ک‌ج‌ک: به کاندیدهای خلق رای بدهید

ریاست‌مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک برای انتخابات ۳۱ مارس بیانیه‌ای داد و اعلام کرد که باید آک‌پ-م‌ه‌پ حتی یک رای هم نیاورد. ک‌ج‌ک گفت: «باید هیچکس به تردید دچار نشود و بجز کاندیدهای خلق به هیچکس دیگر رای ندهند.»

بیانیه ک‌ج‌ک درباره انتخابات در باکور

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در ارتباط با انتخابات محلی مورخ ۳۱ مارس بیانیه داد و اعلام کرد که باید آک‌پ-م‌ه‌پ حتی یک رای هم نیاورد. ک‌ج‌ک گفت: «باید هیچکس به تردید دچار نشود و بجز کاندیدهای خلق به هیچکس دیگر رای ندهند.»

در بیانیه ک‌ج‌ک بیان شده برای اینکه کاندیدهای دم پارتی در کوردستان پیروز نشوند هرگونه فشار و حیله را اعمال می‌کنند و اشاره شده که برای اینکه این کارها به شکست بیانجامد، لازم است خلق با مشارکتی قدرتمندتر به پای صندوق‌های رای بروند.

ک‌ج‌ک چنین فراخوان داد: «آک‌پ-م‌ه‌پ و همکاران آنها با فشار، تقلب و توطئه می‌خواهند با رژیم قیوم، شهرداری‌های کوردستان را مصادره کرده و این را مشروع جلوه دهند. لازم است خلق باکور کوردستان به این عمل اجازه ندهد.»

بیانیه ک‌ج‌ک در ارتباط با انتخابات محلی به شرن زیر می‌باشد:

«همانطور که می‌دانید مورخ ۳۱ مارس ۲۰۲۴ در ترکیه و باکور کوردستان انتخابات محلی برگزار خواهد شد. خلق در باکور کوردستان هم به این انتخابات اهمیت می‌دهد و می‌خواهد کاندیدهای میهن‌دوست و دمکراتیک به انتخابات ورود پیدا کند. ماهم از این برخورد خلق باکور کوردستان پشتیبانی می‌کنیم و می‌خواهیم که نتایجی پیروزمندانه را بدست آورند. ما سیاست دمکراتیک را به مثابه عرصه‌ای بسیار مهم می‌بینیم. عرصه سیاست دمکراتیک نتیجه مبارزه خلق‌ماست. در تشکیل این منطقه و ادامه دادن موجودیت خود تا به امروز، هزاران شهید خلق ما وجود دارد. با رنج، مبارزه و هزینه این نتایج بدست آمده و از آنان محافظت به عمل آمد. مدیریت محلی از پایه‌های اساسی سیاست دمکراتیک و دمکراسی است. مدیریت محلی دمکراتیک برای خلق ما که با هدف آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کنند دارای اهمیتی ویژه است. همچنین هم انتخابات سراسری و هم انتخابات محلی در مورد عیان ساختن موضع و اراده سیاسی خلق کورد همیشه دارای جایگاهی مهم بوده است. خلق کورد برعلیه قتل‌عام‌ها و استعمارگری‌ها برای موجودیت و آزادی خود مبارزه می‌کند.

 دولت اشغالگر ترکیه ده‌ها سال است که قصد دارد عرصه سیاست دمکراتیک را پاکسازی کند و محتوایش را تهی گرداند. برای همین هم اعمال فشار، شانتاژ، تبعید، دستگیری، کشتار و هرگونه عملکرد ضدانسانی را روا می‌دارد.

سازمان‌های ژیتم و حزب‌الکنترا با هزاران قتل که فاعل آنان مجهول بود، میهن‌دوستان بسیاری را به قتل رساند. اما نتوانست خلق کورد و عرصه سیاست دمکراتیک را بدست آورد. عرصه سیاست دمکراتیک مقاومت کرده و دست از موضع و خط ‌مشی میهن‌دوستی دمکراتیک خود برنداشته است و در این مورد عقب ننشست. ما این مسئله را بسیار مهم و ارزشمند می‌بینیم و در اینجا یاد  تمامی شهدای دمکراسی به‌ مانند ودات آیدین و آپ موسی را گرامی می‌داریم.

ما می‌بینیم که کاندیدهای دم پارتی در باکور کوردستان و ترکیه، علاقه و هیجان بسیاری را در میان مردم بنا می‌نهند. دم پارتی با موضع‌گیری، برنامه‌های خود در هرجایی که باشد، چه در کوردستان و چه در ترکیه توجه خلق‌ ما را بخود جلب می‌کند و پشتیبانی کسب می‌کنند. پس از انتخابات محلی مورخ ۱۴ می در میان خلق رفتن و مقطع بنا نهادن دمکراتیک را شروع کردن نتایج مهمی را با خود به همراه داشت. یکی از آن نتایج نیز این بود که کاندیدها از طرف خلق با روش پیش انتخاب مشخص شدند. این روشی بسیار صحیح و دمکراتیک بود و افکار عمومی هم این برخورد را درست دیده و از آن پشتیبانی کردند. یکی دیگر از دلایل علاقه و هیجان در کوردستان نیز این مورد است. بدلیل اینکه دم پارتی سیستم ریاست مشترک را اساس می‌گیرد و با کاندیدهای مدیریت مشترک شهرداری در مقابل خلق حضور به عمل رساندند. این نیز دلیلی شد تا خلق ما از آن هم پشتیبانی کند. موضع‌گیری شفاف خلق‌ ما در برابر برخوردهای اشتباه در مورد شهرداری و ریاست ‌مشترک و خط مشی آزادی زنان این واقعیت را مشخصا نشان داد.

