زندانیان قضایی در آنجا نگهداری می‌شدند، اما پس از تغییر اوضاع سیاسی در ترکیه، دولت فکر می‌کند که هرکس که مخالف آن‌ها است، هرکس را مانعی در برابر خود ببیند، آنها را به جزیره امرالی می‌فرستد. این مرحله دوم است. مرحله اول برای اشخاص قضایی بود، در مرحله دوم افراد سیاسی نیز به آنجا اعزام شدند، یعنی جرایم قضایی و سیاسی با هم ترکیب شدند. به این ترتیب بسیاری از افراد سرشناس، افراد مخالف دولت دستگیر و به جزیره امرالی فرستاده شدند. این وضعیت تا دستگیری آقای اوجالان ادامه دارد. اما پس از تحویل آقای اوجالان به ترکیه، مرحله سوم آغاز می‌شود. این به سیستم دولتی ترکیه و رهبران کورد نیز بستگی دارد.»

سیستم زندان پس از تحویل آقای اوجالان تغییر کرد

عمر گونش گفت که از این روند به بعد می‌خواهند از جزیره امرالی به عنوان یک پروژه جدید، به عنوان زندانی برای یک نفر، برای کنترل یک رهبر کورد و حذف جنبش کورد استفاده کنند و گفت: «چنین سیستمی در دنیا وجود ندارد. این یک مدل و مرحله جدید در تاریخ زندان‌ها است. چون کسانی که آقای اوجالان را به ترکیه تحویل دادند گلادیوی دنیا بودند، با هم آقای اوجالان را در جزیره نگه داشتند. وقتی آقای اوجالان را به جزیره بردند، زندانیان از آنجا آزاد شدند. به جز آقای اوجالان هیچ کس در آنجا نماند و قانون زندان جزیره نیز تغییر کرد. قاعدتا قانون ترکیه مربوط به وزارت دادگستری است اما قانون جزیره امرالی ارتباط مستقیمی با مرکز بحران ریاست جمهوری دارد و تقریباً ۱۰ سال به این شکل اجرا می‌شد.»

به مدت ۴۲ ماه هیچ اطلاعاتی دریافت نشده است

عمر گونش در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه ۴۲ ماه است که موفق به دریافت اطلاعات از موکلش نشده‌اند، گفت:« متاسفانه از سه نفر دیگر در امرالی نیز اطلاعی در دست نیست و قطعا این موضوع دور از قانون است. تمام گزارش‌های تهیه‌شده توسط CPT نشان می‌دهد که امرالی تا چه حد با قوانین حقوق بشر و جهان مخالف است، اما متاسفانه به دلایل سیاسی و نگرانی‌های سیاسی در قبال ترکیه سکوت می‌کنند.»

آزادی جسمانی برای آقای اوجالان مهم است

عمر گونش در پایان پیام خود به اهمیت آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: «ما کوردها باید با دوستان، مردم دموکراتیک، نهادهای سیاسی و حقوق بشر خود در همه جای دنیا همکاری کنیم. در تماس باشیم و کار مهمی برای آزادی آقای اوجالان انجام دهیم. این کار برای نلسون ماندلا نیز انجام شد و در نهایت ماندلا آزاد شد. امروز فرصتی برای آزادی آقای اوجالان با پیشاهنگی کوردها و دوستان آنها و همچنین از طریق یک شبکه سازماندهی بین‌المللی وجود دارد که مهم است.»