ک‌ج‌ک: ما به انقلاب روژاوا درود می‌فرستیم، ما به گفتگو در سوریه اهمیت می‌دهیم

ک‌ج‌ک ضمن درود گفتن به انقلاب روژاوا، از همه خواست تا از انقلاب صیانت کرده و موضعی روشن در برابر اشغالگری اتخاذ کنند.

بیانیه ک‌ج‌ک

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت سالگرد انقلاب روژاوا بیانیه کتبی صادر کرد. ک‌ج‌ک با اشاره به اینکه انقلاب بر اساس فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به دستاوردهای بزرگی دست یافته است، از همه خواست تا از انقلاب صیانت کنند و به حملات دولت اشغالگر ترکیه پاسخ قاطع دهند.

ک‌ج‌ک گفت: «ما از همه کسانی که نگران زندگی مشترک، خواهرانه-برادرانه و برابر در یکپارچگی سوریه هستند، می‌خواهیم مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند. اگر این امر محقق شود، برنامه‌های رئیس فاشیست طیب اردوغان برای نابودی سوریه و وادار کردن مردم سوریه به جنگ در برابر یکدیگر کاملاً بیهوده خواهند بود.»

بیانیه ریاست مشترک هیئت مدیره ک‌ج‌ک به شرح زیر است:

«در ۱۹ جولای ۲۰۱۲، مردم روژاوا و نیروهای انقلابی روژاوا تصمیمی تاریخی گرفتند و حرکت آزادی روژاوا را از کوبانی آغاز کردند. این گام تاریخی به زودی به انقلاب روژاوا و سپس توسعه سیستم دموکراتیک منجر شد. امروز دوازدهمین سالگرد است. این تحول تاریخی را با احترام نخست به خلق روژاوا و خلق‌های شمال و شرق سوریه، به مردم عرب، ارمنی، آشوری، ترکمن، همه مردم سوریه و خاورمیانه، خلق‌های ستمدیده جهان، زنان، جوانان و همه نیروهای انقلابی، دموکراتیک و آزادی‌خواه درود می‌فرستیم. به مردم و مدافعان انقلاب در دوازدهمین سالگردش درود می‌فرستیم. ما یاد همه‌ی شهیدانی که در راه پیشبرد و دفاع از انقلاب شهید شدند را با احترام، عشق و قدردانی گرامی می‌داریم، ما یک بار دیگر در شخص شهیدان انقلاب روژاوا،‌ یاد همه شهدای دموکراسی گرامی می‌داریم، در برابر خاطرات ارزشمندشان احترام می‌گذاریم، وعده‌ی تحقق بخشیدن به خاطراتشان را تکرار می‌کنیم.

به بین‌المللی‌ها درود فرستاده شد

هنگام بحث در مورد انقلاب روژاوا، لازم، مهم و معنادار است که همیشه اینترناشنالهایی را که یکی از معنی‌دا‌ترین و بزرگترین همبستگی تاریخ را به نمایش گذاشتند، به خاطر بسپاریم و از آنها یاد کنیم. مردم از سراسر جهان برای دفاع از انقلاب روژاوا در مواضع جنگی جنگیدند و مبارزه کردند. بسیاری از دوستان بین‌المللی در این مبارزه به شهادت رسیدند. ما نیز با کمال احترام و قدردانی از آنها یاد می‌کنیم. ما به عنوان مردم کورد و خلق‌های خاورمیانه بی‌نهایت مدیون آنها هستیم. ما یک بار دیگر عشق و احترام بی‌پایان خود را به آنها ابراز می‌کنیم. بار دیگر از دوستان بین‌المللی خود که خستگی‌ناپذیر برای انقلاب روژاوا، آزادی مردم کورد و همه خلق‌های خاورمیانه جنگیدند، ابراز قدردانی می‌کنیم.

«انقلاب روژاوا بر اساس فلسفه رهبر آپو ارزشهای جدیدی به بشریت افزود»

انقلاب روژاوا به دلیل ویژگی‌های خود ارزش‌های جدیدی به بشریت اضافه کرده است. این به عنوان یک تحول کاملاً جدید در راهپیمایی آزادی جهانی مردم، زنان و طبقات تحت ستم در تاریخ ثبت شد. انقلاب روژاوا بر اساس میراث مبارزات تاریخی آزادی ستمدیدگان علیه استثمار، نابرابری، ظلم و بی‌عدالتی شکل گرفت. از این حیث ریشه آن بر اساس تاریخ است. در نتیجه مبتنی بودن بر فلسفه و پارادایم رهبر آپو، تحولات جدیدی در تاریخ انقلاب ایجاد کرد. رهبر آپو با تئوری مدرنیته دموکراتیک و پارادایم جامعه دموکراتیک و اکولوژیکی مبتنی بر آزادی زنان، راه‌حل مهمی برای مشکل آزادی عصر ما آورده است. رهبر آپو در غلبه بر نظام پنج هزار ساله استثماری و مدرنیته سرمایه‌داری که جامعه و طبیعت را با آرزوی سود حداکثری با نابودی روبرو می‌کند، پیشرفته‌ترین سیستم آگاهی و سازماندهی را به بشریت عرضه کرده است. بر این اساس، انقلاب روژاوا به مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین تحول قرن بیست و یکم تبدیل شده است.

