ک‌ج‌ک: ما از همه می‌خواهیم که مقاومت همه‌جانبه در برابر اشغال را افزایش دهند

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با بیان اینکه حمایت آشکار پ‌دک از اشغالگری دولت ترکیه و دخالت دولت عراق در آن از طریق توافقنامه‌ها حاکی از وضعیتی جدی و خطرناک است، از همه می‌خواهیم که مقاومت همه‌جانبه در برابر اشغال، خیانت و نسل‌کشی افزایش و توسعه دهند.

حملات اشغالگری و نسل‌کشی

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) در خصوص افزایش حملات دولت اشغالگر ترکیه به باشور کوردستان بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

جملات و تاکیدات زیر در بیانیه گنجانده شده است:

«حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به باشور کوردستان به طور فزاینده‌ای ادامه دارد. برای این منظور محموله‌های نظامی شدیدی به باشور کوردستان در حال انجام است. پ‌د‌ک راه‌های رسمی را به روی ارتش اشغالگر ترکیه باز کرد و کنترل مکان‌هایی که ارتش ترکیه در آن مستقر بود را به طور کامل به ارتش ترکیه واگذار کرد. به طوری که ارتش اشغالگر ترکیه در هر کجا که باشد، ایست بازرسی ایجاد کرده است. این نشان می‌دهد که دولت ترکیه با گسترش حملات اشغالگری خود، به تدریج مدیریت باشور کوردستان را در دست می‌گیرد.

یک وضعیت جدید و خطرناک

اینکه اعزام سربازان و مهمات از جمله خودروهای زرهی با استفاده از راه‌های باز و رسمی انجام می‌شود نشان از توافق دارد. حملات اشغالگری که تاکنون صورت گرفته است با حمایت ضمنی پ‌د‌ک بوده است. دولت ترکیه با اتکا به حمایتی که از پ‌د‌ک دریافت می‌کرد، علی‌رغم دولت عراق، حملات اشغالگری انجام می‌داد. اکنون با موافقت دولت عراق این اتفاق می‌افتد. پ‌د‌ک اکنون آشکارا از اشغال حمایت می‌کند. این یک وضعیت جدید و خطرناک است. ما توجه را به این وضعیت خطرناک جلب می‌کنیم و خواهان هشدار و در عین حال آگاهی مردم و افکار عمومی دموکراتیک هستیم.

دولت عراق وارد سیاست‌های اشغالگری و نسل‌کشی شد

دولت استعمارگر نسل‌کش ترکیه که در برابر مقاومت ما به عنوان یک جنبش و مردم شکست خورد، تلاش می‌کند تا قدرت‌های بیشتری را در کانسپت نسل‌کشی و انحلال قرار دهد تا نسل‌کشی کوردها را انجام دهد. یکی از این قدرت‌ها دولت عراق است. دولت ترکیه که حمایت پ‌د‌ک به ویژه در اشغال باشور کوردستان را کافی نمی‌دید، سعی کرد دولت عراق را در کنار خود بگیرد. دولت ترکیه به ویژه پس از خسارات سنگینی که در پاییز و زمستان ۲۰۲۳ از سوی گریلاها متحمل شد، این واقعیت را درک کرد. پس از این تاریخ، او به دنبال گنجاندن دولت عراق در کانسپت اشغال و نسل‌کشی بود. سفر رئیس فاشیست طیب اردوغان به عراق در ماه آوریل به همین منظور بود. متأسفانه دولت عراق نتوانست در برابر تحمیل‌های دولت ترکیه موضع محکمی اتخاذ کند و با توافقات انجام شده وارد سیاست‌های اشغالگری و نسل‌کشی شد. اعلام جنبش ما به عنوان یک سازمان ممنوعه در عراق این واقعیت را به وضوح آشکار کرد. در غیر این صورت چگونه می‌توان توضیح داد که چرا به عنوان جنبشی که همواره در دوستی و همبستگی با مردم و دولت عراق بوده است، توسط دولت عراق به عنوان یک سازمان ممنوعه اعلام شدیم؟! اینکه دولت عراق با مطرح کردن دلایل گوناگون مثل روابط اقتصادی و غیره می‌گوید که توافقنامه‌ها به این منظور انجام نشده است، واقع‌بینانه و درست نیست. ما در آن زمان این را بیان کردیم و اعلام کردیم که می‌خواهند با مشارکت دولت عراق روند خطرناکی ایجاد شود و به همه طرف‌های مربوطه هشدار دادیم. اکنون می‌بینیم که قرار است مرحله به مرحله عملی شود. حملات جدید اشغالگری به باشور کوردستان نشان می‌دهد که توافقات بر اساس مفهوم نسل‌کشی علیه مردم ما انجام شده است.

