خبرمهم

ک‌ج‌ک ادعای وزارت کشور عراق را تکذیب کرد: افترا و منحرف‌سازی است

کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک به اتهامات وزارت کشور عراق به پ‌ک‌ک در خصوص آتش‌سوزی در باشور کوردستان واکنش تندی نشان داد و گفت: «این ربطی به واقعیت ندارد، این یک افترا و منحرف‌سازی است.»

 

سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که سه نفر در رابطه با آتش‌سوزی مراکز تجاری و بازارهای کرکوک، هولیر و دهوک دستگیر و به عنوان اعضای پ‌ک‌ک به مطبوعات معرفی شدند. در همین بیانیه ادعا شده است که دو نفر از دستگیرشدگان از نیروهای امنیتی باشور کوردستان بوده و توسط پ‌ک‌ک به خدمت گرفته شده‌اند.

متن کامل بیانیه‌ی کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به شرح زیر است:

«ما از طریق مطبوعات مطلع شدیم که به نمایندگی از وزارت امور داخلی عراق ادعا می‌شود برخی از آتش‌سوزی‌ها در استان‌های کرکوک، هولیر و دهوک توسط یک گروه پ‌ک‌ک صورت گرفته است. ما تلاش‌ها برای تحمیل مسئولیت این حملات به پ‌ک‌ک را که هیچ ربطی به واقعیت ندارد و علناً توسط میت (سازمان استخباراتی ترکیه) پاراستن (سازمان استخباراتی پ‌دک‌) انجام شده است، رد می‌کنیم. پ‌ک‌ک نیرویی است که مردم کوردستان و خاورمیانه با مقاومت، مواضع اصولی و مصمم از گذشته تا امروز، آن را می‌شناسند، به آن اعتماد دارند و به وجودش افتخار می‌کنند. پ‌ک‌ک که در هر جا که تهدید و بی‌عدالتی علیه جامعه باشد، موضع درستی اتخاذ کرده است، امروز در حال جنگی سخت و بی‌امان با استعمارگری ترکیه است که عراق و باشور کوردستان را گام به گام اشغال و ضمیمه می‌کند. سربازان ارتش اشغالگر ترکیه با امکانات و حمایت مدیریت حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) به مردم ما در زاخو، دهوک و هولیر بی‌احترامی می‌کنند و آشکارا به اشغال خود ادامه می‌دهند که مخفیانه شروع به انجام آن کردند. ارتش اشغالگر ترکیه در ساعات روز راه‌ها را در خاک عراق می‌بندد، به زور شناسنامه‌ها را کنترل و بازرسی می‌کند، انسان‌ها را دستگیر می‌کند، آنها را با حملات پهپادی و توپخانه‌ای به شهادت می‌رساند و هدفش کوچاندن اجباری اهالی منطقه است. در حالی این جنایات ارتش اشغالگر ترکیه که هر روز افزایش داده می‌شود ادامه دارد، پ‌دک به همکاری منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد، دولت سودانی نیز بدون واکنش و ساکت می‌ماند.

افترا و منحرف‌سازی است

گریلاهای آزادی کوردستان با استفاده از تمام امکاناتی که در اختیار دارد، در برابر این حملات اشغالگری به باشور کوردستان و عراق مقاومت می‌کند. با وجود استفاده بیشمار از سلاح‌های ممنوعه و بمب‌های شیمیایی و استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و ارتکاب انواع جنایات جنگی علیه گریلاها که به ارتش فاشیست ترکیه داده می‌شود، شکست سنگینی را متحمل می‌شود. ارتش اشغالگر ترکیه که تاکنون در نقاطی که اشغال کرده با مشکل مواجه است، تنها با یونیفرم‌های نظامی عراق و پ‌دک حرکت می‌کند. در حالی که جنبش ما در برابر این حملات اشغالگرانه مقاومت بزرگی انجام می‌دهد، از بیانیه‌ای که از طرف وزارت امور داخلی عراق صادر شد متاسفیم. زمانی که حملات داعش در عراق شروع شد، جنبش ما بدون هیچ منفعت و چشمداشتی با تمام توان برای حفاظت از مردم عراق و کورد وارد عمل شد. هولیر در تلاش برای آزادسازی مناطق مخمور، کرکوک، شنگال و موصل از دست داعش مشارکت فعال داشت. بهای سنگینی برای این امر پرداخت. به همین دلیل نخست وزیر عراق از جنبش ما تشکر کرد. این ادعا که محل کسب و کار و بازارهای مردم کرکوک، هولیر و دهوک را که در جریان حملات داعش برای حفاظت از آنها تمام تلاش خود را کردیم و شهید دادیم، به آتش کشیدیم، افترا و منحرف‌سازی است. ما این ادعاها را به وجدان مردم کورد و عراق می‌سپاریم که در مقابل چشمان آنها مقاومت می‌کنیم.

افترای میت

جنبش ما هیچ گونه مخالفتی با دولت عراق یا مردم عراق ندارد. ابراز این ادعاها به جنبش‌هایی که برای آزادی و رفاه مردم خاورمیانه مبارزه می‌کند تنها می‌تواند افترای میت باشد. واضح است که وزارت کشور عراق این اظهارات را با توجه به برخی نقاط مطرح کرده است. منشاء این ادعاها، سازمان جنایی بین‌المللی میت ترکیه و شاخه‌ی آن در کوردستان، پاراستن است که تلاش می‌کند تا گام به گام عراق را اشغال کند. ما با هیچ واقعه و فعالیتی در ارتباط نیستیم، به جز عملیاتی که علیه دولت ترکیه که در تلاش برای اشغال عراق و باشور کوردستان است. همه عراقی‌ها و کوردها می‌دانند که عامل اصلی حملات علیه ثبات و امنیت عراق، دولت اشغالگر ترکیه است. ادعاهای وزارت کشور عراق که از واقعیت دور است و هدف آن گمراه کردن مردم است، ضرورت این بیانیه را به همراه داشت.

عاملان واقعی باید آشکار شوند

ما از دولت عراق و وزارت کشور می‌خواهیم که در برابر نقشه‌های میت، مسئولیت بیشتری داشته باشند و با ادعاهایی که به جنبش ما ربطی ندارد، ارتباط نداشته باشند و عاملان واقعی را آشکار کنند. ما از مردم دموکراتیک و مقاوم عراق می‌خواهیم که در برابر این دروغ‌ها و در برابر سخنان و اعمال مشروعیت‌بخشی به اشغالگری دولت ترکیه واکنش نشان دهند.»