ک‌ج‌ک: بزرگترین خطر، سیاست همدستی پ‌د‌ک است

کمیته روابط خارجی پ‌د‌ک با بیان اینکه سیاست همدستی و نوکری حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) خطر بزرگی را به همراه دارد، از مردم چهار بخش کوردستان خواست در برابر این بازی‌های خطرناک پ‌د‌ک موضع‌گیری و مبارزه کنند.

کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) گفت: «ما در حال گذراندن یک فرآیند شدید به نام جنگ جهانی سوم هستیم. در این روند تحولات مهمی در جهان و خاورمیانه در حال وقوع است. در حالی که جنگ اوکراین و روسیه وارد سومین سال خود می‌شود، جنگ اسرائیل و حماس با تمام شدت خود ادامه دارد. در این شرایط، جنگ در دریای سرخ در حال تشدید است و همچنان امکان سرایت به جاهای دیگر وجود دارد. در حالی که این جنگ‌ها ناشی از تضاد منافع بین نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری است، متأسفانه این خلق‌ها و زنان هستند که بهای آن را می‌پردازند و رنج می‌برند. دولت اشغالگر ترکیه و رئیس فاشیست آن اردوغان با بهره‌برداری از این فضای جنگی و تضادها می‌خواهند دستاوردهای مردم کورد را از بین ببرند و جنگ نسل‌کشی را که به راه انداخته‌اند به نتیجه برسانند. بدین منظور با بازاریابی موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک خود و دادن امتیاز در عرصه سیاسی و دیپلماتیک، تمامی ثروت‌های زیرزمینی و فرازمینی ترکیه را در خدمت این جنگ نسل‌کشی قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌خواهد با کشورهای منطقه به‌ویژه ایران، سوریه و عراق وارد مذاکرات فشرده شود و این کشورها را در این جنگ نسل‌کشی شریک کند. در نتیجه، هدف آنها اینست که با انجام حملات تهاجمی جدید به روژاوا و باشور کوردستان تمام دستاوردهای مردم کورد در آنجا را از بین ببرد.»

سیاستی که پ‌د‌ک دنبال می‌کند، خطرات بزرگی را به همراه دارد

در این بیانیه آمده است: «در حالی که دولت فاشیست ترکیه در تلاش برای ایجاد اتحاد ضد کوردی در منطقه و جهان است، بی‌تردید وظیفه کوردها مقاومت در برابر این تهاجم و حملات نسل‌کشی از طریق ایجاد وحدت میان خود است. به ویژه نیروهایی که به نمایندگی از کوردها در هر چهار بخش کوردستان به سیاست می‌پردازند، در این نقطه عطف تاریخی، با مسئولیت توسعه سیاست‌ها و راهبردهای مشترک روبرو هستند. با این حال، خانواده بارزانی که بر پ‌د‌ک حکومت می‌کند، به جای تلاش برای اتحاد کوردها، تلاش می‌کند با همکاری و نوکری با اتحاد ضد کورد، سرنوشت کوردها را فدای منافع محدود خانوادگی خود کند. این سیاستی که پ‌د‌ک دنبال می‌کند در تاریخ آسیب‌های زیادی به کوردها و به‌ویژه باشور کوردستان وارد کرده است و امروز خطرات بزرگ‌تری را به دنبال دارد.»

مردم در باشور فقیر می‌شوند، پ‌د‌ک بر ثروتش می‌افزاید

در بیانیه کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک به نکات زیر نیز اشاره شده است:

«پ‌د‌ک با آش‌بَتال (تسلیمیت) در سال ۱۹۷۵ به آرمان آزادی باشور کوردستان بسیار خیانت کرد. پس از آن با توسعه جنگ برادرکشی در روژهلات و باشور کوردستان این خط خیانت را ادامه داد و در این زمینه در سال ۱۹۹۶ ارتش صدام را به باشور آورد و کشتارهای بزرگی را انجام داد. پس از اینکه باشور کوردستان در سال ۲۰۰۳ به رسمیت یافت و حقوق کوردها در عراق بر اساس قانون اساسی تضمین شد، فرصت بزرگی برای دمکراتیک شدن عراق و حل مسئله کورد در این کشور به وجود آمد. اما حکومت حزب دمکرات کوردستان با این تصور که دموکراسی و حل مسئله کورد به منافع محدود خانوادگی‌اش لطمه می‌زند، سعی کرد قانون اساسی عراق را میان‌تهی کرده و آن را غیرقابل اجرا کند و از سوی دیگر از فرصت‌های اقتصادی و سیاسی باشور کوردستان به خاطر قدرت و منافع خانوادگی و حزبی خود سوء استفاده کرده و به ترکیه پیشکش کرده است. بحران سیاسی (مجلس و حکومت محلی ناکارآمد شده است) و بحران اقتصادی (عدم پرداخت حقوق کارمندان، بیکاری، فساد و غیره) که امروز در باشور تجربه می‌شود، نتیجه مستقیم این سیاست است که توسط پ‌د‌ک دنبال می‌شود. در حالی که مردم باشور کوردستان روز به روز فقیرتر می‌شوند و مجبور به مهاجرت می‌شوند، خانواده بارزانی که پ‌د‌ک را اداره می‌کند، بر ثروت خود افزوده و پول‌های دزدیده شده از مردم را به کشورهای خارجی منتقل می‌کند.

