ک‌ج‌ک: مقاومت مردم وان یک انقلاب است

ک‌ج‌ک با بیان اینکه مقاومت مردم وان یک انقلاب است، گفت: «مردم وان با شکل جدیدی از قیام که آگاهی، روحیه و ديناميک سیاسی آنها را به طور کامل توسعه داده است، در مبارزات آزادی کوردستان مرحله‌ی جدیدی را آغاز کردند.»

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک‌) در خصوص تلاش برای مصادره اراده خلق در وان بیانیه‌ای کتبی صادر کرد.

ک‌ج‌ک گفت: «دولت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ شکست خود را نپذیرفت و سعی کرد اراده مردم وان را تصاحب کند. این تلاش در نتیجه مقاومت مسدود شده و پوچ شد. مقاومت و پیروزی تاریخی در وان حاصل همبستگی و تلاش همه مردم ترکیه بود و این مقاومت بزرگ، معنادار و تاریخی مردم را گرامی می‌داریم و به آن درود می‌فرستیم. در بسیاری از نقاط ترکیه به ویژه در شهرهای کوردی، کنش‌هایی در حمایت از مردم وان انجام شد و علیه تصرف اراده آنها توسط دولت آک‌پ-م‌ه‌پ، همه مردم ترکیه و نیروهای دموکراسی‌خواه موضع بسیار معناداری از خود نشان دادند. این نگرش معنادار مردم و نیروهای دموکراسی‌خواه در برابر غصب اراده، مردم را به یکدیگر نزدیک کرده، حس زندگی مشترک و زمینه مبارزه را تقویت کرده است. پیروزی در وان یک پیروزی واقعی برای دموکراسی است. در برابر تلاش‌های دولت آک‌پ-م‌ه‌پ برای استقرار فاشیسم، موضع دموکراتیک ایجاد شده توسط مردم، راه را برای دموکراتیک شدن ترکیه هموار کرد و نشان داده است که با مقاومت و مبارزه مشترک مردم در برابر فاشیسم و ​​غارت و دزدی نتیجه به دست خواهد آمد. از این نظر، این یک تحول بسیار تاریخی و معنادار است.»

در وان اراده همه مردم ترکیه نجات یافت

در بیانیه ک‌ج‌ک همچنین آمده است: «به وضوح مشخص شده است که سیاست‌های دولت آک‌پ-م‌ه‌پ مبتنی بر دشمنی با کوردها، ترکیه را وارد بحران کرده و آن را به فاجعه کشانده است.» در ادامه آمده است: «دولت  آک‌پ-م‌ه‌پ نه تنها به خلق کورد ظلم می‌کند، بلکه به کل ترکیه و خلق‌های ترکیه بد می‌کند، نیروی کار، رنج، منابع و ارزش‌های ترکیه را استثمار می‌کند، جامعه را با فشار فاشیستی ویران می‌کند و آن را به گرسنگی و فقر می‌کشاند. خواسته‌های جامعه برای آزادی، دموکراسی، عدالت، زندگی برحق و شرافتمندانه را کاملاً خفه می‌کند و در تلاش است تا یک رژیم دیکتاتوری کامل فاشیستی در ترکیه برقرار کند. به وضوح کوردها را هر روز تهدید می‌کند، جامعه را متفرق می‌کند، سعی می‌کند همه را دشمن خلق کورد و خلق‌ها را با یکدیگر دشمن کند. حتی کوچکترین درخواست دموکراتیک را تحمل نمی‌کند، ترکیه را از دموکراسی و آزادی تحت عنوان مبارزه با کوردها محروم می‌کند و آینده ترکیه را می‌دزدد. خلق کورد ، خلق ترک و سایر خلق‌های ترکیه تحت ظلم و ستم این ذهنیت نژادپرست، فاشیست، واپسگرا، دزد و غارتگر هستند. مبارزه خلق‌ها با این ظلم و استثمار اساساً یکسان و مشترک است. خلق کورد برای آزادی و دموکراسی علیه انکار، نژادپرستی و فاشیسم مبارزه می‌کنند و راه حل مشکلات خود را در دموکراتیک شدن ترکیه می‌بینند و برای آن مبارزه می‌کنند. دموکراتیزه شدن ترکیه نه تنها خواست خلق کورد، بلکه خواست مشترک همه خلق‌های ترکیه است. این امر به شدت در وان انجام شد. در وان نه تنها اراده مردم وان که اراده کل ترکیه نجات یافت. این همان چیزی است که مقاومت در وان را بزرگ و معنادار می‌کند. این یک پیشرفت بسیار مهم و خوشحال کننده است.»

