کمپ آشتی در عربت به تمامی بسته شد

کمپ آشتی در منطقه عربت شهر سلمانیه که اکثر پناهجویان و آوارگان شنگالی از زمان «فرمان» در آنجا اسکان یافته بودند، بسته شد. در بیانیه‌ای مطبوعاتی ابراز امیدواری و انتظارات از بسته شدن این کمپ ابراز شد.

کمپ آشتی در منطقه عربت سلیمانیه به تمامی بسته شد. در این کمپ ۲۲ هزار پناهجو حضور داشتند، که اکثرا اهالی شنگال بودند و پس از فرمان ‌(ایزدیان به نسل‌کشی‌هایی که علیه آنان صورت گرفته فرمان می‌گویند) در آنجا پناه گرفته بودند.

بسته شدن کمپ آشتی در عربت طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام شد. وزارت مهاجرت و پناهجویان عراق، ایوان فائق و اعضای بسیاری از پارلمان عراق در زمان ارائه این بیانیه آماده بودند.

وزیر عراقی، ایوان فائق بیانیه‌ای مطبوعاتی داد و مشخص کرد که با پیشنهاد محمد شیاع السودانی، آنان بستن این کمپ را اعلام می‌کنند.

ایوان فائق بیان داشت که مدیریت سلیمانیه برای بسته شدن این کمپ همکاری مثبتی با وزراتخانه مربوطه انجام داده و گفت‌: ‌«قبلا ۲ هزار و ۵۰۰ آواره در این کمپ حضور داشتند. بیش از هزار و ۸۰۰ خانواده پناهنده از این کمپ به زادگاه خود بازگشتند. عده‌ای دیگر نیز به داخل شهر رفته و در آنجا ساکن شدند. اکنون به کلی شمار آوارگان و مهاجران سکونت یافته در سلیمانیه و اطراف آن به ۲۲ هزار نفر رسیده است.‌»

ایوان فائق در عین‌حال اعلام کرد که در روزهای پیش‌رو برنامه‌هایی برای بازگرداندن داوطلبانه مهاجرانی که در سلمانیه بسر می‌برند، ایجاد خواهد شد.

درباره کمپ‌های مهاجران و آوارگان در دهوک و هولیر نیز ایوان فائق گفت‌: ‌«تاکنون کمپ‌های مهاجران و آوارگان در مرزهای هولیر و دهوک بسته نشده‌اند. نخست وزیر یک هیئت تشکیل داد که با وزارت مهاجرت و پناهجویان عراق و وزارت امور داخلی اقلیم کوردستان کار می‌کند. در روزهای پیش‌رو تلاش این هیئت برای بازگرداندن کامل مهاجران و آوارگان معطوف خواهد بود.

عضو هیئت مهاجرت و پناهجویان در پارلمان عراق، سوران عمر نیز امید خود برای بازگشت مهاجران  از دهوک و هولیر را بیان داشت.

سوران عمر گفت‌: ‌«ما به عنوان هیئت، از تصمیم نخست وزیر عراق برای بستن کمپ‌های مهاجران، پشتیبانی می‌کنیم و از سازمان‌هایی که در این راه کمک کار بودند تشکر می‌کنیم. ما برای مهاجران ساکن در سلیمانیه احترام قائل هستیم. ما امیدوارم که مهاجران در دهوک و هولیر نیز به زادگاه خود بازگردند. بدلیل اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد مهاجران در اقلیم کوردستان در کمپ‌ها بمانند.‌‌‌‌‌»