ک‌ج‌ک: کورد بودن آزاد در باشور در گرو از خودگذشتگی مانند هلمت می‌باشد

به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت شهید هلمت، دیار غریب، شورای ریاست کلی ک‌ج‌ک از مردم باشور خواست تا سازمان اجتماعی خود را تقویت کنند، از دستاوردهای خود محافظت کنند و با روحیه وحدت ملی، اشغالگران ترک را از کوردستان بیرون کنند.

شورای ریاست کلی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت سالگرد شهادتش، یاد شهید هلمت گابار (دیار غریب) از اعضای کمیته مرکزی پ‌ک‌ک و عضو شورای ریاست کلی ک‌ج‌ک را که در حمله هوایی ارتش ترکیه به منطقه قندیل به شهادت رسید، گرامی داشت. این شورا با دعوت از جامعه باشور به پیروی از شهید هلمت و نشان دادن موضع مبارزاتی و مقاومتی در برابر ارتش کوردستیز، تبهکار و اشغالگر آک‌پ-م‌ه‌پ تاکید کرد: «هر اتفاقی هم بیفتد، ما قطعا قرن بیست و یکم را قرن کورد آزاد خواهیم کرد.»

بیانیه مکتوب شورای ریاست کلی ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«یک بار دیگر با احترام و سپاس فراوان از شهید دیار غریب که به عنوان یک فرزند انقلابی پیشگام باشور کوردستان زندگی خود را وقف مبارزه کرد و پنج سال پیش در حین انجام وظیفه به عنوان یکی از اعضای شورای ریاست کلی ک‌ج‌ک به کاروان شهدای بزرگ پیوست، گرامی می‌داریم. شورای ریاست کلی ما در شخص او با احترام در برابر یاد و خاطره مقدس همه شهدای انقلابی خود تعظیم می‌کند. آنچه پ‌ک‌ک را شکست‌ناپذیر می‌کند، رفقای شهید پیشکسوت ما مانند شهید هلمت هستند که در امتداد خط‌مشی رهبری گام برداشتند. استعمارگران نسل‌کش، نیروهای اشغالگر و مزدوران محلی باید بدانند که؛ مبارزه با هیچ یک از رفقای شهید ما ختم نمی‌شود. برعکس، با تک تک رفقای شهیدمان عزم و اراده ما برای گسترش مبارزه بیشتر می‌شود. به این معنا باید دانست که ما در عزمی بالاتر از همیشه برای مبارزه برای تحقق اهداف میهن آزاد، مردم آزاد و زندگی آزاد قرار داریم که شهدای دلاور ما برای آن به شهادت رسیدند.

او با فلسفه یک لقمه یک پیراهن (درویشانه و ساده) زندگی می‌کرد

رفیق شهید هلمت در دامان مردم باشور و در میان شیون‌های انفال بزرگ شد. با آموزنده بودن هلهله‌های مصمم در فرایند راپَرین (قیام) شکل گرفت و متحول شد. او تمام زندگی خود را وقف گرفتن انتقام نسل‌کشی و قتل‌عام‌هایی کرد که در سراسر کشورش رخ داد. او هرگز به چیزی جز سلاح مقاومت در دست، عشق به مردم در دل و تعهد و اراده به آرمان آزادی در ذهنش توجه نداشت. او بر اساس اصول و معیارهای آزادی زندگی می‌کرد. او به عنوان فردی ایدئولوژیکی، سیاسی و اخلاقی، فضایل نیکی، زیبایی و حقیقت را در شخصیت خود در سطحی مثال زدنی پرورش داد. او تبدیل به رفیقی شد که دلش سرشار از عشق و معنویت بود که ترجیح داد در فضای مصرف‌گرایی سرمایه‌داری که تسلط خود را در سراسر جهان بوجود آورده است، با فلسفه «یک لقمه، یک پیراهن» زندگی کند. او آگاهی و شخصیت روشنگرانه خود را با تقطیر آنها از مصائب تاریخی مردمش پرورش داد. او به شخصیتی تبدیل شد که با اندیشه، گفتمان و عمل خود ایدئولوژی‌های جنسیت‌گرایی، ملی‌گرایی و دین‌گرایی را شکست داد. از این نظر، شهید رفیق هلمت به مبارز برجسته و موفق رهبر آپو تبدیل شد. او توانست با رهبر آپو رفیق شود.

رفیق هلمت نیز در مبارزه برای درک درست و اجرای صحیح ملت دموکراتیک رهبر آپو و سیستم کنفدرالیسم دموکراتیک نقش پیشاهنگی را ایفا کرد. او تلاش زیادی کرد تا پارادایم اکولوژیک، دموکراتیک و آزادیخواهانه زنان را به یک ذهنیت و نظام اجتماعی جدید، به ویژه در باشور کوردستان تبدیل کند. ایشان همواره آموزش و روشنگری مردم باشور به ویژه جوانان و زنان و سازماندهی و بسیج آنان را بر این اساس وظیفه خود دانست. او برای نجات مردم باشور از ارتجاعی خط ناسیونالیستی ابتدایی و تله‌های اغواگر خط مدرنیسم سرمایه‌داری تلاش و مبارزه مستمری انجام داد. او همیشه خود را در این زمینه مسئول می‌دید.

