ک‌ج‌ک: خلق کورد در این نوروز اراده خود را مشخصا نشان داد

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک اعلام کرد که نوروز ۲۰۲۴ یکی از باشکوه‌ترین نوروزهای چندسال اخیر بوده و گفت: «خلق ما اراده و پیمان خود را در این نوروز مشخصا نشان داد.»

بیانیه ک‌ج‌ک برای نوروز ۲۰۲۴

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) بیانیه‌ای را منتشر کرد و «باشکوه‌ترین نوروز چند سال اخیر» را درود فرستاد و اعلام کرد که مشخص‌ترین پیام نوروز، مطالبه آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بود.

بیانیه ک‌ج‌ک به مشروح زیر می‌باشد:

«نوروز ۲۰۲۴ به یکی از باشکوه‌ترین نوروزهای چند سال اخیر مبدل شد. خلق کورد درهر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن، در هر جایی که قرار دارد میلیون‌ها نفر در میادین حضور به عمل رساندند و نوروز را با اشتیاقی فراوان جشن گرفتند؛ اراده، خواست خود برای حیات آزاد و دمکراتیک و ایستار خود در این مورد را به نیرومندترین شکل نشان داد. از سرحد تا به بوتان، از سواحل دجله و فرات تا به زاپ، از آمد تا به روژاوا شهبا، جزیره و کوبانی، از باشور تا به روژهلات، سنه، مریوان، ماکو و از اینجا تا به خارج از میهن در همه جا نوروز با مشارکتی بزرگ و باشکوه جشن گرفته شد و جشن گرفته می‌شود. نوروز شهر آمد نیز اوج این مسئله بود. ما به این موضع آزادی و مقاومت میلیون نفری درود می‌فرستیم. سپاسگذار خلق خود هستیم که یک دل و متحد شدند و با آهنگ‌های آزادی خود و با رقص در میادین حضور خود را نشان دادند و نوروز را طبق معنای تاریخی آن جشن گرفتند. ما بر این باوریم که این سطح در مراسمات جشنی که هنوز هم ادامه دارند بیشتر هم اوج خواهد گرفت. به این مناسبت ما نوروز را یکبار دیگر به خلق میهن‌دوست کوردستان تبریک می‌گوییم. نوروز را به ویژه به زنان تبریک می‌گوییم که با خواست قلبی خود برای آزادی به میادین نوروزی رنگ بخشیدند، با وجود و مبارزه خویش حیات را آزاد و بامعنا نمودند. ما به مبارزه آنان درود می‌فرستیم. بدین مناسبت ما نوروز را به خصوص به مادران مقاومتگر کورد تبریک می‌گوییم، درود و قدردانی خود را اعلام می‌داریم.

خلق کورد اراده و پیمان‌ خود را در این نوروز مشخصا نشان داد. به شیوه‌ای غیر قابل بحث این را عیان ساخت که رهبر آپو اراده کوردهاست و در رهیافت مسئله کورد مخاطب اساسی ایشان است، باید رهبر آپو از لحاظ جسمانی هرچه زودتر آزاد شود و حیاتی بدون رهبر آپو را قبول نمی‌کند. مشخص‌ترین پیام نوروز ۲۰۲۴ چنین بود. خلق کورد یکصدا به دوست و دشمنان نشان داد که اراده‌اش رهبر آپو است، از این اراده صیانت کردند و هرگز از آزادی دست بر نخواهند داشت.

پیام‌هایی که خلق کورد در این نوروز داد باید صحیح درک شود، لازم است هرکسی درست حساب کرده و بدین صورت نسبت به خلق کورد رفتار کند. کسانیکه محاسباتی اشتباه را عمل کنند موضع‌گیری و اراده میلیون‌ها نفر را در مقابل خود خواهند دید. یکی از مهم‌ترین پیام‌های نوروز۲۰۲۴ اینچنین بود؛ خلق کورد نشان داد که فشارهای انکار، نابودی و قتل‌عام بی‌نتیجه خواهند ماند، خلق کورد مبارزه و مقاومت خود را در برابر این تحمیلات قدرتمند کرده و ادامه خواهد داد. بدین شکل نوروز ۲۰۲۴ به جوابی درخور و متقابل به سیاست‌های قتل‌عام حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ فاشیست که دشمن کوردها است بود. اعلام داشتند که این سیاست‌ها بی نتیجه خواهند ماند.

دشمنی حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ برعلیه کوردها، سیاست و نگرش فاشیستی‌اش، نژادپرستی و ملی‌پرستی‌اش ترکیه را با فاجعه بزرگی روبرو ساخته است. حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ این مورد را بیش از پیش ژرفا می‌بخشد. اراده‌ای که خلق کورد در نوروز نشان داد، برضد فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ که ترکیه را به سمت فاجعه می‌کشاند به موضعی قدرتمند مبدل شد. این موضع‌گیری موضع حیات مشترک و پشتیبانی از خلق‌ها بوده و برهمین اساس دمکراتیک نمودن ترکیه و رهایی‌اش از فاجعه است. نوروز محاسبات آن نیروها را به هم ریخت که راه‌حل را در جاهای دیگری جستجو می‌کردند، راه‌حل را در قتل‌عام می‌بینند و در تلاشند تا برخی را در سیاست‌های قتل‌عام و نابودی خود مشارکت دهند. نوروز نشان داد که محاسبه اشتباه از آمد برگشت خواهد خورد. نوروز شهر آمد این پیام را داد، نتیجه‌ای اینچنین را حاصل کرد. برای همین هم لازم است نوروز شهر آمد به درستی درک شود. ما مخصوصا به نوروز باشکوه شهر آمد درود می‌فرستیم، به هرکسی که در نوروز آمد مشارکت کردند درود می‌فرستیم.

نوروز ۲۰۲۴ مبارزه آزادی خلق کورد را به اوج رساند، از هم‌اکنون نشان داد که سال ۲۰۲۴ به سال پیروزی مبدل خواهد شد. سطح تکنیکی و تاکتیکی گریلا روحیه‌ای معظم به خلق بخشید، کاری کرد که نوروز با اشتیاقی فراوان‌تر و نیرومندانه‌تر جشن گرفته شود. در این نوروز مبارزه خلق و گریلا مکمل یکدیگر بودند، به یکدیگر نیرو بخشیده و بنیاد پیروزی را ایجاد نمود. ما یکبار دیگر با گرمای آتش نوروز جشن ملی خلق‌مان، نوروز را تبریک می‌گوییم.»