کمیته منع شکنجه شورای اروپا بر اساس منافع دولت ها عمل می کند

نژبیر سرت، عضو کمیته زندانهای پاژک، به انزوای رهبر خلق کورد و فشار بر زندانها اشاره کرد و گفت که کمیته منع شکنجه شورای اروپا بر اساس منافع دولتها عمل میکند.

نژبیر سرت، عضو کمیته زندانهای پاژک، به انزوای رهبر خلق کورد و فشار بر زندانها اشاره کرد و گفت که کمیته منع شکنجه شورای اروپا بر اساس منافع دولتها عمل میکند.  نژبیر سرت عضو کمیته زندان پاژک با رادیو دنگی گه ل در مورد انزوای شدید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و فشار بر زندان ها گفتگو کرد.

رادیو دنگی گەل: رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۴سال است که در انزوا به سر می برد. طبق آخرین اطلاعات، رهبر اوجالان به مجازات انضباطی دیگری محکوم شده است. به نظر شما مردم و دوستان خلق کورد در مقابل انزوا چه باید بکنند؟

نژبیر سرت: پیش از پاسخ بە سوالات شما، درود و محبت خود را بە رهبری ابراز میدارم. بە تمامی هوالان زندان درود می فرستم. یاد و خاطرە تمای شهدای زندانها، هم زمان شهدای امروز در کوههای کوردستان، هوالانی را کە هر روز می جنگند و با سلاح شیمیایی به شهادت می رسند، به ویژه سه هوالی را کە اخیرا در پاریس ترور شدند گرامی میدارم. در برامقابل رنج و مبارزات آنان سر تعظیم فرود میآورم. ما مبارزه هوالانمان ها  را تا آخر ادامه خواهیم داد. رهبری ٢٤ سال بدون وقفه در انزوای شدید به سر می برد. بر این اساس هموارە انزوایی وجود داشتە است که در جریان سال های اخیر تشدید شده است. در بازدید اخیر سازمان منع شکنجه اروپا در امرالی، اعلامیهای منتشر شد، اما مشخص شد کو حاوی اطلاعات جدیدو درخوری نیست.

آنها می خواهند در بعد سیاسی و اجتماعی سردرگمی ایجاد کنند. در ارتباط با این مسئلە، درصدد هستند  منافع خود را پیگیری کنند. هدف تداوم بخشیدن به تامین منافعشان است. کمیته منع شکنجه شورای اروپا خود را به عنوان یک سازمان مستقل که علیه خشونت تأسیس شده است معرفی می کند. اما در واقعیت اینطور نیست. این حقیقت در وضعیت رهبر آپو بازتاب پیدا می کند. مشخص است که کمیته منع شکنجه شورای اروپا بر اساس منافع دولت ها عمل می کند، تحت تاثیر ناتو، مطابق با  مقاصد و منافع دولت اشغالگر ترک، و تمامی قدرتهای ذینفع عمل میکند. بر این اساس یک سیاست مشترک اجرا می شود. هجمه ای عمومی علیه خلق کورد انجام می شود و این حمله ابتدا از شخص رهبری آغاز شدە است. ازطرف  جنبش ما اظهار نظراتی مطرح شدکه چنین دیداری برگزار نشد. چرا می خواهند چنین چیزی را بیان کنند، هدفشان چیست؟ این مسئلە باعث می شود خلق دچار نگرانی و دغدغە شوند، دچار تردید شوند. بسیاری از کوردها در این بارە دچار تردید شدەاند. آنها از رئیس جمهور می خواهند که مردم و سازمان را از هم جدا کند. با این هدف، جنگ روانی و ویژه را به راه می اندازند. شورای جلوگیری از منع شکنجه اروپا یک نهاد مستقل نیست. معلوم نیست پشت صحنه چه بازی هایی در حال انجام است. یک شخص نمی تواند یک نظر را به وضوح بیان کند

اما هدف آنها مشخص است. هدف نابودی خلق کورد و رهبری است. آنها می خواهند به سلامت رهبریمان آسیب برسانند. دستور کار اصلی ما رهبر آپو است. از او هیچگونە  اطلاعی در دست نداریم. نمی دانیم وضعیت سلامتی ایشان خوب است یا بد؟ برای این امر اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است و مردم و گریلا ها در حال انجام مبارزه ای بی نظیر هستند. تنها یک راه برای کسب اطلاعات از رهبر آپو وجود دارد و آن مبارزه مداوم است.

