خطر مهاجرت میلیون‌ها انسان در پی خشک شدن دریاچه اورمیه

تبعات توفان‌های نمکی دریاچه اورمیه موجب بیماری‌های جسمی و روانی خواهد شد

دبیر فدراسیون آب ایران می‌گوید مهم‌ترین و شایع‌ترین اختلالاتی که خشکی دریاچه اورمیه به دنبال می‌آورد، متوجه ریه، مری و سیستم عصبی خواهد بود. او تأکید کرده که تنها راه جلوگیری از توفان نمک، خارج کردن دریاچه اورمیه از حالت بی‌آبی است وگرنه میلیون‌ها انسان مجبور به مهاجرت خواهند شد.

علیرضا شریعت به خبرگزاری دولتی ایسنا گفته که تنها راه جلوگیری از تبعات بی‌شمار خیزش توفان نمک، جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه است. او خواسته که جلوی این پدیده خطرناک، به دور از رقابت‌های جناحی و سیاسی دریاچه اورمیه احیا شود چون این یک مسأله ملی است.

دبیر فدراسیون آب ایران اعلام کرد بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی، ذرات موجود در ریزگردهای نمکی دریاچه اورمیه، خطر ابتلا به سنگ کلیه، گرفتگی مجاری کلیه و رگ‌های خونی را بالا می‌برد. آهن موجود در این ریزگردها نیز ممکن است منجر به ورم و بروز آسیب‌های چشمی شود و جذب آن از طریق تنفس طولانی‌مدت نیز التهاب ریه را در پی دارد.

به گفتەی علیرضا شریعت، تنفس منیزیم موجود در ریزگردها باعث افسردگی، گیجی و ضعف عمومی می‌شود اما درباره آلومینیوم وضع از این هم بدتر است و حتی تنفس کوتاه‌مدت ذرات حاوی آلومینیوم باعث سرفه، تحریک شش و صدمه به دستگاه تنفسی می‌شود.

او که مسئول سابق دفتر نظارت و پایش ستاد احیای دریاچه اورمیه بود گفته گرچه خشکی دریاچه، طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها یا اختلالات را موجب می‌شود اما مهم‌ترین و شایع‌ترین این اختلالات متوجه ریه، مری، سیستم عصبی و دستگاه‌های داخلی خواهد شد.

علیرضا شریعت نکات مهمی درباره تأثیر دریاچه بر روان مردم بیان کرده و گفته نتیجه یک پیمایش آماری نشان داد پرآبی دریاچه اورمیه باعث کاهش بسیار تصادفات رانندگی در مسیر جاده حاشیه دریاچه و حتی کاهش دعواهای خیابانی در شهر اورمیه شده و این روند بهنگام خشک شدن دریاچه به‌طور کامل برعکس شده بود.

او با پیشىینی کوچ اجباری ۶ میلیون نفر در صورت خشکی دریاچه، درباره تبعات عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای اسکان مهاجران در سایر استان‌ها هشدار داد و گفت غبار نمک بر استان‌های دوردست و حتی کشورهای همسایه و بر گونەهای جانوری منطقه نیز تأثیر می‌گذارد.