خالق حماسه‌ی مقاومت تپه‌ی حکاری: آزه اردال

شهید آزه اردال که برضد حملات دولت ترکیه تا آخرین نفس مبارزه نمود، با ایستار خویش به مثابه زن آزاد و رفاقتی از صمیم قلب، تاریخی از مقاومت حماسی را از خود برجای گذاشت.

رهبر آپو می‌گوید، جغرافیا دارای روح و هویتی خودویژه است. منطقه‌ی شرناخ نیز دارای کاراکتری انقلابی است. تاکنون هزاران قهرمان از شرناخ در صفوف مبارزه‌ی آزادی‌بخش کوردستان حضور یافته‌اند. کوردستان سیدار(آزه اردال) نیز یکی از همان قهرمانان بود در خانواده‌ای میهن‌دوست بوتانی و دلسوز ارزش‌های آزادی، در سال ۱۹۹۴ در دره‌ی قیامت منطقه‌ی ارتوش چشم به جهان گشود.

خانواده‌ی او بدلیل فشار دولت ترکیه مجبور شدند که به باشور کوردستان کوچ کند. کوردستان سیدار به همین دلیل در مخمور رشد نمود و با فرهنگ کوردی و میهن‌دوستی نیز آمیخته شد. به همین دلیل در سنین کم جنبش آزادی را شناخت. برای پیداکردن هویت خود به فکر و اندیشه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان روی آورد. کوردستان سیدار که از حملات قتل عام بر ضد خلق خود آگاه بود بزرگترین هدفش این بود که به بوتان برگردد و حیاتی بر اساس ریشه‌های خلقی‌اش در پیش گیرد. بر همین اساس در سنین جوانی خود در فعالیت‌های حزبی شرکت می‌نمود. در سال ۲۰۱۲ شهادت گریلاها بر او تاثیر زیادی گذاشت و برای اینکه بتواند مسئولیت خود در برابر این مسئله را بجای آورد روانه‌ی کوهستان‌های آزاد شد. او دیگر تبدیل به آزه اردال شد که بر علیه دشمنی که خاکش را اشغال کرده می‌جنگید.

آزه اردال در صفوف گریلا در منطقه‌ی جنگی در آموزش‌های اولیه شرکت نمود. در مقطع آموزش با خودباوری بنیاد یک کردار پیروزمندانه را آفرید. او تا سال ۲۰۱۵ بیشتر در مناطق گاره و زاپ به فعالیت پرداخت. در کار و فعالیت‌ها در هر عرصه‌یی با شخصیتی ذاتی و سختکوش تبدیل به گریلای ی‌ژآ استار و نمونه‌یی برای رفقای خود شد. در سال ۲۰۱۵ در آموزش‌های ایدئولوژیک و نظامی آکادمی شهید حقی قرار به شیوه‌ی موفقیت آمیز شرکت کرد و سپس به منطقه‌ی هفتانین رفت.

برای مرحله‌ی جنگ خابور پیشاهنگی کرد

گریلا آزه ۵ سال پر از تجربه‌ی زندگی انقلابی را در هفتانین گذراند و در این مدت هیچ مانع و دشواری را نشناخت. در برابر حملات اشغالگرانه دشمن در سال ۲۰۲۰ که بر علیه منطقه هفتانین آغاز شده بود در خطوط مقدم جنگ به نبرد پرداخت. همراه با رفقای دیگرش اسمر، زلال، آمارا و جودی برای مرحله‌ی جنگ خابور پیشاهنگی نمود. تانک، توپخانه، سربازان و جنگنده‌های دشمن نمی‌توانند آزه و رفقایش را متوقف کنند. به همین ترتیب با این سخنان نشان داد که تسلیم شدن را هرگز قبول نمی‌کند:  «دشمن به تکنولوژی خود پشت‌گرم است و ما به کوه‌های خود تکیه داریم. به همین دلیل آنها نمی‌توانند در اینجا بمانند. این کوه‌ها کوهساران کوردستانند کسی که باید از اینجا برود ما نیستیم بلکه آنهایند که خاک مارا اشغال کردهاند» . آزه وظایف خود را در هر جایی بی هیچ کم‌کاری بجا آورده و از اینکه ضربات سهمگین به دشمن وارد می‌کرد سربلند بود.

گریلا آزه بعد از ۵ سال فعالیت دشوار در سال ۲۰۲۱ در دوره‌ی آموزشی آکادمی حقی قرار شرکت نمود. و بعد از اتمام آموزش‌ها علیه حملات دشمن به منطقه‌ی متینا رفت که مقاومتی حماسی در آنجا برقرار بود. او شاهد مقاومت تاریخی تپه‌ی زندورا شد و در عرصه‌ی مقاومت تپه‌ی حکاری در بسیاری از عملیات‌های پیروزمندانه شرکت کرد. در هر لحظه و در هر برهه‌ی جنگ کوششی بسیار به خرج داد. گاهی با بیل در کار کندن تونل جنگی شرکت کرد و برخی اوقات نیز با سلاح بر ضد دشمن اشغالگر می‌‌جنگید. برای اینکه بتواند لایق مقاومت رفقای شهیدش شود بسیار تلاش نمود. با عضویتی چالاکانه برای رفقای پیرامونش تبدیل به منبع نیرو و روحیه شده بود.

کوردستان برای اشغالگران نخواهد بود

در ۲۵ می ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی جدیدی شد. در این مرحله سنگین‌ترین بار بر دوش فرمانده نوری، مقاومتگر آمارا، قهرمان کوبانی سیابند و الهه، آزه گذارده شد. بسیاری از اوقات با همدیگر گرسنه ماندند، با یکدیگر در سرما ماندند، با یکدیگر وظایف سنگین را بر دوش کشیدند و به بلندی‌های تپه‌ی حکاری صعود کردند اما هرگز متوقف نشدند و تسلیم سختی و دشواری نگردیدند. ماردین و روزا، سرحد و روژهات، چکدار و آزه برای اینکه تونل‌های جنگی را بنا کنند کوششی بسیار به خرج دادند. در شرایط بسیار دشوار، آنان با خوشحالی و روحیه‌یی زیبا با یکدیگر زیستند. یک قرص نان و آب را در میان یکدیگر تقسیم نمودند. و تا به غایت تبدیل به رفقای راستین یکدیگر شدند. خصوصیات انقلابی آپویی آنان به جای آوری سوگندی بود که به یکدیگر خورده بودند.

ارتش اشغالگر ترک که مرتکب جنایات و جرائم جنگی می‌شد، در تپه‌ی کاری بار دیگر با سلاح شیمیایی حمله‌یی انجام داد. آزه به همراه فرمانده نوری یکتا و آمارا آمد با عزمی راسخ در برابر حملات دشمن مبارزه نمود و پیرو راه شهید سارا، بریتان و زیلان شد. بر علیه دشمن تا آخرین نفس مبارزه نمود و همراه با رفقای خود نوری یکتا و آمارا آمد به کاروان جاودانگان پیوستند. شهید آزه اردال برای همیشه با ایستار خویش به مثابه زن آزاد و رفاقتی از صمیم قلب یاد خواهد شد که تاریخی از مقاومت حماسی را از خود برجای گذاشت.