پس از اینکه مشخص شد دیدار با رهبر برگزار نشده است، تاکنون بدون وقفه فعالیت ها در حال انجام است. در چهار بخش کوردستان، دوباره در اروپا و در زندان ها، مبارزه ای بی وقفه در جریان است. مبارزه ما وضعیت را روشن خواهد کرد. امروز چشم زنان، جوانان و کل جامعه به جزیره امرالی است. آنها هیچ توقعی از بیگانگان ندارند، این وضعیت با قدرت و مبارزه ما روشن می شود. ما باید مبارزه خود را پیش ببریم، سپس کمیتە منع شکنجە شورای اروپا باید بیانیه ای بدهد. می توان به این موضوع هم اشاره کرد، با مجازات اضافی تحت عنوان مجازات انضباطی میخواهند مانع از اعزام پروندە وی بە دادگاە عدالت اتحادیە اروپا  شوند. آنها با دلایل پوچ درخواست ملاقات با او را رد می کنند. تاکنون دلیل اصلی ممانعت از دیدار با رهبری چه بوده است؟ گفتند کشتی خراب شده، هوا خوب نیست و به همین دلایل از ملاقات با رهبر آپو جلوگیری کردند. سیاست ویژه ای مستقیماً در مورد رهبر آپو اجرا می شود. ما باید از این اقدامات آگاه باشیم. وضعیت رهبری را از نزدیک دنبال خواهیم کرد.

رادیو دنگی گەل: مسئولیت وکلا چیست، چه نوع درخواستی باید ارائه شود؟

نژبیر سرت:  آرزو و هدف ما آزادی رهبر آپو است. همه مبارزات باید بر این اساس انجام شود. هوال هایی که در کنار رهبر آپو می مانند هم همین وضعیت را دارند. به همین دلیل، به خانواده شان اجازه ملاقات نمی دهند و آنها نمی توانند از حق تماس خود استفاده کنند. هیچ جلسه ماهانه ای وجود ندارد. آنها نمی توانند رهبر، خانواده یا اولیای خود را ملاقات کنند. یک انزوای کلی وجود دارد. مشخص است که جلسات داخلی انجام نمی شود. این انزوا را شدیدتر می کند. به همین دلیل از اعتصاب امرالی نمی توان اطلاعاتی به دست آورد. رهبر آپو یک آدم معمولی نیست، یعنی رهبری مثل همه رهبران! امروز رهبر آپو امید میلیون ها نفر برای آینده و زندگی است. برای این وضعیت، رهبر آپو یک موقعیت حیاتی برای میلیون ها نفر است. شورای منع شکنجه  باید به زودی بیانیه ای بدهد وگرنه باید شفاف سازی کنیم. امروز در چهار نقطه کوردستان، دوباره در اروپا، مردم ما خواستار آزادی رهبر آپو هستند. پیشگامان این فعالیت ها زنان و جوانان هستند.

رادیو دنگی گەل: ائتلاف حزب عدالت و توسعه و جنبش ملی ترکیه در کوردستان حملات گسترده ای را علیه نهضت آزادی هم در شهرها و هم در کوهستان انجام می دهد. آنها می خواهند با این حملات به حیات خود ادامه دهند. از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ضعیف شده است. بر این اساس در مورد وضعیت اخیر ترکیه و باکور کوردستان چه می گویید؟

نژبیر سرت: در مورد سوال شما، به ویژه در حوزه اجتماعی، در باکور کوردستان، دولت فاشیست ترکیه و دولت حزب عدالت و توسعه و جنبش ملی ترکیه را در یک دایره قرار داده است. در باکور کوردستان بحران بزرگی وجود دارد. یک بحران سیاسی و اقتصادی وجود دارد، یک بحران بسیار عمیق در همه کشورها وجود دارد. اساس این بحران ها سیاست های دولت فاشیست و حزب حاکم ترکیه است. هدف اصلی آنها کشتن خلق کورد است. هرکس این را قبول نداشته باشد و وارد حرکت شود، یعنی صدایش را بلند کند، بلافاصله ساکت می شود. هیچ کس اجازه صحبت کردن ندارد. در زندان ها هم همین سیاست اجرا می شود. جنگ ویژه ای علیه مردم و جامعه در جریان است. فشار زیادی به جامعه وارد می شود. روزی نیست که دستگیری و ظلم نباشد. این نشان می دهد که دولت ترکیه چقدر آشفته است. او در شرایطی است که دیگر نمی تواند کاری انجام دهد. پایان حکومت آنها فرا رسیده است.