کورد بودن آزاد در باشور در گرو از خودگذشتگی مانند هلمت می‌باشد

شهید رفیق هلمت عنوان انقلابی‌گری و پیشگامی در امتداد خط‌مشی رهبر آپو در باشور کوردستان شد. نماد کورد بودن آزاد و کورد بودن شریف شد. او خط‌مشی انقلابی دموکراتیک، میهن آزاد، جامعه آزاد و خط زندگی آزاد را به بهترین شکل در میان مردم ما در باشور کوردستان نمایندگی کرد. در باشور نماد تسلیم نشدن، سر فرود نیاوردن، ایستادگی و مقاومت در برابر نسل‌کشی، اشغالگری و انواع ظلم شد. قبله انقلابی واقعی در باشور شد. به خط‌مشی شریف و مقاوم مبدل شد. این موضع شرافتمندانه، این خط آزادیخواهانه که رفیق هلمت با همت و اراده فراوان آشکار کرد، موضعی مثال‌زدنی برای مردم ما در باشور است. این راه اصلی انقلابی است که باید در آن گام برداشت. در این راستا موضع‌گیری و مبارزه شرافتمندانه رفیق هلمت ما ادامه دارد. شهید رفیق هلمت ما همانگونه که در طول عمر انقلابی خود در باشور نقش پیشگام و رهبری داشت، با شهادتش نیز به ایفای این نقش ادامه می‌دهد. با رشد و تقویت خود به عنوان خط‌مشی هلمت، به عنوان یک موضع هلمت، خود را زنده نگه می‌دارد.

موضع کورد بودن آزاد و موضع کورد بودن شرافتمندانه در باشور کوردستان در گرو از خودگذشتگی مانند هلمت با وقف کردن خود به خط‌مشی رهبر آپو و مبارزه مصمم می‌باشد. مبتنی بر تعهد انقلابی شهید هلمت به دستاوردهای کورد و کوردستانی و ارزش‌های تاریخی، اجتماعی، محلی و جهانی است. پیروی از شهید هلمت به معنای حفاظت از دستاوردهای کوردها در باشور است. حفاظت از تمام دستاوردهای مبارزات پنجاه ساله ما در تمام بخش‌های کوردستان است. یعنی اجازه ندادن به نسل‌کشان، استعمارگران و اشغالگران. و نه اینکه در برابر ارتش تبهکار و اشغالگر آک‌پ-م‌ه‌پ که با کوردها دشمنی دارد، سر تعظیم فرود آوریم. به معنای جای دادن به قاتلان جوانان کورد در سرزمین‌های کوردستان نیست. این به معنای اتخاذ موضعی مبارزاتی و مقاومتی در برابر این ارتش تبهکار و اشغالگر، این ارتش قاتل است.

مردم باشور ما باید مبارزه شرافتمندانه رفیق هلمت ما را گسترش دهند

بر این اساس مردم ما به ویژه در باشور کوردستان باید مبارزات شرافتمندانه رفیق هلمت ما را به رهبری جوانان و زنان گسترش و تعمیق بخشند. مردم ما در باشور، به ویژه مردم میهن‌دوست ما که نام رفیق هلمت را شنیده‌اند، وی را دیده‌اند و به سخنانش گوش سپرده‌اند، باید موضع مبارزاتی‌تری اتخاذ کنند تا یاد و خاطره گرانقدر شهید رفیق هلمت‌مان را بیشتر بزرگ کنند. مردم ما در باشور باید صدها جوان پیشگام و انقلابی مانند هلمت را پرورش دهند. زیرا در حال حاضر سرزمین‌های باشور کوردستان تحت حملات اشغالگرانه جمهوری استعمارگر و نسل‌کش ترکیه قرار دارد. باشور برای بیرون راندن نیروهای اشغالگر و استعمارگر از سرزمین باشور و توسعه یک مبارزه واقعی برای دموکراسی و آزادی، بیش از همه به موضع رفیق هلمت‌مان نیاز دارد. نیاز است که جوانان باشور کوردستان خود را آموزش دهند، سازماندهی کنند و در امتداد خط‌مشی شهید هلمت کنشگرانه عمل کنند.

رفیق هلمت؛ او با پایبندی بی‌پایان خود به ارزش‌های ملی و زندگی آزادانه، حساسیت خود برای تامین وحدت ملی دموکراتیک خلق کورد، شخصیت آگاه و روشن‌اندیش و سبک زندگی متواضعانه‌اش، همیشه در همه جا رفیق نمونه ما بوده است. جوانان باشور باید بر موضع، مشارکت، تعهد و فلسفه زندگی و مبارزه رفیق هلمت استوار باشند. باید با تبدیل این فضیلت‌ها به ویژگی‌های شخصیتی و سبک زندگی‌شان، یک فرآیند جدید هلمت ایجاد شود.

