ک‌ج‌ک: هدف اصلی اردوغان رسمی کردن اشغال و مشروعیت بخشیدن به حملات جدید است!

کنفدرالیسم جوامع دموکراتیک (ک‌ج‌ک) با بیان اینکه هدف اصلی سفر اردوغان به عراق رسمیت بخشیدن به اشغالگری و مشروعیت بخشیدن به حملات جدید است، از همه خواست تا علیه اشغال خاک عراق توسط دولت ترکیه و طرح‌های حمله جدیدش موضع‌گیری کنند.

بیانیه کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک

کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک در خصوص سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

کمیته روابط خارجی ک‌ج‌ک اعلام کرد: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تاریخ ۲۲ آوریل به بغداد و هولیر سفر رسمی خواهد کرد.

اگرچه هدف از این سفر روابط تجاری و اقتصادی دو کشور اعلام شده است، اما هدف اصلی ترکیه رسمیت بخشیدن به ۸۷ پایگاه نظامی و اشغال خاک عراق و مشروعیت بخشیدن به حملات جدیدی است که در نظر دارد. دولت ترکیه به بهانه «امنیت» می‌خواهد مناطق جدیدی را در خاک عراق اشغال کند.

دولت اردوغان در حال کشتن غیرنظامیان است

در این بیانیه گفته شده است: «دولت اردوغان از حریم هوایی و زمینی عراق هر طور که می‌خواهد استفاده می‌کند و حقوق حاکمیت عراق را نقض می‌کند. با ده‌ها حمله هر روز، روستاها، باغ‌ها، خانه‌ها و اتومبیل‌های شهروندان عراقی بمباران می‌شوند و غیرنظامیان قتل‌عام می‌شوند.» همچنین آمده است: «ترکیه این حملات بی‌پروا را به کمک حمایت سیاسی، نظامی و لجستیکی آشکار حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) انجام می‌دهد. مردم کورد و جامعه عراق مخالف همکاری ترکیه و پ‌دک و اشغالگری ترکیه هستند. اردوغان که از این وضعیت آگاه است، می‌خواهد با کشاندن دولت بغداد به سمت خود، هم پ‌دک را از شرایط دشوار نجات دهد و هم اشغال عراق را دائمی کند.

باید دانست که ترکیه در مناطقی که وارد آنها می‌شود بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و با ایجاد تضاد بین اقوام، هویت‌ها، عقاید و فرقه‌ها، سیاست‌های مبتنی بر بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. اشغال قبرس توسط ترکیه، هرج و مرجی که در تلاش است در کرکوک ایجاد کند، استقرار نیروهای نظامی در لیبی و حمایت مداوم از گسترش داعش در عراق و سوریه نمونه‌های عینی و روشنی هستند. یکی دیگر از خصوصیات اردوغان که رئیس دولت حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) است، این است که او آنقدر ریاکار، دروغگو و ناسازگار است که اگر امروز «بله» بگوید، فردا می‌گوید «نه». مردم کورد و جامعه عراق باید به خوبی بدانند که طیب اردوغان ذهنیت مثبتی ندارد و در تلاش است تا اشغالگری در عراق و سوریه را دائمی کند.

دولت ۲۱ ساله آک‌پ به رهبری اردوغان در انتخابات ۳۱ مارس شکست بزرگی را متحمل شد و برای اولین بار به حزب دوم تبدیل شد. بحران عمیق اقتصادی در ترکیه مستقیماً سیاست را تحت تأثیر قرار داده است و به وضوح دیده شده است که حکومت اردوغان دائمی نیست. دولت بغداد نیز باید این واقعیت را ببیند و وارد تعامل طولانی‌مدت با دولت اردوغان نشود.

از سوی دیگر با بهانه قرار دادن گریلاهای حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک)، مقدمات حمله و اشغالگری جدید را فراهم می‌کند. جنبش ما از دهه ۱۹۸۰ بر اساس احترام متقابل با جامعه عراق و دولت عراق روابط دوستانه داشته است و هیچ تنش، درگیری و موارد منفی مشابهی رخ نداده است. حتی برعکس، در سال ۲۰۱۴ که آخرین حملات داعش انجام شد، گریلاهای کورد در همان جبهه با مردم عراق برای دفاع از موصل، کرکوک،‌هولیر، شنگال و مخمور جنگیدند و در دفاع از خاک عراق صدها شهید دادند. در زمانی که این جنگ در جریان بود، ترکیه از تبهکاران داعش حمایت می‌کرد نه از مردم عراق.

تنها نیرویی که به ترکیه خدمت می‌کند پ‌دک است

تنها قدرت عراقی که در خدمت استقرار دائمی ترکیه در خاک عراق است، اداره پ‌دک است. پ‌دک باید فورا به روابط شوم خود با دولت اردوغان که در حال فروپاشی و افول است پایان دهد؛ نباید در مورد مسائلی که علیه مردم کوردستان و جامعه عراق است با ترکیه همکاری کند.

باید علیه اشغالگری و تلاش‌های جدید برای اشغالگری موضع‌گیری کرد

جامعه عراق، مردم کورد، احزاب سیاسی، سازمان‌های غیردولتی، روشنفکران، نویسندگان و مطبوعات عراق باید با اشغال خاک عراق توسط ترکیه و طرح‌های حمله جدید مخالفت کنند. باید در مقابل اشغال خاک عراق توسط دولت اردوغان و تلاش‌های اشغالگری جدید تحت عنوان «مسیر توسعه»، «توافقنامه آب جدید» و «توافقنامه امنیتی مشترک» موضع‌گیری کند.»