برای این، آنها بیشتر فشار می آورند، می خواهند تأثیر بیشتری بگذارند. اما اکنون همه چیز از دست آنها خارج شده است، مردم می توانند آن را ببینند. امروز جنگی که در کوه های کوردستان در جریان است یکی از بزرگترین نمونه هاست.. گریلاهای کورد از خود در برابر مواد شیمیایی محافظت می کنند. این حمله باعث ایجاد قتل عام در این کوه ها می شود. جنگی غیراخلاقی در راه است. دولت ترکیه این جنگ را با کمک ناتو به راه انداخته است. در پشت پرده، کشورهای ناتو قرار دارند. آنها بر اساس منافع خود علیه مردم کورد متحد می شوند. دشمن شکست کورد را پیروزی ترکیه نامید. مردم باید دسترسی بیشتری بە رهبری، گریلاها و زندان ها داشته باشند. کار هست، فعالیت های زیادی انجام می شود. اما این کافی نیست. ما باید مبارزه خود را بیشتر تقویت کنیم. این هم ارتقای زنان و جوانان است. به همین دلیل اولین هدف زنان و جوانان هستند. دشمن هر روز یکی از هوال های ما را شهید می کند. ما باید آنقدر شجاع باشیم که صاحب دستاوردهایمان شویم. این حق ماست. آنچه امروز در باکور انجام می شود نه از زندان ها جداست، نه از رهبری و نه از کوه های کوردستان. همه آنها به هم متصل هستند. جنگ تمام عیار علیه مردم کورد وجود دارد. ما باید به این جدیت نزدیک شویم و قوی تر بجنگیم.

رادیو دنگی گەل: آزادی بسیاری از زندانیان که ۳۰ سال در زندان بوده اند لغو می شود. آنها زندانیان را مجبور به اعتراف و ندامت می کنند. در سال های اخیر، رژیم فاشیستی دولت ترکیه این سیاست را بە رویە خود تبدیل کرده است. درباکور کوردستان و ترکیه، نقض حقوق بشر و کشتار دسته جمعی همچنان در زندان ها رخ می دهد. مردم این اقداماتی را که در زندان ها انجام می شود چگونه باید ارزیابی کنند؟

نژبیر سرت: در ٢-٣ ماه گذشته هوال هایی از زندان بیرون آمده اند، خیلی از آنها به ما ملحق شدە اند. بسیاری از  انها که تمام دوران جوانی خود را در زندان های دشمن زیر شکنجه گذرانده اند، امروز در شرف آزادی هستند. در دو سال گذشته، به دلیل کرونا، سیستمی که دولت ترکیه میخواهد در زندانها اجرا کند، راه اندازی شده است. شاید بعضی چیزها آنطور که آنها می خواستند حل و فصل نشد، این به خاطر مبارزه و مقاومت هوال ها در زندان است. دشمن از زندانیان خواهان ندامت است. یعنی دشمنی بسیار نابخرد است، شخصی که ۳۰ سالش را در چهار زندان گذرانده و در برابر همه سختی ها مقاومت کرده، بالاخره چطور می گوید متاسفم.

این اقدامات دشمن نشان دهنده حقارت دشمن است. هیچ یک از هوال های  ما با دشمن همکاری نمی کنند. انها سال هاست که در زندان هستند و با تعلیمات رهبری آموزش می بینند. مبارزه بسیار جدی با دشمن انجام داده اند. برای این کار باید سیاست دشمن را از بین برد. همه هوال ها  دانش سازمانی دارند. انتظارات سازمانی از انها وجود دارد که منتظر رفتنشان هستند. ما کمیته پ.ک.ک و پاژک بسیار خوشحالیم. مردم از دوستان نیرو می گیرند. ما نباید بازی های دشمن را انجام دهیم. جنگ خصوصی در زندان ها بسیار افزایش یافته است. باید نسبت به این اقدامات آگاهی بیشتری وجود داشته باشد. آنها می خواهند انزوای تحمیل شده بر رهبری را بر همه زندان ها تحمیل کنند. اگر مبارزه جدی صورت گیرد، این عمل قابل اجرا نیست. دشمنان مجبور خواهند شد اقدامات خود را حذف کنند. این از طریق مقاومت امکان پذیر است. در نبردی که ادامه دارد، هوال ها نیروی معنوی خود را از زندان می گیرند.

هوال های در زندان نیز نیروی معنوی خود را از کوه می گیرند. این دو به هم مرتبط هستند. ما خواهان موفقیت در مبارزه ای هستیم که دوستان انجام می دهند. اعمال در زندان ها تا رسیدن به آزادی رهبر ادامه خواهد داشت. امیدواریم در سال ۲۰۲۳، رهبری  آزاد شود و موعد آزادی از زندان فرا برسد. در نهایت، چگونه می توانید هم برای وضعیت عمومی و هم برای وضعیت زندان ها تماس بگیرید؟ فراخوان ما خطاب بە خلق کورد این است که علیه انزوای امرالی، رهبر و همه هوال ها در زندان ها بیرون بیایند. مردم ما باید در تمام زمینه های قانونی با این دوستان مبارزه کنند. وکلای امرالی می توانند درخواست های بیشتری برای ملاقات ارسال کنند. رهبری تمجید و قدرت خود را برای همه هوال های در زندان می فرستند. برای همه هوال هاآرزوی موفقیت داریم.