حکومت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ بزرگترین فشار را بر عرصه سیاست دمکراتیک روا داشته است. بدلیل اینکه حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ به تمامی عمل به قتل‌عام کوردها را روا می‌داشت، برای تخریب به هرکاری دست زد. فشار، شانتاژ، تهدید، دستگیری، کشتن؛ با روش‌های متفاوت جنگ ویژه انسان‌ را به تسلیم واداشتن غیره، هرگونه راه و روش پلیدی را عملی کردند. تحمیل کردن قیوم اوج آن تخریبات بود. در چارچوب سیاست‌های قتل‌عام کوردها بود که قیوم ایجاد شد. قیوم مصادره کردن اراده خلق کورد، انکار و نابودی موجودیت‌اش است. طیب اردوغان و حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ با تحمیل کردن قیوم در شهرهای کوردستان  اثبات کردند که انکارکننده‌ترین حاکمان و از بزرگترین دشمنان کوردها هستند. خلق ما لازم است حقایق و واقعیت‌ها را به خوبی درک نموده و تفهیم نماید. موضع خشونت‌آمیزی که در نوروز نشان داده شد اعلام کردن همین مورد است.

 موضع‌گیری قدرتمندانه خلق‌ ما در نوروز دوستان را شادمان کرده است و دشمنان ظالم و انکارگر را نیز خشمگین ساخته است. آشکار است که این موضع در انتخابات محلی مورخ ۳۱ مارس نیز دوباره به وقوع خواهد پیوست. ما دو مورد را مهم دیده و قصد داریم توجه‌ها را بدان‌ها معطوف داریم. اول اینکه، این انتخابات مطمئنا در شرایطی دمکراتیک اجرا نخواهد شد. فشارهای برعلیه خلق و نهادهای دمکراتیک به اوج خود رسیده است. تمامی نهادها و دستگاه‌های دولتی بر کوردستان تمرکز کرده‌اند، هرگونه حیله و فشاری بر خلق اعمال می‌شود تا که کاندیدهای دم پارتی پیروز نشوند. صدها هزار سرباز و پلیس و کارمند را برای رای دادن به شهرهای کوردستان سرازیر کرده‌اند. به همین دلیل باید دانست که انتخابات در چنین شرایطی برگزار می‌شود، برای شکست دادن توطئه و حیله‌ها باید با مشارکتی قدرتمندانه به پای صندوق‌های رای رفت. باید آک‌پ-م‌ه‌پ و همکاران و همدستانشان نتوانند حتی یک رای از خلق ما بگیرند. لازم است هیچکس به تردید دچار نشده و بجز کاندیدهای دم پارتی به کسی دیگر رای ندهند. باید افراد را اینگونه قانع کرد، نباید تردیدی وجود داشته باشد، انتخابات باید یکصدا انجام شود. از طرفی دیگر لازم است خلق و کسانی که مسئول هستند باید مطمئنا از صندوق‌های رای محافظت کنند. آک‌پ-م‌ه‌پ و همکاران و همدستانش با فشار، تقلب و توطئه می‌خواهند با رژیم قیوم، شهرداری‌های کوردستان را مصادره کرده و این را مشروع جلوه دهند. لازم است خلق باکور کوردستان به این عمل اجازه ندهند.

دومین مورد هم اینکه، باید خلق ما در برابر همدست، خیانتکار و گروه و شخصیت‌های قاتل که خود را به دشمن فروخته‌اند و به دنبال مال و ملک خود هستند، جوابی شدید و درخور بدهند. لازم است هیچ کوردی با خوشحالی به این خائنان نزدیک نشود. این اقشاری که قصد دارند خود را به مانند کورد نشان بدهند، دستشان به خون خلق ما آلوده است و برای اینکه مبارزه آزادی پیروز نشود، گله‌های قاتل‌ شان از سمت دولت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیار مهم است که خلق ما در برابر این گروه‌هایی که با آنها آشنایی دارد، متحدانه حرکت کرده و جواب لازمه را بدان‌ها بدهد.

با این احساس، امید و باور، ما تمام خلق را فرامی‌خوانیم که مشارکتی قدرتمند در انتخابات ۳۱ مارس به عمل آورند و برای خلق و کاندیدهای دمکراتیک آرزوی پیروزی داریم.»