محاسبه فاشیسم شکست خورد، مقاومت مردم محاسبات آنها را از بین برد

 در بیانیه ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک همچنین موارد زیر مشخص شد:

 «انتخابات محلی ۳۱ مارس وضعیت جدیدی را در ترکیه آشکار کرد. فشارها و ترفندها جواب نداد و فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ شکست خورد. کسانی که پیروز شدند مردم و نیروهای دموکراسی‌خواه هستند. حکومت آک‌پ-م‌ه‌پ نتوانست این شکست تاریخی را بپذیرد و با توطئه‌های جدید سعی در غصب اراده مردم داشت و هم در کوردستان و هم در بسیاری از مناطق ترکیه دست به حیله و دسیسه زد. با این حال، مردم ترکیه و کوردستان در برابر این توطئه‌های آک‌پ-م‌ه‌پ موضع آشکاری از خود نشان دادند. این مواضع که در شرق ترکیه و کوردستان به وجود آمده بسیار مهم هستند، همه آنها در جهت تضمین دموکراسی هستند. مقاومت و موضع‌گیری در وان نیز با این هدف به دست آمد و با پیروزی، مقاومت‌هایی را که در سراسر ترکیه در برابر توطئه‌ها شکل گرفت تقویت کرد. دولت آک‌پ-م‌ه‌پ قصد داشت اراده مردم وان را غصب کرده و اراده مردم را در تمام کوردستان و ترکیه در اختیار بگیرد. اگر در وان موفق می‌شد ، به تدریج در کوردستان و ترکیه این اتفاق رخ می‌داد. اما این محاسبه فاشیسم به نتیجه نرسید و همبستگی و مقاومت مردم این محاسبه را پوچ کرد.

مردم وان مرحله جدیدی را با سبک جدیدی از قیام آغاز کردند

بدون شک مردم وان در مرکز این مقاومت قرار داشتند. مردم وان مقاومت بی‌نظیری کردند و ضربه بزرگی به فاشیسم وارد کردند. مقاومت مردم وان که از ۲ آوريل آغاز شد و در ۳ آوریل با پیروزی به پایان رسید، یک انقلاب است. مردم وان با شکل جدیدی از قیام که آگاهی، اراده و پویایی سیاسی آنها را کاملاً توسعه داده است، مرحله جدیدی را در مبارزات آزادی کوردستان آغاز کرده‌اند. این مقاومت و انقلاب کم‌نظیر مردم وان را تبریک می‌گوییم و به آن درود می‌فرستیم. در عین حال همراه با مردم وان به همه خلق کورد در تمام شهرهای کوردستان که برای حمایت از وان به پا خاستند تبریک گفته و به آنها درود می‌فرستیم. همچنین ما به ویژه به زنان و جوانانی که مقاومت را رهبری کردند تبریک می‌گوییم.

باید بیش از پیش روی پیروزی کسب شده در ۳ آوریل تمرکز کرد و از آن نتیجه گرفت. روندی که ما طی می‌کنیم مستلزم آن است که نیروهای دموکراسی‌خواه وحدت خود را بیشتر توسعه دهند. این یکی از مهم‌ترین نتایج به دست آمده از پیروزی ۳ آوریل است. زیرا این پیروزی در برابر فاشیسم نتیجه مبارزه و همبستگی مشترک بود. شکست کامل ذهنیت فاشیستی نژادپرست، واپسگرا، دزد، غارتگر و توسعه دمکراتیک شدن ترکیه تنها با تقویت بیشتر مبارزه و همبستگی مشترک حاصل می‌شود. راه این امر در وان باز شد و اولین قدم‌ها برداشته شد. آنچه باید انجام شود رشد آن است. با این امید و باور از مردم و نیروهای دموکراسی‌خواه می‌خواهیم که اتحاد خود را تقویت کنند.»