این خطر جدی باید توسط عراقی‌ها در نظر گرفته شود

ما می‌دانیم که همه در عراق طرف معامله‌های کثیف با دولت ترکیه نیستند. بسیاری از میهن‌دوستان عراقی و نیروهای دموکراتیک می‌بینند که روابط توسعه یافته با دولت ترکیه، به نفع عراق نیست و از این روابط استقبال نمی‌کنند. با این حال، از آنجایی که دولت عراق به طور فزاینده‌ای به کانسپت توسعه یافته علیه مردم و جنبش ما توسط دولت فعلی عراق کشیده می‌شود، موضع قوی علیه آن اتخاذ نمی‌شود. این یک نقص جدی و در عین حال خطری جدی برای عراق است. بنابراین برای پایان دادن به این روابط باید مواضع سیاسی قوی‌تری اتخاذ کرد که قطعاً به نفع عراق نیست. روابط دولت عراق با دولت ترکیه قطعا به نفع دولت عراق و مردم آن نیست. افزایش حملات اشغالگری علیه باشور کوردستان این را ثابت می‌کند. این حقیقت را همه مردم عراق باید ببینند. به ویژه روشنفکران عراقی باید در برابر رویکردهایی که به نفع عراق نیست و فضای خواهری-برادری را مختل می‌کند، موضع‌گیری و جامعه عراق را در این زمینه آگاه کنند.

دولت ترکیه اهداف نژادپرستانه و توسعه‌طلبانه را دنبال می‌کند

دولت ترکیه اهداف ناسیونالیستی، نژادپرستانه و توسعه‌طلبانه را دنبال می‌کند. ذهنیت کوردستیز دارد و هدف اولیه آن انجام نسل‌کشی کوردها است. دولت حاکم، دولت آک‌پ-م‌ه‌پ نیز دارای ذهنیت ناسیونالیستی، نژادپرستی و فاشیستی است. هیچ سیاست دیگری جز دستیابی به اهداف توسعه‌طلبانه خود ندارد. بنابراین، وعده‌های اقتصادی و سیاسی که به دولت عراق داده شده، جنبه واقعی ندارد. دشمنی با پ‌ک‌ک و مردم کورد و شراکت در این دشمنی، با فریب خوردن در برابر برخی وعده‌های خاص و یا در ازای وعده‌های مختلف به شدت ناعادلانه، اشتباه و خطرناک است. کسانی که در عراق از این وضعیت آگاه هستند، اکنون باید موضعی محکم در برابر این وضعیت خطرناک اتخاذ کنند و دولت عراق را از این مسیر اشتباه باز دارند. دولت آک‌پ-م‌ه‌پ و رئیس فاشیست طیب اردوغان با ذهنیت اشغالگری و توسعه‌طلبی نئوعثمانی عمل می‌کنند. آنها می‌خواهند مرزهای میثاق ملی را که یک پروژه ملی‌گرایانه و نژادپرستانه است، اشغال کنند. برای رسیدن به این هدف، سعی در تعمیق جنگ، تحریک مردم علیه یکدیگر و مسموم کردن فضای خواهری-برادری دارد. دولت باغچلی فاشیست، معمار این سیاست، این واقعیت را آشکارا بیان کرد و هدف آنها را تصرف موصل، کرکوک، حلب، آک‌دَنیز (مدیترانه) و تسالونیکی عنوان کرد.

هدف آن ایجاد زمینه مشروع برای خیانت و اشغال است

تلاش برای مقصر دانستن برخی رویدادهای اخیر در عراق به گردن جنبش ما مربوط به کانسپتی است که در نظر گرفته شده است. این رویدادها که توسط میت و پ‌د‌ک ترتیب داده شده است، با حمله به جنبش ما، قصد مشروعیت بخشیدن به خیانت و اشغالگری را دارند. بنابراین، اینها نه تنها تهمت نیست، بلکه نقشه خطرناکی نیز هست. موضع و تلاش جنبش ما برای دفاع از باشور کوردستان و عراق در برابر وحشیگری داعش را همه می‌دانند. به همین دلیل جنبش ما و گریلاهای آزادی کوردستان نه تنها از سوی مردم کورد، بلکه از سوی جامعه عراق نیز با عشق فراوان مورد استقبال قرار می‌گیرد. این موضع‌های مثبت جامعه عراق نسبت به گریلاها و جنبش ما، تحقق نقشه‌های کثیف و خیانت‌آمیز را دشوار می‌کند. هدف از چنین توطئه‌های کثیفی، بدنام کردن جنبش آزادی در چشم مردم باشور کوردستان و جامعه عراق و ایجاد زمینه مشروع برای خیانت و اشغالگری است. روشنفکران، افکار عمومی و نهادهای دموکراتیک باید نسبت به این سناریوهای کثیف در کوردستان و عراق حساس باشند. این طرح کثیف که توسط پ‌د‌ک و میت تهیه شده و دولت عراق را درگیر کرده است، باید افشا شود، جامعه باید آگاه و از اطلاعات نادرست جلوگیری شود.

