خبرمهم

ک‌ج‌ک یاد و خاطره شهدای هلبجه را گرامی داشت

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) با بیانیه‌ای مکتوب در سالگرد قتل‌عام ۱۶ مارس ۱۹۸۸ هلبجه، یاد و خاطره شهدای هلبجه را گرامی داشت.

سالگرد قتل‌عام هلبجه

در حمله نسل‌کشی با سلاح‌های شیمیایی به شهر هلبجه در باشور کوردستان در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ هزاران کورد قتل‌عام شدند. ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی و ششمین سالگرد قتل‌عام، یاد و خاطره شهدای هلبجه را گرامی داشت و از مردم کورد خواست تا وحدت ملی را تقویت کنند و با دشمنان نسل‌کش موثرتر مبارزه کنند.

بیانیه ک‌ج‌ک به این شرح است: «نیروهای استعمارگر نسل‌کش یکی از قتل‌عام‌های مردم کورد را در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ در هلبجه انجام دادند و هزاران کورد در این قتل‌عام جان خود را از دست دادند. ما بار دیگر این قتل‌عام ظالمانه و نفرت‌انگیز و رژیم فاشیست نسل‌کش صدام را که این قتل‌عام را انجام داد به شدت محکوم می‌کنیم و از کسانی که جان خود را از دست دادند با احترام یاد می‌کنیم. ما بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای انقلاب و دموکراسی را در شخص شهدای هلبجه با احترام و سپاسگزاری گرامی می‌داریم و بر تعهد خود برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا تاکید می‌کنیم و اعلام می‌داریم که حساب تمام قتل‌عام‌ها را خواهیم پرسید.

هلبجه وحشی بودن ذهنیت ملت-دولت را برملا کرده است

قتل‌عام هلبجه یکی از دردناک‌ترین و وحشیانه‌ترین قتل‌عام‌های تاریخ بشریت است. قتل‌عام هلبجه به طرز دردناکی آشکار کرد که ذهنیت ناسیونالیستی، نژادپرستانه و دولت-ملت انسان را تا چه اندازه وحشی، بی‌رحمانه و خطرناک می‌سازد. همچنین نشان داد که دشمنی با کوردها چقدر عمیق و ریشه‌ای است.

نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری شرکای نسل‌کشی هستند

هزاران کورد، زن، مرد، کودک و سالخورده به طرز وحشیانه‌ای با سلاح‌های شیمیایی به قتل رسیدند. این قتل‌عام در مقابل چشم جهانیان انجام شد و هیچ دولتی با آن مخالفت نکرد. سازمان ملل، آمریکا، اروپا و سایر کشورها در مورد این قتل‌عام سکوت کردند. آنها تنها زمانی در مقابل رژیم صدام ایستادند که منافعشان در خطر بود. اما در برابر قتل‌عام صدها هزار کورد در حملات انفال، نیازی به انجام کار و اقدامی احساس نکردند. نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری شریک نسل‌کشی کوردها و قتل‌عام‌هایی هستند که بر این اساس انجام شده است. نسل‌کشی کوردها نتیجه نظمی است که در خاورمیانه توسط نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری بر اساس تجزیه کوردستان و حل نشدن مسئله کورد ایجاد شده است. امروزه نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری از سیاست‌های نسل‌کشی علیه کوردها حمایت می‌کنند و همچنان به شراکت‌شان ادامه می‌دهند. نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری از سیاست‌های استعمارگر نسل‌کشی دولت نسل‌کش ترکیه در باکور کوردستان به مدت یک قرن، اشغالگری‌هایش در روژاوا و باشور کوردستان و حملات آن به شنگال و اردوگاه مخمور حمایت می‌کنند. حمایت از دولت کوردستیز آک‌پ-م‌ه‌پ به معنای حمایت آشکار از نسل‌کشی کوردها است.

باید تحولات تاریخی قتل‌عام هلبجه را به خوبی درک کرد. سیاستمداران، نویسندگان و روشنفکران کورد باید بر این موضوع تمرکز کنند و حقیقت تاریخی آن را آشکار کنند.

زمانی که دولت عراق در برابر مبارزات مردم کورد شکست خورد، آنها به دنبال صلح بودند و در سال ۱۹۸۳، اتحادیه میهنی کوردستان و دولت عراق به توافق رسیدند. این توافقنامه حل مسئله کورد بر اساس خودمختاری را در بر می‌گرفت. اما دولت ترکیه وارد عمل شد و این توافق را برهم زد. دولت ترکیه اعلام کرده است که هیچ راه‌حلی برای مسئله کورد را نخواهد پذیرفت. طرف عراقی دلیل فروپاشی قرارداد را به روشنی به مرحوم جلال طالبانی گفت و مرحوم جلال طالبانی که برای مذاکره و امضای قرارداد به بغداد رفته بود به کوردستان بازگشت. پس از این تاریخ صدام با شهامتی که از دولت ترکیه گرفت به سمت کوردها روی آورد و با عملیات انفال دست به قتل‌عام زد و قتل‌عام هلبجه در همین چارچوب اتفاق افتاد. دانستن این واقعیت تاریخی و داشتن رویکردی مبتنی بر آن مهم است. با این نگرش می‌توان از قتل‌عام‌ها جلوگیری کرد و به نسل‌کشی کوردها پایان داد.

ما باید وحدت ملی خود را تقویت کنیم

قتل‌عام‌ها و نسل‌کشی‌ها علیه مردم کوردستان امروز نیز ادامه دارد. حکومت طیب اردوغان به نمایندگی از دولت ترکیه به این سیاست ادامه می‌دهد. دولت استعمارگر نسل‌کش ترکیه و حکومت فاشیست طیب اردوغان به هیچ وجه نمی‌خواهند مسئله کورد حل شود و با تهدید، حمله و اشغال سعی در جلوگیری از این امر دارند. همانطور که در آن زمان در عراق انجام داد، امروز نیز تلاش می‌کند همین کار را در سوریه انجام دهد و مانع از توافق دولت سوریه با کوردها و حل مسئلە کورد در سوریه شود.  این دولت ترکیه است که بن‌بست را بر مسئله کورد تحمیل کرده و باعث شده مردم کورد از گذشته تا امروز مورد قتل‌عام قرار گیرند.

همانطور که ما یک بار دیگر یاد شهدای هلبجه را در سی و ششمین سالگرد آن گرامی می‌داریم، باید پایه‌هایی را که واقعیت‌های تاریخی بر آن استوار است، بهتر بشناسیم، وحدت ملی خود را تقویت کنیم و با قتل‌عام و دشمن نسل‌کش موثرتر مبارزه کنیم.»