ک‌ج‌ک: ما باید با قاطعیت و پشتکار از زبان خود صیانت کنیم

کمیته آموزش ک‌ج‌ک با بیان اینکه در برابر حملات دولت ترکیه به کوردها، خلق کورد باید در همه جا به زبان کوردی صحبت کنند، گفت: «باید قاطعانه از هویت و زبان خود صیانت کنیم.»

کمیته آموزش کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک‌) بیانیه‌ای کتبی در رابطه با حملات چند روز اخیر به موسسات آموزشی کوردی منتشر کرده است.

در این بیانیه اعلام شد که دولت فاشیست و نسل‌کش ترکیه در تمامی عرصه‌های زندگی علیه خلق کورد حملات انکار و نابودی انجام می‌دهد و انزوای شدید تحمیل شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نیز نشانه‌ای واضح از این حملات وحشیانه است.

در این بیانیه آمده است: «بی‌تردید رویکرد به رهبر آپو، رویکرد نسبت به خلق کورد است. انزوای تحمیلی علیه رهبر آپو و حمله به موجودیت، زبان و فرهنگ کوردی جدا از هم نبوده و هیچ تفاوتی با هم ندارند. امروز دولت اشغالگر ترکیه در حال جنگ چند جانبه علیه خلق کورد است. خلق کورد از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی در معرض حملات شدید قرار دارند. علیرغم این حملات سنگین، رهبر آپو، آزادیخواهان و مردم کوردستان در هر میدانی مقاومت بی سابقه‌ای از خود نشان می‌دهند.

خلق کورد در برابر هیچ نوع حمله و تهاجم نسل‌کشی تسلیم نشدند. این خلق قدرت خود را از مقاومت رهبر آپو و گریلاهای آزادی کوردستان می‌گیرد و با اراده‌ای قوی به مبارزه خود ادامه می‌دهد. صد سال است که دولت ترکیه انواع حملات غیرانسانی را برای نابودی کوردها، زبان کوردی و فرهنگ باستانی هزاران ساله آنها انجام می‌دهد. از زمان تأسیس جمهوری فاشیستی، خلق کورد مورد حملات گسترده نسل‌کشی قرار گرفته‌اند. نام روستاها و شهرها تغییر کرد، نام کودکان به زبان کوردی ممنوع شد، گفتار کوردی از تمام عرصه‌های زندگی حذف شد، لباس کوردی ممنوع شد و دشمنی با هر چیزی که مربوط به کوردها بود صورت گرفت. صدها هزار نفر آواره، دستگیر، کشته و وحشیانه شکنجه شدند، اما خلق کورد تسلیم نشدند. خلق کورد صد سال است که در برابر انواع نسل‌کشی و همسان سازی مقاومت می‌کنند. دولت ترکیه ۱۰۰ سال است که کوردستان را اشغال کرده و می‌خواهد آن را سرزمین خود کند. اما تاکنون نتوانسته‌اند به این مهم برسند و موفق نخواهند شد. خلق کورد پس از سوختن، هر بار از خاکسترشان دوباره برمی‌خیزند.

امروز حکومت ترکیه و دولت فاشیست آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ با شعار «یک زبان، یک پرچم، یک ملت و یک دولت» عمل می‌کنند و سعی در حذف و نابودی رنگ‌ها و صداهای دیگر دارند. آنها بار دیگر در تلاشند تا زبان کوردی را از تمام عرصه‌های زندگی حذف کنند. آنها به هیچ وجه زبان کوردی را تحمل نمی‌کنند. آنها با زبان خلق کورد دشمنی دارند. پارلمان ترکیه هنوز زبان کوردی را به عنوان «زبان ناشناخته و نامفهوم» تعریف می‌کند. جوانان کوردی که آواز و رقص کوردی می‌خوانند دستگیر می‌شوند و هر جا که کودکان کورد در زاروکستان (مهد کودک) به زبان مادری خود آموزش می‌بینند، مدارس، معلمان و شهرداری‌ها تحت بازجویی قرار می‌گیرند. دو کلمه کوردی برای علائم ترافیکی در خیابان نوشته شده بود که بلافاصله توسط تبهکاران پاک شد. اخیراً آنها مؤسسه آموزشی زبان کوردی و کتابخانه را هم بستند و ده‌ها معلم، کارمند و کارگر کورد را بازداشت و دستگیر کردند.»

