ک‌ج‌ک یاد شهدای مهاباد و قزلدره را گرامی داشت

ک‌ج‌ک با بیانیه‌ای کتبی از قاضی محمد و یارانش که در ۳۱ مارس در مهاباد و ماهیر چایان و یارانش که در ۳۰ مارس در قزلدره به قتل رسیدند، یاد کرد.

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) با بیانیه‌ای کتبی یاد ماهیر چایان و یارانش که در ۳۰ مارس ۱۹۷۲ در قزلدره و قاضی محمد، صدری قاضی و سیفی قاضی که در ۳۱ مارس ۱۹۴۷ در روژهلات کوردستان به دار آویخته شدند را گرامی داشت.

ک‌ج‌ک با بیان اینکه جمهوری مهاباد جایگاه مهمی در مبارزات آزادیخواهانه صد ساله خلق کورد دارد، گفت: «قاضی محمد و همراهانش به عنوان قهرمانان، فداکاران و فرزندان نجیب خلق کورد در تاریخ حضور داشتند. مردم کوردستان هرگز فداکاری، مبارزه و مقاومت آنها را فراموش نمی‌کنند.»

ک‌ج‌ک در بیانیه خود از شهدای قزلدره نیز یاد کرد و گفت: «ما از انقلابیون بزرگ ماهیر چایان و دوستانش که به برابری، آزادی، برادری حقوق و مبارزه مشترک باور داشتند و برای آن مبارزه کردند، با احترام و سپاس یاد میکنیم.»

ک‌ج‌ک در بیانیه خود به موارد زیر اشاره کرد:

 «یکی از پیشاهنگان ملی کورد، میهن‌دوست بزرگ کورد و بنیانگذار جمهوری مهاباد قاضی محمد و یارانش صدری قاضی و سیفی قاضی در ۳۱ مارس ۱۹۴۷ در میدان چوارچرا توسط رژیم فاشیست شاه به قتل رسیدند. ما از آنها در سالگرد قتلشان با احترام و سپاس یاد می‌کنیم. از همه شهدای انقلاب و دموکراسی در شخصیت آنها یاد می‌کنیم و عهد خود را با شهدا تکرار می‌نماییم.

دارای جایگاهی مهم در مبارزات آزادی مهاباد هستند

 قاضی محمد و یارانش با فداکاری فراوان برای آزادی و استقلال کوردستان تلاش کردند و مبارزه کردند. آنها با تأسیس جمهوری مهاباد گامی تاریخی در راه آزادی خلق کورد برداشتند. در نتیجه توافق دولت‌ها به ویژه انگلستان و شوروی که هیچ ارزشی جز منافع خود قائل نبودند با رژیم شاه فاشیست، دولت ایران به جمهوری تازه تأسیس مهاباد حمله کرده و قاضی محمد و یارانش در میدان چوارچرا اعدام شدند. مبارزه قاضی محمد و دوستانش و خیانتی که به آنها شد به خوبی نشان داد که نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری چگونه با کوردها برخورد کرده‌اند و چگونه می‌توانند برای منافع خود به کوردها خیانت کنند. با رویکرد آنها در جمهوری مهاباد مشخص شد که مسئول واقعی مسئله کورد و حل نشدن آن نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری هستند و این رویکرد امروز نیز ادامه دارد.

جمهوری مهاباد اگرچه در اثر خیانت و حمله دولت‌ها و نیروهای دشمن مردم و آزادی سقوط کرد، اما بیش از صد سال است که جایگاه مهمی در مبارزات آزادی خلق کورد داشته است. قاضی محمد و یارانش مانند شیخ سعید و سیدرضا از موضع آزادی خود کوتاه نیامدند و تحمیل تسلیم دشمن را رد کردند. این نگرش‌ها جایگاه مهمی در آگاهی مردم کوردستان داشت و نقش بسزایی در توسعه خط مقاومت کوردستان داشت. قاضی محمد و دوستانش به عنوان قهرمانان، فداکاران و فرزندان نجیب مردم کورد در تاریخ ثبت شدند. مردم کوردستان هرگز فداکاری، مبارزه و مقاومت آنها را فراموش نمی‌کنند. البته مبارزه و کار این پیشگامان تاریخی سهم بسزایی در پیشرفت ملت دموکراتیک و دستاوردهایی دارد که امروز خلق کورد به دست آورده است.

یاد شهدای قزلدره را گرامی داشت

 دولت اشغالگر ترکیه که یکی از آن نیروهای قاتل است، در ۳۰ مارس ۱۹۷۲ قتل‌عام دیگری را در قزلدره با قتل ماهیر چایان و دوستانش انجام داد. ما این قتل‌عام را به شدت محکوم می‌کنیم. ما انقلابیون بزرگ ماهیر چایان و دوستانش را که به برابری، آزادی، برادری حقوق و مبارزه مشترک معتقد بودند و برای آن مبارزه کردند، با احترام و سپاس یاد می‌کنیم. دولت ترکیه یک دولت نسل‌کش، ضد کورد و استعمارگر است که توسط نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری برای حفظ منافع خود در خاورمیانه تأسیس شد و با مأموریت انجام نسل‌کشی کوردها و حفاظت از منافع مدرنیته سرمایه‌داری عمل می‌کند. رویکرد آن نسبت به کوردها، انقلابیون، سوسیالیست‌ها و نیروهای آزادی دموکراتیک در حیطه این مأموریت است. قتل‌عام در قزلدره نیز مربوط به این مأموریت بود. ماهیر، دنیز و ابراهیم ها برای خروج ترکیه از این وضعیت، ایجاد پایگاهی برابر و آزاد و اجرای یک راه حل دموکراتیک برای مسئله کوردها مبارزه کردند. موجودیت خلق کورد و نیاز به تعریف آزادانه اراده ملی دموکراتیک را به وضوح بیان کرده و از آن دفاع کردند. رهبر آپو از رویکرد آنان بسیار قدردانی کرد و انقلاب آزادی کوردستان را ادامه مبارزات آنها دانست و تعریف کرد. ما این را درک می‌کنیم و اینگونه به آن نزدیک می‌شویم و معتقدیم که با توسعه این رویکرد به هدف برابری، آزادی و دموکراسی خواهیم رسید. ما بار دیگر از مردم، زنان و همه کسانی که به دنبال برابری، آزادی و دموکراسی هستند، می‌خواهیم که بیش از پیش گرد هم آیند، روابط و اتحادهای خود را گسترش دهند و مبارزات را بر این اساس رشد دهند.»