این پ‌د‌ک است که تمام قتل‌عام‌های انجام شده توسط دولت ترکیه در باشور را پوشش می‌دهد

در نتیجه سیاست کثیف پ‌د‌ک، مردم عراق و باشور کوردستان با خطرات زیادی مواجه شده‌اند. در گذشته نه چندان دور، در حالی که داعش نه تنها برای کوردها، بلکه برای تمام بشریت یک خطر بود، پ‌د‌ک آن را به عنوان همسایه جدید خود تعریف کرد و شنگال را به داعش واگذار کرد و مردم ایزدی ما را با قتل‌عام روبرو کرد. گویی این کشتار کافی نبود، با سیاست‌های کثیف خود دستاوردهای مردم ما در باشور کوردستان را در معرض خطر بزرگی قرار داده است. اکنون با کشاندن دولت اشغالگر ترکیه به مشکلات عراق و باشور کوردستان، فضا را برای رئیس فاشیست اردوغان برای سیاست کردن در عراق باز کرده است. او به جای اساس گرفتن دولت و خلق‌های عراق به عنوان مبنایی برای حل مشکلات عراق و باشور کوردستان، تسلیم اردوغان و جمهوری ترکیه شد که منکر کوردها و ترویج نسل‌کشی آنها هستند. قدرتی که جمهوری ترکیه را قادر می‌سازد تا بر باشور کوردستان و عراق فشار بیاورد، پ‌د‌ک است. این پ‌د‌ک است که فضا را برای ارتش اشغالگر-نسل‌کش ترکیه از زاخو تا سیدکان باز کرد. این پ‌د‌ک است که به همه قتل‌عام‌های انجام شده توسط دولت ترکیه در باشور (از کشتار غیرنظامیان تا کشتار طبیعت) مشروعیت می‌بخشد و جنایات خود را می‌پوشاند. حکومت پ‌د‌ک حتی به میراث مبارزاتی شیخ عبدالسلام بارزانی که توسط عثمانی‌ها در موصل اعدام شد، خیانت کرد و اردوغان فاشیست را که ذهنیت نئو عثمانی دارد و تحقق رویاهای پیمان ملی را دنبال می‌کند، وارد سیاست موصل و کرکوک کرد.