کوردی باید در همه جا صحبت شود

کمیته آموزش ک‌ج‌ک در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که سال‌ها است که سیاست‌های همسان سازی علیه خلق کورد به شدت انجام می‌شود و ادامه داد: «آنها می‌خواهند خلق کورد را از بین ببرند. زبان و فرهنگ، وجود و هستی مردم است. اگر ملتی زبان و فرهنگ خود را از دست دهد نمی‌تواند زندگی کند و به حیات خود ادامه دهد و از بین می‌رود. رهبر آپو در پنجمین دفاعیه خود در بخش «حفاظت از کوردها در چنگال نسل کشی فرهنگی» می‌گوید: «هدف از آسمیلاسیون، به دست آوردن بردگان برای مکانیزم کار و سلطه با کمترین هزینه است. کسانی که جذب می‌شوند هویت خود را از دست می‌دهند و قدرت مقاومت در آنها شکسته می‌شود. آنها تربیت شده‌اند تا برده‌های مفیدی باشند... برده‌های مفید باید ۱۰۰٪ شبیه و تابع ارباب خود باشند. هر کاری می‌کند تا غلام حلقه به گوش اربابش باشد... فقط افراد بی‌وجدان، بی‌اخلاق و نادان می‌پذیرند مانند برده زندگی کنند. آنها هیچ تصمیم و اراده آزادانه‌ای ندارند. برده به هویت اجتماعی خود خیانت می‌کند. او به جای اینکه انسان باشد، مانند یک حیوان می‌شود و فقط به فکر تغذیه شکم و زیست خود است.»

بله، دولت اشغالگر و نسل‌کش ترکیه می‌خواهد خلق کورد را نابود کند. برای این کار به هر روش کثیفی متوسل می‌شود. او برای اینکه بتواند خاک کوردستان را به راحتی اشغال کند، قتل عام و نژادپرستی انجام می‌دهد؛ اما در ظاهر می‌گوید «کوردها برادران ما هستند!» آنها برای پنهان کردن نژادپرستی خود اغلب از نام احمد خانی و فقیه تیران به شیوه‌ای غیراخلاقی سوء استفاده می‌کنند. در برابر سیاست‌های ظالمانه باید با قاطعیت و استقامت از هویت و زبان خود دفاع کنیم. زبان کوردی و آموزش کوردی را میدان مبارزه قرار دهید. با پاسداری از زبان، فرهنگ و هویت خود، پرچم مبارزه را به اهتزاز در آوریم. اگر نمی‌خواهیم با همسان‌سازی نابود شویم، باید در مقابل همسان‌سازی بایستیم، سطح مبارزه را بالا ببریم و فرزندانمان را با زبان، زندگی و فرهنگ کوردی تربیت کنیم. مردم ما باید از زبان، فرهنگ و آینده خود محافظت کنند. همانطور که مردم ما در شعارهای خود می‌گویند «زبان ما وجود ماست» پس باید از وجود خود محافظت کنیم. ما به کسی اجازه نمی‌دهیم موجودیت ما را تهدید کند.

ما فاشیسم را با داستان‌ها، ترانه‌ها و ادبیات کوردی نابود خواهیم کرد

همه روشنفکران، دانشگاهیان، نویسندگان، میهن‌دوستان و نیروهای دموکراتیک کوردستان و ترکیه باید حافظ زبان و فرهنگ کوردی باشند. صیانت از زبان و فرهنگ کوردی فقط با استفاده از زبان کوردی در هر زمینه‌ای از زندگی امکان پذیر است. اگر در هر خانه‌ای کوردی صحبت شود، اگر در هر روستا، خیابان، شهر، کارخانه، شورا، شهرداری، دانشگاه و همه مدارس، در بازارها، مغازه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، برنامه‌های تلویزیون و رادیو به زبان کوردی صحبت شود، به فاشیسم پایان خواهیم داد. این اشغالگران و قاتلان را فلج می‌کند. ما فاشیسم را با داستان و ادبیات و ترانه‌های کوردی خفه خواهیم کرد. ما قدرت فاشیسم ترکیه را، که می‌خواهد کوردها را در هر زمینه‌ای با سوء‌استفاده از مفاهیم کوردی نابود کند، در هم خواهیم شکست. فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از زبان کوردی می‌ترسد. آنها می‌دانند تا زمانی که زبان کوردی وجود دارد، نمی‌توانند اراده کوردها را در هم بشکنند. تا زمانی که کوردها به زبان خود صحبت کنند و به زبان مادری خود آموزش بینند، نمی‌توانند کوردها را نابود کنند. زبان ریشه و وجود کوردهاست. آنها می‌خواهند این روحیه را شکست دهند. آنها از روحیه کوردهای آزاد می‌ترسند. خلق کورد باید مبارزه خود را به شکلی قوی‌تر و گسترده‌تر برای حفاظت و ترویج زبان کوردی ادامه دهند. هر کاری باید به کوردی انجام شود، باید همه جا کوردی صحبت شود.»