محمد کاراتاش: کمیتە منع شکنجە شورای اروپا مسئول تامین امنیت زندگی اوجالان است

ریاست سازمان حقوق بشر وان، محمد کاراتاش اعلام کرد کە کمیتە پیشگیری از منع شکنجە مسئول تامین امنیت زندگی اوجالان است.

ریاست سازمان حقوق بشر وان، محمد کاراتاش اعلام کرد کە کمیتە پیشگیری از منع شکنجە مسئول تامین امنیت زندگی اوجالان بودە و در این بارە خاطرنشان کرد کە س.پی.تی لازم است کە موارد نقض حقوق بشر در امرالی را رصد کند. نباید ادامە این وضعیت را قبول کند.

از ٢٥ مارس ٢٠٢١ از عبدالە اوجالان رهبر خلق کورد هیچگونە اطلاعی در دست نیست و هیچگونە پاسخی بە درخواست وکلا و خانوادە وی برای دیدار با وی دادە نشدە است. در همین رابطە محمد کاراتاش  ریاست سازمان حقوق بشر کوردستان در وان، خاطر نشان ساخت کە انزوا و نقض حقوق بشر در امرالی بە تمام کوردستان و ترکیە بسط یافتە است.

کاراتاش در این بارە خاطر نشان ساخت کە در تمام زندانهای ترکیە شاهد تحمیل انزوایی سنگین بودە و رویدادهایی کە در زندانها در جریان هستند، بە هیچ نحوی تا کنون حل نشدەاند. حاکمیت با رویکردهای سیاسی تلاش دارد تا مسئلە انزوا در امرالی را بە تمام کشور بسط دهد. حاکمیت کودتا از مسئلە پاندمی بەعنوان وسیلەای استفادە کردە و سیاست انزوا را بە تمام کوردستان و ترکیە بسط دادە است. هم اکنون هم در گزارش سی.پی.تی مشاهدە می شود کە تنها سە کتاب را بە رهبر خلق کورد دادەاند و اجازە ندادەاند کە از خارج زندان کتابهایی بە وی تحویل دادە شود. در فرایند اخیر ما مشاهدە کردەایم کە زندانها در چەوضعیتی قرار دارند. انزوای شدیدی بر اوجالان تحمیل شدە است. بخشنامەهای دلبخواهی در طول این مدت بە قانون تبدیل شدە و آن را در تمام زندانها بر زندانیان تحمیل کردەاند.

تحمیل انزوا نقض حقوق بشر است

کاراتاش با خاطر نشان ساختن  انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد اعلام کرد کە تحمیل چنین انزوایی بە معنای نقض حقوق بشر است. از همان روزی کە اوجالان را بە زندان امرالی بردەاند، تا هم اکنون نقض حقوق بشر در جریان بودە است.پیش از این می گفتند کە بە دلیل وضع ناگوار هوا، خراب شدن کشتی دیدار با وی انجام نشدە است، اما اکنون بە دلایل واهی، مجازات انضباطی را بر وی تحمیل کردەاند. اما لازم است تاکید شود کە امنیت زندگی اواجالان در درجە نخست متوجە وزارت دادگستری است. لازم است کە در این رابطە وزارت دادگستری بیانیەای را منتشر کردە و افکار عمومی را از وضعیت زندگی و سلامت وی مطلع نماید. اما مشاهدە میشود کە وزارت دادگستری بە قوانین خود نیز عمل نمیکند.

کاراتاش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: لازم است پیش از هر چیز مقامات سی.پی.تی بتوانند با وی دیدار داشتە باشند. این سازمان لازم است با مراعات مبانی خود، کرامت انسانی در زندانها را پیگیری کردە و اجازە ندهد کە چنین وضعیتی ادامە داشتە باشد.

ما بە عنوان سازمان حقوق بشر کوردستان، در رابطە با انزوای تحمیلی بە سی.پی.تی مراجعە کردە بودیم. علیرغم درخواست سازمانهای مدنی و حقوق بشری، اما سی.پی.تی هر چند بە امرالی هم عزیمت کردە است، بیانیەای را در مورد وضعیت آقای اوجالان صادر نکردە است و این مسئلە بە معنای نقض حقوق بشر محسوب می شود. برای دست یابی بە صلح و گشودن مسیر صلح، لازم است انزوای تحمیلی بر زندانها بلافاصلە خاتمە پیدا کند.