تصویر

کاروخ عمر: کوردها هر کجا باشند، هدف دشمن قرار می‌گیرند

کاروخ عمر روزنامه‌نگار و ناظر سیاسی درباره کشته شدن دو روزنامه‌نگار زن و حملات و اشغال‌گری‌های اخیر گفت: «دشمنان کوردها هر کجا باشند هدفشان فقط این است که کوردها را هدف قرار دهند، این دو روزنامه‌نگار هم کورد هستند، به همین دلیل هدف قرار گرفتند.»

حملات و اشغالگری دولت اشغالگر ترکیه به باشور کوردستان ادامه دارد. اخیراً در ۲۳ همین ماه، دو روزنامه‌نگار زن در جاده سیدصادق به سلیمانیه هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. خشم و اعتراض به حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه در حال گسترش است. کاروخ عمر ناظر سیاسی و روزنامه‌نگار درباره این موضوع با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

کاروخ عمر روزنامه‌نگار در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ما در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که به تک تک کوردها مربوط می‌شود، گفت: «شهادت دو رفیق روزنامه‌نگار ما در خاک اقلیم کوردستان به ما می‌گوید که دشمنان صرفا کوردها را هدف قرار می‌دهند. کوردها هر کجا که باشند، به صرف کورد بودنشان، آنها را هدف قرار می‌دهند.

ترکیه تا کنون ده‌ها شهروند را هدف قرار داده است؛ هدف اصلی ترکیه از بین بردن کوردها و کوردستان است. داشتن صدای روزنامه‌نگاران برای آگاهی جامعه مهم است، بنابراین مهم است که شهروندان به هر نحوی که می‌توانند اعتراض و موضع خود را نشان دهند.»

کاروخ عمر روزنامه‌نگار در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چهار دولتی که کوردستان در آنها تقسیم شده است، هر کدام تلاش می‌کنند به نحوی کوردها را از بین ببرند، ادامه داد: «ترکیه یکی از کشورهایی است که دستور کار ویژه‌ای برای نابودی کوردها دارد. اگر مشکل ترکیه فقط با باکور کوردستان است چرا به روژاوا و باشور کوردستان حمله می‌کند؟ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که ترکیه از هر نظر با کوردها دشمن است.

متأسفانه اکنون یک جناح سیاسی داخلی وجود دارد که به شکلی خائنانه برای خدمت و همکاری با این دستور کار ترکیه آماده است. مهم این است که همه ما در برابر اشغالگری ترکیه بایستیم.

ترکیه تنها دشمن پ‌ک‌ک نیست، بلکه ترکیه تصور می‌کند که موصل از آن جدا شده است و برای بازپس گیری آن تلاش می‌کند. تمام نقشه‌های ترکیه بر علیه کوردها و برای نابودی منافع مردم اقلیم کوردستان و مانع تراشی در اقتصاد اقلیم کوردستان است. از آنجا که اکنون ترکیه با بحران اقتصادی مواجه شده است، می‌خواهد اقتصاد خود را از طریق اشغالگری تقویت کند و استان موصل را مجددا به خاک خود الحاق کند. این هم به این معنی است که او می‌خواهد اقلیم کوردستان و کوردها را از بین ببرد.»

کاروخ عمر همچنین گفت: «همه ما باید در مورد چنین موضوعی صحبت کنیم، زیرا این یک مسئله میهنی، یک مسئله اخلاقی و ملی است؛ این موضوع به همه ما مربوط می‌شود و فقط مربوط به یک حزب خاص نیست. این اشغالگری ترکیه، یک تهدید بزرگ برای موجودیت همه ما خواهد بود.»

کاروخ عمر در پایان سخنان خود با اعلام اینکه همه باید صدای خود را در برابر این حملات و اشغالگری‌های دولت اشغالگر ترکیه بلند کنیم، گفت: «ترکیه به عمق ۴۹ کیلومتری خاک باشور کوردستان نفوذ کرده است، در برخی از مناطق جنگ در جریان است. مردم بهدینان و دهوک در خطر هستند، زیرا هر روزه توسط ترکیه مورد حمله و بمباران قرار می‌گیرند.

اکنون ترکیه در میانه یک شکست بزرگ قرار دارد، زیرا ما به سمت زمستان پیش می‌رویم و ترکیه نمی‌تواند مقاومت گریلاهای آزادی کوردستان را بشکند. باید برای مردم روشن شود که کوردها حمله نکردند، آنها فقط از سرزمین خود دفاع می‌کنند.

قندیل بخشی سرزمین کوردستان است. پ‌ک‌ک برای بقای کوردها و کوردستان دفاع اخلاقی انجام می‌دهد. به همین دلیل است که همه ما باید در کنار گریلاهای پ‌ک‌ک باشیم تا با روحیه‌ای قوی‌تر مقاومت کنند.

لازم به ذکر است که مقامات حزب دمکرات کوردستان باعث افشای محل حضور گریلاهای پ‌ک‌ک و شهادت آنها شدند. اگر با آنها همکاری نکنند، ترکیه جزئیات جغرافیایی و مواضع را  نمی‌شناسد. بنابراین وظیفه همه ما ایستادگی در برابر این اشغالگری و این حملات ترکیه است.»