امروز پ‌د‌ک بزرگترین تهدید را برای تمام دستاوردهایی که مردم باشور کوردستان با هزینه‌های گزاف به دست آورده‌اند به شمار می‌رود. در حالی که همه این حقایق مشهود است، نچیروان بارزانی به نمایندگی از پ‌د‌ک، 'پ‌ک‌ک را متهم به ایجاد مشکل برای باشور و احترام نگذاشتن به نهادهای باشور (!)' می‌کند و از این رو تلاش می‌کند تا حملات دولت ترکیه علیه عراق و باشور کوردستان را مشروعیت بخشد. این گفته نچیروان بارزانی نه با واقعیات تاریخی، نه با شرایط عصر امروز و نه با آداب و اخلاق سیاسی سازگاری دارد. همه به خوبی می‌دانند که پ‌د‌ک است که ساختمان پارلمان باشور کوردستان را به سربازان صدام پیشکش کرد. ۲۰ سال پس از این واقعه، این پ‌دک است که رئیس منتخب این مجلس را از دروازه هولیر بازگرداند و مانع از ورود شد. این خود پ‌د‌ک است که مفهوم «پیشمرگه» را در کوردستان میان‌تهی کرد، پیشمرگه را در سال ۱۹۷۵ خلع سلاح کرد و سپس پیشمرگه را بدنام کرد و آن را به پیشگام، نیروی حفاظتی و پشتیبانی لجستیکی ارتش صدام و ارتش اشغالگر ترکیه تبدیل کرد. در حالی که پ‌د‌ک قادر به دفاع از خود و مردمش در برابر حملات داعش نبود و در حال فرار از شنگال، کرکوک و هولیر بود، این گریلاهای آزادی کوردستان و پ‌ک‌ک بود که با پرداخت هزینه‌های هنگفت و مبارزه با داعش در جبهه، از مردم باشور کوردستان دفاع کرد. اکنون در حالی که پ‌د‌ک در حال واگذاری دستاوردهای عراق و باشور کوردستان به ترکیه، دادن صدها پایگاه به ارتش اشغالگر ترکیه، ارائه انواع خدمات لجستیکی به آنها و اجازه دادن به تروریست‌های میت (دستگاه استخباراتی ترکیه) در باشور است، این گریلاهای آزادی کوردستان و پ‌ک‌ک هستند که برای محافظت از مردم و سرزمین‌های آن همچنان در حال مبارزه قهرمانانه در برابر ارتش اشغالگر ترکیه هستند. ترکیه همان خطری را دارد که داعش برای باشور کوردستان و عراق ایجاد می‌کند. نبرد با ارتش اشغالگر ترکیه به معنای مبارزه با داعش است. زیرا اردوغان فاشیست و داعش دوقلوهای ایدئولوژیک و سیاسی هستند. این دولت اشغالگر ترکیه و رئیس فاشیست آن اردوغان هستند که داعش را به بلای بشریت و کوردها تبدیل کرده‌اند.

باید در برابر بازی‌های پ‌د‌ک و دولت ترکیه حساس بود

ترکیه مداخلات نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را در عراق از طریق پ‌د‌ک انجام می‌دهد. پ‌د‌ک به جای اینکه در راستای منافع مردم در عراق و باشور کوردستان سیاست انجام دهد، به امتداد سیاست ترکیه، سیاست خارجی و دستگاه استخباراتی آن تبدیل شده است. بر این اساس می‌خواهد تنوع قومیتی و دینی را که غنای عراق است، به بستری برای تضاد و درگیری تبدیل کند. جمهوری ترکیه با استفاده از پ‌د‌ک در تلاش است تا بر سیاست عراق نفوذ کند و حتی عراق را وارد خط سیاسی ضد کورد خودش کند. امروز همراه با پ‌د‌ک تلاش می‌کند تبهکاران روژ و زیرَوانی وابسته به پ‌د‌ک را تحت پرچم عراق وارد مناطق گریلایی کند. در حالی که گریلاهای آزادی کوردستان بطور پی‌درپی ضربه به ارتش اشغالگر ترکیه وارد می‌کند، پ‌د‌ک در تلاش است تا سربازان ترکیه را نجات دهد. پ‌د‌ک این کار را با استفاده از پرچم عراق تحت نام نیروهای محافظ مرزی عراق برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت همکاری-نوکری و خیانت خود و استقرار ارتش اشغالگر ترکیه در خاک کوردستان انجام می‌دهد. به همین دلیل، ما از مقامات دولتی عراق می‌خواهیم که نسبت به بازی‌های پ‌د‌ک و دولت ترکیه حساس باشند. دولت عراق؛ ما از دولت عراق می‌خواهیم که از استفاده هویت محافظان مرزی و پرچم عراق برای سرپوش گذاشتن و بیگناه جلوه دادن جنایات دولت ترکیه را که منکر کوردهاست و آنها را در معرض نسل‌کشی قرار می‌دهد جلوگیری کند و تحت تاثیر نیرنگ‌های کثیف حکومت اشغالگر آک‌پ-م‌ه‌پ قاتل قرار نگیرد.

در مقابل این سیاست همدستی و نوکری پ‌د‌ک که نه تنها دستاوردهای مردم ما در باشور کوردستان را به خطر می‌اندازد، بلکه دروازه نسل‌کشی همه کوردها را نیز می‌گشاید، ما از مردم خود در هر چهار بخش کوردستان می‌خواهیم که در برابر این بازی‌های خطرناک پ‌د‌ک موضع‌گیری کرده و مبارزه کنند. ما به ویژه از همه احزاب سیاسی در باشور کوردستان می‌خواهیم که مسئولیت‌های تاریخی خود را برای توسعه نگرش و ایستار علیه این سیاست همدستی و خیانتکارانه پ‌د‌ک و اشغالگری در باشور کوردستان انجام دهند.»