تصویر

خودمدیریتی دمکراتیک شنگال‌: امر مهم به رسمیت شناختن نسل‌کشی است

خودمدیریتی دمکراتیک شنگال اعلام کرد که باید حقوق جامعه ایزدی مورد قبول واقع شود و گفت‌‌‌: ‌«اولین گام نیز به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزدیان است. تا زمانیکه گام‌هایی برداشته نشود، حرف زدن در مورد ایزدیان نیز، راستین نخواهد بود.‌»

مجلس خودمدیرتی دمکراتیک شنگال با مشارکت تمام اعضای خود درباره وضعیت شنگال و موضع دولت عراق، در مجلس خلق منطقه سنون بیانیه‌ای داد.

به عنوان هیئت عشایر شنگال، دخیل مراد سخنرانی کرد. دخیل مراد از خودمدیریتی دمکراتیک پشتیبانی کرد و گفت‌: ‌«ما تا به آخر به دنبال آرمان خود خواهیم بود. عراق با آمدن ۱۰مین سالگرد فرمان ایزدیان ‌(ایزدیان به نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) در سال ۲۰۱۴ این نسل‌کشی را به رسمیت بشناسد.‌»

بیانیه از سوی عضو مجلس، خودِدا برکات قرائت شد.

بیانیه خودمدیرتی دمکراتیک به شرح زیر است‌:

‌‌«همانگونه که در قانون اساسی عراق نیز آمده است،‌ دولت عراق از باورداشت‌ها، ادیان، مذاهب، خلق و ملل جداگانه تشکیل شده است. ما ایزدیان نیز هزاران سال است که در این کشور با دین، باورداشت و فرهنگ خود زندگی می‌کنیم. وجود فرهنگ و باورداشت ایزدیان برای عراق بزرگترین غنا است. در بنیاد باورداشت ما با دیگر ادیان و خلق‌های همسایه،‌ یک زندگی آرام و صلح آمیز اساس است. ما بخوبی واقفیم که آرامی و صلح در عراق در عین‌حال آرامی و صلح در شنگال نیز می‌باشد و همچنین آرامی و صلح در شنگال، آٰرامی و صلح در عراق است.

خودمدیریتی دمکراتیک شنگال رهیافت تمام مشکلات است

در مدت اخیر علیه ایزدیان گفتگوهایی انجام می‌شود. طرف‌های بسیاری خودسرانه تعاریفی ارائه می‌دهند. ما می‌دانیم که این گفتگوها جدای از اهداف سیاسی نیستند. اینکه ایزدیان به مثابه یک قوم به رسمیت شناخته شوند از جمله موضوعات این بحث‌هاست. موضوع اساسی، روز و بنیادین ما اینست که قانون اساسی عراق نیز حقوق خودمدیریتی و خوددفاعی را به ما داده است. در شنگال مقدس همراه با خلق‌هایی که در آن می‌زیند یک خودمدیریتی دمکراتیک و خودویژه ایجاد شده است. این خودمدیریتی با نهادها و دستگاه‌های دولتی در ارتباط است. مسئولانی از خلق و مقامات دولتی در بازدیدهایی که از خودمدیریتی دمکراتیک داشتند،‌ شنگال را جایی برای زیستن باورداشت‌ها دانسته و برای دمکراسی عراق نیز به مثابه یک فرصت به آن می‌نگرند.

به رسمیت شناختن نسل‌کشی از هر چیز دیگر مهم تر است

طرف‌هایی که می‌گویند ما ایزدیان را به مثابه یک قوم به رسمیت بشناسیم وجود دارند. راه به رسمیت شناختن این حقیقت، در به رسمیت شناختن اراده ایزدیان، به رسمیت شناختن خودمدیریتی شنگال و به رسمیت شناختن حق خوددفاعی شنگال است، اولین گام این امر نیز به رسمیت شناختن نسل‌کشی ایزدیان می‌باشد. تا زمانیکه گام‌هایی برداشته نشود، حرف زدن در مورد ایزدیان نیز، راستین نخواهد بود.‌ این حرف‌ها به مثابه سخنان سیاستمدارهایی فریب دهنده دیده شوند.

باید عراق تصمیات دستگیری خلق بی‌گناه را باطل کند

در مدت‌ اخیر در شنگال درباره برخی افراد ایزدی و عرب تصمیم دستگیری گرفته شده است. عده‌ای نیز دستگیر شدند. دوباره بازی‌های مختلفی وجود دارد که می‌خواهند خلق‌های ساکن در شنگال را به جنگ علیه یکدیگر وادارند. به همین خاطر ما تمام مسئولانی که چنین تصمیمات دستگیری را صادر می‌کنند را فراخوانده و می‌گوییم که این تصمیمات در خدمت اتحاد و دمکراسی عراق نمی‌باشد. کاملا برعکس این امر راه را برای ضرر و زیان بسیاری فراهم می‌کند. باید شنگالیان بی‌گناهی که دستگیر شدند‌‌، هر چه زودتر آزاد شوند. دوباره تصمیمات دستگیری موجود نیز باطل شود.

به عنوان نتیجه باید گفت که در باغچه عراق، شنگال گوشه‌ای مغنی و رنگین است. باید این غنا و رنگارنگی دیده شود و به رسمیت شناخته شود.  به مثابه خودمدیریتی دمکراتیک شنگال ما فراخوان می‌دهیم که ایزدیان و اراه ایزدیان بر اساس خودمدیریتی و قانون اساسی عراق مورد قبول واقع شوند.‌»

این بیانیه با سر دان شعار ‌«زنده‌باد اهالی شنگال» به پایان رسید.