روشنفکران و هنرمندان کورد باید به مردم هشدار دهند و آنها را به کنش سوق دهند

پ‌د‌ک با حمایت آشکار از حملات اشغالگرانه دولت ترکیه ثابت کرده است که یک حزب باز برای نسل‌کشی کوردها است. او ثابت کرده است که هیچ دغدغه و حساسیت ملی ندارد و تماماً به خاطر منافع خانوادگی و قدرت محدود عمل می‌کند. متأسفانه پ‌د‌ک نه تنها از اشغال کوردستان حمایت می‌کند، بلکه برای موفقیت کانسپت دولت ترکیه بر اساس نسل‌کشی کوردها فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک انجام می‌دهد. این یک وضعیت تاسف‌بار و خطرناک است. یک موضع قوی و شفاف ملی در برابر این مورد نیاز است. مردم کورد و همه سازمان‌ها، احزاب و نهادهای کوردستانی باید یک موضع قوی و شفاف ملی از خود نشان دهند. نیز روشنفکران کورد باید قوی‌ترین موضع را در برابر این وضعیت خطرناک ایجاد کنند. روشنفکران، هنرمندان، نویسندگان باید به مردم کورد در برابر خطرات هشدار داده، روشنگری و بسیج کنند.

هدف، آینده آزاد مردم ما است

گریلا در برابر اشغالگری و نسل‌کشی مقاومت زیادی نشان می‌دهد. ما این مقاومت چشمگیر گریلا را تبریک می‌گوییم و یک بار دیگر یاد همه رفقای شهیدمان را با احترام فراوان گرامی می‌داریم. مقاومت گریلا نه تنها دفاع از کوردستان، بلکه دفاع از امید مردم ما برای یک زندگی مشترک دموکراتیک و آزاد است. هدف نه تنها گریلا و پ‌ک‌ک، بلکه باشور کوردستان و آینده آزاد مردم ماست. هدف همه حملات به ویژه علیه باشور کوردستان، دستاوردهای مردم کورد و تمام ارزش‌های کوردستان است. در این راستا، همه نهادهای ملی، میهن‌دوست و دموکراتیک باید مانند یک گریلا در برابر اشغالگری، حملات نسل‌کشی و نگرش‌های مشارکتی و خیانت‌آمیز، موضعی روشن و قوی داشته باشند. با چنین موضعی، مردم ما، نهادهای میهن‌دوست و دموکراتیک می‌توانند حملات اشغالگری و نسل‌کشی را دفع کنند و از دستاوردهای مردم کوردستان محافظت کنند. این را باید با دقت درک کرد. مطلقاً هیچ اختلافی بین کوردها یا بین سازمان‌های کوردی وجود ندارد. نباید اینگونه برخورد و ارزیابی شود. پ‌د‌ک به وضوح بخشی از سیاست مبتنی بر نسل‌کشی کوردها شده است. مهم این است که همه این واقعیت را ببینند و بر این اساس رویکرد درستی داشته باشند.

ما خواستار افزایش مقاومت همه‌جانبه هستیم

در نتیجه افزایش حملات اشغالگری به باشور کوردستان نشان از وضعیت خطرناکی دارد. ما از همه می‌خواهیم که در مواجهه با این وضعیت خطرناک در حال توسعه حساس باشند و موضعی قوی علیه اشغالگری، خیانت و نسل‌کشی اتخاذ کنند. این موضع باید در همه جا به ویژه در باشور کوردستان و عراق نشان داده شود. مردم ما در چهار بخش کوردستان باید در برابر حملات اشغالگری موضعی قوی داشته باشند. مردم ما در خارج نیز باید به شدت واکنش و موضع خود را در برابر اشغال باشور کوردستان ابراز کنند. فرآیندی که در آن قرار داریم؛ روند توسعه مقاومت همه‌جانبه در همه جا و کنشگری با روحیه بسیج در برابر حملات همه‌جانبه نسل‌کشی است. ما از مردم خود می‌خواهیم که مقاومت همه‌جانبه را در همه جا افزایش دهند.»