خوَدِدا الیاس: هر ایزدی باید پرونده‌ای علیه خانواده بارزانی تشکیل دهد

خوَدِدا الیاس، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال، با بررسی پرونده تشکیل شده در آمریکا علیه خانواده بارزانی، خطاب به ایزدی‌ها درخواست مهمی کرد: «هر ایزدی باید علیه خانواده بارزانی پرونده تشکیل دهد.»

خانواده بارزانی و حزب دمکرات کوردستان که بر اساس منافع خانوادگی و حزبی خود در باشور کوردستان سیستمی را بنا کردند، در دوران حکومت خود صدها جنایت سنگین از فساد گرفته تا شکنجه و کشتار مردم مرتکب شده‌اند و اکنون همه دنیا از این امر آگاه هستند. اخیرا اسناد و مدارک زیادی در خصوص جنایات خانواده بارزانی به مردم اعلام شده و برای رسیدگی به این جنایات پرونده‌هایی در حال تشکیل است. اخیراً در آمریکا، انجمن قربانیان کوردستان و یک شهروند آمریکایی علیه خانواده بارزانی در دادگاه آمریکا شکایت کردند. این پرونده قضایی با هزینه یک میلیارد دلاری علیه خانواده بارزانی تشکیل شده است. همچنین پرونده‌ای برای مسعود بارزانی، مسرور بارزانی و ویسی بارزانی به دلیل قتل، آدم ربایی و شکنجه تشکیل شده است. پس از این تحولات، نخست وزیر اقلیم کوردستان به سرعت به آمریکا رفت تا خود را از این جنایات تبرئه کند.

در میان جنایات خانواده بارزانی مهمترین و جدی‌ترین آن نسل‌کشی سال ۲۰۱۴ علیه ایزدی‌ها ست که هزاران پیشمرگه حزب دمکرات کوردستان به دستور خانواده بارزانی از شنگال گریختند و جامعه ایزدی را تسلیم داعش کردند. در این نسل‌کشی ، جدی‌ترین جنایات علیه بشریت صورت گرفت که بسیاری از کشورها آن را به طور رسمی نسل‌کشی اعلام کردند. خودِدا الیاس، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال، در مورد شکایت‌های اقامه شده علیه خانواده بارزانی و جنایات ارتکابی علیه جامعه ایزدی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و از همه ایزدی‌ها خواست از خانواده بارزانی شکایت کنند و خواستار رسیدگی قضایی شوند.

مانند مافیا، فرزندان ایزدی را مفقود کردند

خوَدِدا الیاس رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال با بیان اینکه جامعه ایزدی از سال ۲۰۰۳ تا کنون از دست خانواده بارزانی رنج فراوانی دیده است، گفت: «خانواده بارزانی در سال ۲۰۰۳ شنگال را تحت حاکمیت خود گرفت.  تا زمان نسل‌کشی سال ۲۰۱۴ از جوانان ایزدی حساب می‌خواستند، همانطور که داعش در نسل‌کشی از جامعه ما خواسته بود. اگر فردی بر اساس منافع آنها کار نمی‌کرد، مثل مافیاها، جوانان ایزدی ناپدید و مفقود می‌شدند. هنوز هم برخی از جوانانی که در سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷ توسط خانواده بارزانی ناپدید شدند، هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.»

خانواده بارزانی مردم ایزدی را شکنجه کردند

خوَدِدا الیاس از کسانی که توسط خانواده بارزانی مورد ظلم و شکنجه قرار گرفتند درخواست کرده و ادامه داد: «افرادی که توسط خانواده بارزانی مورد شکنجه قرار گرفتند باید حق خود را مطالبه کنند. صدام حسین ۳۶ سال بر خاورمیانه حکومت کرد اما روزی فرا رسید که اعدام شد. ایزدی‌ها مورد خیانت قرار گرفته‌اند و از نظر مالی نیر محروم شده‌اند. رهبران ما هدف خانواده بارزانی قرار می‌گیرند. دولت ترکیه با همکاری خانواده بارزانی به شنگال حمله می‌کند. در ۳ مارس ۲۰۱۷ به خانسور حمله کردند و ۱۰ تن از جوانان شهید شدند، این خیانت تا امروز ادامه دارد.»

مسعود بارزانی نیز یک روز محاکمه می‌شود

خوَدِدا الیاس در خصوص جنایات خانواده بارزانی درخواست مهمی از جامعه ایزدی کرد و گفت: «هر ایزدی باید علیه خانواده بارزانی پرونده تشکیل دهد، هیچکس باور نمی‌کرد که صدام حسین محاکمه شود، روزی مسعود بارزانی نیز محاکمه می‌شود. اگر هر کس خواهان حقوق خودشود آنها نیز محاکمه خواهند شد. حزب دمکرات کوردستان به دولت ترکیه کمک می‌کند و رهبران، نهادها و سازمان‌های ما در شنگال هدف قرار می‌گیرند. آنها نمی‌خواهند جامعه ایزدی به خاک و مناطق خود باز گردند. به دلیل خیانت بارزانی علیه ایزدی‌ها نسل‌کشی انجام گرفت و هزاران نفر از مردم ما توسط داعش کشته شدند. لازم است هر خانواده شهیدی علیه خانواده بارزانی پرونده باز کند. نگوییم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. همانطور که مردم کورد به خاطر انفال علیه صدام حسین  دادگاه تشکیل دادند، امروز در انفال کشتار ایزدی‌ها صورت می‌گیرد و دلیل آن خیانت خانواده بارزانی است. کسی که اراده داشته باشد و برای خود مقاومت کند هر کاری می‌تواند بکند.»

کوردها و ایزدی‌ها باید در مقابل خانواده بارزانی ایستادگی کنند

خوَدِدا الیاس، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال در پایان ارزیابی خود از طرح شکایت علیه خانواده بارزانی در دادگاه آمریکا یاد کرد و ادامه داد: «همه دنیا می‌دانند که چگونه در سال ۲۰۱۴ به جامعه ایزدی خیانت شد. بعد از این نسل‌کشی که به شنگال بازگشتند  تا سال ۲۰۱۷، ۶۷ نفر از مردم ما توسط خانواده بارزانی حذف شدند. از طریق آنها این نسل‌کشی بر مردم کورد و همچنین ایزدی‌ها تحمیل شد. این امر برای مردم کورد و جامعه ایزدی ضروری است. باید در مقابل بی‌عدالتی خانواده بارزانی بایستند».