تصویر

کاروخ احمد: گروه اسکچ تئاتر را به تمامی لهجه‌های کوردی در آلمان اجرا می‌کند

گروه اسکچ یک گروه نمایش بداهه کوردی است که در آلمان اجرا می‌کند. کاروخ احمد بازیگر این گروه گفت که روی حفظ فرهنگ و همزیستی کار می‌کنند و تئاتر را به همه لهجه‌های کوردی در آلمان اجرا می‌کنند.

کاروخ احمد بازیگر کورد و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از آکادمی هنرهای زیبا در سلیمانیه است. او همچنین محقق و یکی از بنیانگذاران گروه اسکچ در آلمان است. کاروخ احمد درباره گروه اسکچ و فعالیت‌های آن با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت: «گروه اسکچ یکی از گروه‌هایی است که به نمایش‌های بداهه تئاتر اهمیت می‌دهد و همچنین برای پاسداری از فرهنگ اتنیک‌های مختلف فعالیت می‌کند. تئاتر بداهه نوعی از تئاتر است که در آن هیچ کارگردان و نمایشنامه‌ای وجود ندارد. داستان، فانتزی و تخیل بازیگر به شکل بداهه و مستقیم به سراغ مخاطب می‌آید. مهمترین قانون تئاتر بداهه این است که تخیل بازیگر را برای ارائه خوانشی دلنشین رد نکند.»

کاروخ احمد در مورد اجرا‌های گروه اسکچ گفت که این گروه در طول فعالیت خود نمایشنامه‌های زیادی را به زبان‌های مختلف و تمامی گویش‌های کوردی (کرمانجی، سورانی، هورامی و ...) و کارگاه‌های حضوری و آنلاین بسیاری برای آموزش بازیگران ارائه کرده است. کاروخ احمد در این باره ادامه داد: «کار ما فقط تئاتر نیست، ما با همکاری موسسات CDO  و PDO  و بیمارستان هیوا از طریق تئاتر بداهه در مورد معضلات اجتماعی کارهای زیادی انجام داده‌ایم. معتقدم تئاتر و مشاوره اجتماعی هر دو باعث می‌شود مردم بیشتر به فکر هم باشند و ما درک درستی را بین تئاتر و مشکلات اجتماعی ایجاد کرده‌ایم.»

کاروخ احمد درباره پروژه‌های آتی گروه اسکچ در باشور کوردستان گفت: «قصد داریم که تئاتر بداهه را در شهرها و شهرستان‌های باشور کوردستان به نمایش بگذاریم. تئاتر بداهه برای مخاطب متفاوت است چراکه نوشته‌های یک تئاتر معمولی را ندارد. همه چیز متفاوت است. برای اولین بار است که یک گروه کوردی به این شکل روی یک تئاتر بداهه کار می‌کند. اما روش‌های آن ممکن است قبلاً توسط چندین گروه استفاده شده باشد. از نظر تئوری، ما تئاتر بداهه را می‌شناسیم، اما اجرای آن در اینجا جدید است. گاهی اوقات متون بسیار تراژیک یا بسیار کمیک وجود دارد، اما باید توجه داشته باشیم که مرز باریکی بین کمدی و تراژدی وجود دارد. برای این منظور، بسیار مهم است که سطح آگاهی و دانش بازیگر بالا باشد تا داستان‌ها و تخیلات او در خور شأن مخاطب باشد، زیرا تمام آن داستان‌ها، رویاها و خیالاتی که وارد نمایش می‌شود، محصول آگاهی و دانش بازیگر است. بنابراین، علاوه بر دانش، لازم است که یک بازیگر همیشه تمرین کند و توانایی بازیگری داشته باشد.»

در ماه اوت سال جاری، گروه اسکچ دو کارگاه را در شهر سلیمانیه در CDO  و موسسه آزادی برگزار کرد که یکی برای آموزش بازیگران و دیگری برای آموزش ارتباط بدون خشونت بود.