همین ویژگی است که انقلاب روژاوا را ممکن و معنادار می‌کند.

«مهم‌ترین و معنی‌دارترین تحول عصر ما»

انقلاب روژاوا با معرفی نظام خودمدیریتی به نام مدیریت مردمی دموکراتیک شمال و شرق سوریه راه‌حلی برای انسدادی که انقلاب‌ها در طول تاریخ با آن مواجه بوده و باعث شکست آن‌ها شده است، به ارمغان آورد. با تکیه بر آزادی زنان، باعث شد تا بر ذهنیت مردسالارانه که عامل همه استثمارها است، غلبه کند و آگاهی آزاد را توسعه دهد. این ویژگی‌های اساسی، انقلاب ۱۹ جولای را به مهم‌ترین و معنادارترین تحول زمان ما تبدیل کرده است.

«ادامه دفاع از انقلاب بسیار مهم است»

از سوی دیگر، انقلاب روژاوا و مدیریت مردمی دموکراتیک شمال و شرق سوریه با مقاومت و سرپا ماندن در برابر انواع حملات از آغاز تا امروز، ارزش خود را ثابت کرده است. البته این موفقیت با مبارزه همه جانبه مردم، نیروهای انقلابی و همبستگی بین‌المللی حاصل شد. در چنین دوره‌ای که خطرات خفه کردن انقلاب همچنان افزایش می‌یابد، بسیار مهم است که این مبارزه با توسعه بیشتر ادامه یابد. در این راستا از همه مردم شمال و شرق سوریه، نیروهای انقلابی روژاوا و خاورمیانه و نیروهای همبستگی بین‌المللی جهان می‌خواهیم به مبارزه برای دفاع از انقلاب ادامه داده و توسعه دهند.

«دولت ترکیه در حال تعمیق مشکلات و درگیری‌ها است»

دولت ترکیه و رژیم فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ که از ذهنیت استعمارگر نسل‌کشی خود دست برنداشته است، از آغاز تا به امروز انقلاب روژاوا را برای از بین بردن آن مورد حمله قرار داده و وارد انواع روابط کثیف شده است. بر این اساس همه تبهکاران مرتجع و فاشیست به ویژه داعش را سازماندهی کرد و آنها را مجبور به حمله به شمال و شرق سوریه کرد. زمانی که با تبهکاران نتوانست به نتایجی که می‌خواست دست پیدا کند، شخصاً دست به حملات مستقیم زد و روژاوا و سرزمین‌های سوریه را اشغال کرد. رژیمی از دزدی و ظلم کامل را در مکان‌هایی که اشغال کرده بود ایجاد کرد، تغییرات جمعیتی صورت داد و منجر به ظهور انواع اعمال غیر انسانی شد. این دولت از انواع روش‌ها برای جلوگیری از توسعه راه‌حل دموکراتیک در سوریه که در آن مردم به طور مساوی با هم زندگی می‌کنند، استفاده کرد، عمدا میلیون‌ها سوری را به ترکیه کشاند، تبهکاران را برای تعمیق درگیری تغذیه کرد، و سعی کرد مردم را علیه یکدیگر قرار دهد و آنها را به جنگ همدیگر وادار کند. رئيس فاشيست طيب اردوغان رژيمی بسيار خطرناك با ذهنيت ارتجاعی و نئو عثمانی ايجاد كرده است. این رژیم مرتجع، فاشیست، نئو عثمانی، دلیل اصلی تعمیق مشکلات و درگیری‌ها در سوریه و عدم ارائه راه حل است.

«ما به گفتگو و مذاکره در سوریه اهمیت می‌دهیم، برنامه‌های ویرانگر اردوغان باید شکست بخورد»

ما حل مشکلات در سوریه را از طریق گفتگو و مذاکره به صورت دموکراتیک، برابر و در چارچوب یکپارچگی سوریه مهم می‌دانیم. حل مشکلات سوریه با این درک و روش امکان‌پذیر است. ما به عنوان جنبش آزادی این را بسیار مهم می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم. همه کسانی که به آینده و مردم سوریه اهمیت می‌دهند باید چنین رویکرد و تلاشی داشته باشند. بر این اساس، ما از همه به ویژه دولت سوریه می‌خواهیم که با این رویکرد عمل کنند و از همه کسانی که طرفدار حل مشکلات و نگران زندگی مشترک، خواهرانه-برادرانه و برابر در یکپارچگی سوریه هستند، مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند. اگر این امر محقق شود، برنامه‌های رئیس فاشیست طیب اردوغان برای نابودی سوریه و تحریک کردن خلق‌های سوریه به جنگ همدیگر کاملاً بیهوده خواهد ماند.

یک بار دیگر، دوازدهمین سالگرد انقلاب روژاوا را از صمیم قلب تبریک می‌گوییم. ما انقلاب روژاوا را که ارزش مشترک بشریت است، به همه مردم خاورمیانه و جهان تبریک می‌گوییم. ما از همه می‌خواهیم که با انقلاب روژاوا همبستگی بیشتری نشان دهند. ما همچنین از دولت ترکیه می‌خواهیم که موضعی قاطع در برابر اشغال و الحاق باشور کوردستان اتخاذ کرده و با مردم کوردستان همبستگی کنند.»