ما جوانان باشور را فرامی‌خوانیم: برای دفاع از کوردستان به مبارزه بپیوندید

بر این اساس به عنوان رفقای شهید هلمت به جوانان باشور می‌گوییم: دشمنان کورد را خوب بشناسید. حتماً از نیروهای دشمن نسل‌کش و استعمارگر که چه در تاریخ و چه امروز با مردم کورد دشمنی می‌کنند به یکدیگر بگویید، آنها را به یکدیگر نشان دهید، در هر محیطی که هستید آنها را افشا کنید و چهره‌های متخاصم آنها را آشکار کنید. انتقام گرفتن از دشمنان کورد را هم در تاریخ و هم امروز هدف خود قرار دهید. بر این اساس خود را آموزش دهید و سازماندهی کنید. یاد بگیرید از هر بعدی از خود، سرزمین‌های اشغالی، طبیعت و مردم خود دفاع کنید. خائنان را در میان خود پناه ندهید. هرگز اجازه ندهید خائنان و جاسوسانی که با دشمن همکاری می‌کنند در میان شما و در نزدیکی شما زندگی کنند. محیط زندگی، آموزشی و سازمانی خود را حتما از اینها پاکسازی کنید. یاد و خاطره شهید رفیق هلمت را گرامی بدارید. ویژگی‌های پیشگام انقلابی خود را مانند او پرورش دهید. مواضع مبارزاتی او را در برابر دشمنان و کوردهای خائن مبنا قرار دهید. به راهپیمایی او برای یک انقلاب برابری‌طلبانه و آزادیخواهانه بپیوندید. به کوه‌های آزاد بیایید تا رویای شهید هلمت‌مان را برای کوردستان آزاد و دموکراتیک در سراسر کوردستان محقق کنید. به مبارزه و وظیفه دفاع از تمام کوردستان به ویژه باشور کوردستان بپیوندید.

مهم نیست چه اتفاقی بیفتد، ما قطعاً قرن بیست و یکم را به قرن کورد آزاد مبدل خواهیم کرد

ما به مردم خود می‌گوییم: ما به عنوان مردم کورد و جنبش آزادی دوران سرنوشت‌سازی را پشت سر می‌گذاریم. مبارزه انقلابی ما برای حفظ موجودیت و تضمین آزادی آن با تمام شدت خود ادامه دارد. شدت حملات وحشیانه دولت کوردستیز و اشغالگر ترکیه در هر زمینه و در هر بعد و آمار مقاومتی که گریلاهای کوردستان در برابر این نشان می‌دهند آشکار است. همچنین واضح است که برخی از قدرت‌های منطقه‌ای، به‌ویژه دولت استعمارگر نسل‌کشی ترکیه که توسط دولت فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ اداره می‌شود، و قدرت‌های سلطه‌گر بزرگی که بر آنها تکیه می‌کنند، هنوز حاضر به پذیرش موجودیت کورد نیستند و از نابودی اراده آزاد کورد دست برنداشته‌اند. بزرگترین شاخص این امر این است که این نیروها در برابر روش‌های وحشیانه غیرانسانی ارتش اشغالگر ترکیه در زاپ، متینا و آواشین و همچنین گازهای شیمیایی و سمی که به کار می‌بردند، نظاره‌گر مانده و سکوت کردند. نشانه دیگر آن این است که این نیروها حتی از دستاوردهای سیاسی که مردم ما در باشور به دست آورده‌اند، بسیار پشیمان هستند. اما اکنون همه می‌بینند که با وجود همه جنگ و منابع تسلیحاتی که همین نیروها در اختیار دولت فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ قرار داده‌اند، در مقابل اراده مقاومت آشکار شده توسط مردم ما و گریلاهای کوردستان موفق نبوده‌اند و وارد روند فروپاشی بزرگی شده‌اند. از این نظر، همه باید قویتر از گذشته در مبارزه شرکت کنند. ما به عنوان مردم کورد و جنبش پیشگام آنها، خطر از دست دادن یک قرن دیگر را نخواهیم داشت. هر اتفاقی هم بیفتد، ما قطعا قرن بیست و یکم را به قرن کورد آزاد مبدل خواهیم ساخت. این هدف و عزم اصلی مبارزه ماست. بر این اساس برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دلاورمان در شخصیت شهید هلمت و تحقق این اهداف مقدس آزادی که به خاطر آنها به شهادت رسیدند، همه مردم میهن‌دوست خود به ویژه مردم باشور کوردستان را تشویق می‌کنیم که اتحاد و همبستگی اجتماعی‌شان را تقویت کنند، از دستاوردهای دموکراتیک سیاسی آنها محافظت کنند، سازمان اجتماعی‌شان را تقویت کنند و مبارزه‌شان را علیه اشغالگران استعمارگر ترکیه گسترش دهند و ما می‌خواهیم که با روحیه وحدت ملی، اشغالگران ترک را از کوردستان بیرون کنند.»