ک‌ج‌ک: باشور کوردستان و عراق باید در برابر اشغالگری ترکیه بایستند!

ک‌ج‌ک با بیان اینکه دولت ترکیه می‌خواهد باشور کوردستان را اشغال و ضمیمه کند، از همه مردم عراق به ویژه کوردها خواست تا صدای خود را بلند کرده و علیه اشغالگری که توسط دولت ترکیه انجام می‌شود مبارزه کنند.

بیانیه ک‌ج‌ک

کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) گفت: «دولت ترکیه به جمع‌آوری نیروهای نظامی در سرزمین‌های باشور کوردستان برای حملات جدید و تلاش‌های جدید برای اشغال ادامه می‌دهد.

در ۲۲ ژوئن کاروان بزرگی از کامیون‌ها و خودروهای زرهی از آمدیه به سمت کانی‌ماسی رفتند. در شب ۲۳ ژوئن یک کاروان نظامی متشکل از خودروهای زرهی ارتش ترکیه از دهوک به آمدیه رفت. در شب ۲۴ ژوئن، کاروان بزرگی متشکل از سلاح‌های سنگین و خودروهای زرهی برای سومین بار به آمدیه رفت. تحرک و محموله‌های نظامی بین نواحی و مناطق ادامه دارد.»

در این بیانیه آمده است: «اشغال این اراضی توسط ترکیه که تحت مسئولیت مشترک عراق و باشور کوردستان است، با اطلاع و تأیید حزب دمکرات کوردستان و دولت بغداد صورت می‌گیرد.» گفته شده است: «دولت بغداد که اغلب از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق سخن می‌گوید، با توافقنامه‌ای که با ترکیه تحت عنوان به اصطلاح "توافقنامه امنیت مرزی" انجام داده است، زمینه را برای عادی‌سازی و مشروعیت بخشیدن به اشغالگری ترکیه آماده می‌کند. در شرایطی که ارتش ترکیه به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری وارد خاک عراق شده و صدها پایگاه نظامی و ایستگاه نظامی در این سرزمین‌ها ایجاد کرده و از فضای هوایی و زمینی آن هر طور که بخواهد استفاده می‌کند، نمی‌توان از امنیت مرزی عراق و حاکمیت عراق سخن گفت.»

حزب دمکرات کوردستان همه فرصت‌ها را در خدمت ارتش ترکیه می‌گذارد

در بیانیه کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک نکات زیر گنجانده شده است:

«از سوی دیگر حزب دمکرات کوردستان در این مورد موضع فعال‌تری دارد و تمام امکانات خود را در خدمت ارتش ترکیه برای تکمیل اشغال ترکیه قرار می‌دهد. حزب دمکرات کوردستان نه تنها دفاع از پایگاه‌های ترکیه در باشور کوردستان را بر عهده می‌گیرد و از خطوط مقدم حفاظت می‌کند، بلکه حمل و نقل و امنیت ارتش ترکیه را بین مناطق برای حملات جدید اشغالی تضمین می‌کند و نقش مستقیم و واقعی در ایجاد پایگاه، اسکان، حمل و نقل و تدارکات لژستیکه سربازان ترکیه بر عهده می‌گیرد. با این نگرش، مدیریت حزب دمکرات کوردستان و خانواده بارزانی به اندازه دولت ترکیه مسئول خونریزی و شهادت زنان و پسران جوان، گریلاهای آزادی کوردستان هستند که علیه دولت فاشیست نسل‌کش ترکیه مبارزه می‌کنند. مردم کورد باید به وضوح روابط کثیف و شوم حزب دمکرات کوردستان با دولت ترکیه نسل‌کش کوردها را ببینند. مشخص شده است که آنها به جز حفظ و غنی‌سازی ثروت و منافع خانواده و محفل‌شان هیچ رابطه واقعی با کورد و کوردستان ندارند. در غیر این صورت همکاری حزب دمکرات کوردستان با دولت ترکیه در این سطح علیه گریلاهای آزادی کوردستان معنایی جز این ندارد.

سربازان ترکیه با اعلام مناطق ممنوعه در مناطق تحت اشغال خود سعی در ایجاد سرزمین غیرقانونی دارند، در مناطقی که پایگاه نظامی ایجاد شده است، کنترل هویت انجام می‌شود و رفت و آمد روستاییان به باغ و مزرعه‌هایشان با اجازه سربازان ترکیه‌ای انجام می‌شود. نیز با این روش سیاست جامع تخلیه و جابجایی روستاها را در پیش می‌گیرد. دولت عراق و مدیریت حزب دمکرات کوردستان هیچ موضعی در برابر این سیاست اتخاذ نمی‌کنند و راه را برای فرار هزاران جوان کورد به اروپا و مرگ‌های غم‌انگیز در جاده‌ها هموار می‌کنند.

این واقعیت که ادارات بغداد و هولیر به اشغال ترکیه در باشور کوردستان و اراضی عراق واکنش نشان ندادند، خطر بسیار جدی برای آینده جوامع ساکن در عراق است. خطر این است که اشغال ترکیه دائمی شود و به مرور زمان به الحاق تبدیل شود. با این حال، عدم واکنش هر دو اداره و عدم واکنش احزاب سیاسی، مطبوعات، روزنامه‌نگاران، قبایل، گروه‌های مذهبی، روشنفکران، نویسندگان، آکادمیسین‌ها و جامعه در عراق نیز عادی نیست. به ویژه جوانان میهن‌دوست کوردستان نباید در برابر این حملات تحقیرآمیز دولت نسل‌کش و اشغالگر ترکیه سکوت کنند، بلکه باید بتوانند به شدت واکنش نشان دهند.

دولت ترکیه در حال اشغال و الحاق باشور کوردستان است

همه مردم عراق به ویژه مردم باشور کوردستان باید با اشغال و الحاق سرزمین‌هایشان توسط ارتش ترکیه مخالفت کنند. باید با رد سیاست‌های اداره‌هایشان (دولت عراق و اداره پ‌دک) که به اشغال ترکیه مشروعیت می‌بخشد، موضعی فعال در برابر اشغالگری اتخاذ کرد. به منظور تخلیه پایگاه‌های ترکیه در خاک عراق و پایان دادن به اشغال ترکیه باید راهپیمایی‌ها، تجمعات و ... برگزار کنند. بسیاری از کنش‌ها و کارها باید توسعه یابد. زیرا دولت نسل‌کش-استعمارگر ترکیه علناً و در مقابل چشم جهانیان بدون در نظر گرفتن هیچ گونه قانون بین‌المللی و معیارهای اخلاقی در حال اشغال و الحاق سرزمین‌های باشور کوردستان است. مقاومت و واکنش در برابر این وظیفه اصلی هر کورد و هر شهروند عراقی است.

به همین دلیل، همه مردم عراق به ویژه کوردها باید صدای خود را بلند کرده و به عنوان اصل انسان بودن و آزاد ماندن، علیه اشغالگری که توسط دولت ترکیه انجام می‌شود، مبارزه کنند.»