ک‌ج‌ک: زیلان اوج ایثارگری است

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک با گرامیداشت یاد و خاطره زیلان (زینب کیناجی) در سالگرد شهادت وی گفت که اساسی‌ترین بیان شخصیت زیلان رسیدن به اوج در ایثار است.

ریاست مشترک شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) با بیان اینکه زیلان با زندگی و عملیات خود نشان داد که بدون داشتن یک عملیات بزرگ نمی‌توان آزاد بود، گفت: «اگر می‌خواهیم رهبر آپو را درک کنیم باید مانند زیلان باشیم. مثل زیلان زندگی کنیم و مثل زیلان بجنگیم.»

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد شهادت زیلان (زینب کیناجی) که با زندگی، موضع و عملکرد خود به خط‌مشی و سبکی در کوردستان مبدل شد، بیانیه کتبی صادر کرد.

او حقیقت را نه با گفتن، بلکه با زیستن آن توضیح داد

ریاست مشترک ک‌ج‌ک با گرامیداشت یاد و خاطره زیلان، وی را شخصیتی بزرگ انقلابی دانست و در ادامه گفت: «وی اظهار داشت که در نتیجه عشق و پایبندی فراوانش به زندگی آزاد که تجسم آن در آپوی آزاد است، دست به چنین عملیاتی می‌زند. او به عنوان یک عاشق بزرگ آزادی، همه امکانات وجودی خود را برای آزادی سازماندهی و بسیج کرد. این به طرز چشمگیری نشان داده است که چگونه آگاهی و اراده عملیات برای آزادی نتایج عالی ایجاد می‌کند. او این حقیقت را نه با گفتن، بلکه با زیستن آن توضیح داد. گفتن حقیقت با تجربه یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های زیلان است. از زندگی و عملکرد رفیق زیلان می‌توان به چنین نتیجه‌ای رسید. زیلان؛ شخصیت بزرگی است که دشمنان زندگی، آزادی و انسانیت را با نابود کردن آنها و شاد کردن رفقایش غافلگیر کرد.

با عملیات بزرگ می‌توان آزاد شد

رفیق زیلان این را با زندگی و عمل خود به ما گفت. آزاد بودن بدون داشتن عملیات بزرگ ممکن نیست؛ اگر می‌خواهیم آزاد باشیم، اگر می‌خواهیم زندگی را آزاد کنیم، باید عملیات بزرگی داشته باشیم و اهل مبارزه باشیم. این درک بسیار نزدیک به سبک زندگی آزاد است که رهبر آپو ابتدا برای کوردستان و سپس برای عصر ما بیان کرد. رهبر آپو با بیان اینکه در کوردستان بدون آگاهی آزادی و مبارزه برای آزادی، زندگی نمی‌تواند وجود داشته باشد و بر اساس همین فلسفه مبارزه آزادی را آغاز کرد. رهبر آپو پس از تحلیل زندگی مدرنیته سرمایه‌داری بیان کرد که این حقیقت نه تنها برای کوردستان، بلکه برای عصر ما و همه جا صدق می‌کند. رفیق زیلان کسی است که این حقیقتی را که رهبر آپو بیان کرده عمیقاً می‌زید.

نزدیکترین فرد به رهبر آپو

از این نظر شخصیت زیلان نزدیکترین شخصیت به رهبر آپو است. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز زیلان این است که او تا این حد به واقعیت رهبر آپو نزدیک شده و با او ادغام شده است، حتی اگر از نظر جسمانی رهبر آپو را ندیده باشد. در واقع، رهبر آپو این واقعیت را به وضوح بیان کرد. این نتیجه تعمیق آزادی و تعهد به آزادی است. زیلان از این نظر نام تفاهم و یکپارچگی با رهبر آپو نیز هست. اگر می‌خواهیم رهبر آپو را درک کنیم، باید مثل زیلان باشیم، مثل زیلان زندگی کنیم و مثل زیلان بجنگیم.

مردانگی حاکم را پاسخگو کرد

یکی دیگر از جنبه‌های عظمت زیلان این است که او مبارزه کرد و ذهنیت مردانه را شکست داد. او با عملیات خود نشان داد که میهن‌دوست‌ترین، اجتماعی‌ترین، فداکارترین و آزادی‌خواه‌ترین کس، زن است. بنابراین، او مردانگی مسلط را بطور تاریخی پاسخگو کرد، بی‌عدالتی تاریخی را تصحیح کرد و به کسانی که شایسته آن بودند عدالت داد. امروز این خط به بزرگترین جنبش آزادی که با شعار "ژن، ژیان، آزادی"، زندگی را آزاد می‌کند، تبدیل شده است. جنبش زنان آزاد ما این واقعیت تاریخی را عمیقاً تحلیل و آشکار کرده است.

اثر خود را بر گریلا‌گرایی گذاشت

بی‌شک اساسی‌ترین بیان شخصیت زیلان رسیدن به اوج در ایثارگری است. رفیق زیلان خود را در امتداد خط عگید سازماندهی کرد و این خط را به اوج رساند. او با تاکتیک‌ها و سبک‌هایی که ایجاد کرد، اثر خود را بر گریلا‌گرایی گذاشت. نشان داده است که کسانی که برای آزادی مبارزه می‌کنند در برابر قدرت مادی-فنی حاکمان قوی‌تر هستند، که این قدرت از اراده انسانی متشکل عمیقاً متعهد به آزادی ناشی می‌شود و بنابراین قدرت مادی نیست، بلکه اراده‌ای است. ثابت کرده است که رهبر آپو بزرگترین فرد فنی است. گریلاهای آزادی کوردستان با این درک می‌جنگد و همه جا از مردم، آزادی و کرامت انسانی در برابر ارتش فاشیست، نسل‌کشی و اشغالگر دفاع می‌کند.

مشارکت قوی‌تر در خط‌مشی زیلان

ما بار دیگر یاد و خاطره مبارز بزرگ آزادی‌مان، رفیق زیلان را گرامی می‌داریم و در قبال یاد و خاطره گرانقدرش تعظیم می‌کنیم. در چنین روند تاریخی که در نبردی سخت با دشمن فاشیست، نسل‌کش و استعمارگر هستیم، زندگی به سبک زیلان و تعمیق در خط آن بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بر این اساس، ما از مردم، دوستان و همه مبارزان آزادی می‌خواهیم که برای درک بیشتر رفیق زیلان و توضیح قوی‌تر او در همه جا تلاش کنند و در کارزار آزادی با هدف آزادی جسمانی رهبر آپو، بر پایه خط‌مشی زیلان با قدرت بیشتری شرکت کنند. شرکت در کارزار آزادی در امتداد خط‌مشی زیلان قطعا موفقیت را به همراه خواهد داشت.»