کنگره ملی کوردستان: حمله خلیفان فورا مورد تحقیق قرار گیرد، گریلاهای زخمی ه.پ.گ تحویل داده شوند

ک.ن.ک در بیانیه‌ای کمین‌گذاری و حمله به نیروهای گریلا از سوی نظامیان پ.د.ک را محکوم کرده و از این حزب خواست گریلاهای زخمی را بدون اتلاف وقت به نیروهای ه.پ.گ تحویل دهد.

شورای رهبری کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در رابطه با حمله ۵ سپتامبر به یک تیم گریلا در منطقه خلیفان بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه کنگره ملی کوردستان آمده است:

"۵ سپتامبر ٢٠٢٢/ ١۴ شهریور ١۴٠١ در دره بالیسان بخش خلیفان، گروهی از شروانان آزادی (گریلاهای ه.پ.گ) به کمین افتادند. در حمله پهپادهای دولت ترک ٣ گریلا شهید شده و ٢ گریلا زخمی توسط نظامیان پ.د.ک ربوده شدند. پهپاد چگونه می‌تواند در منطقه‌ی غیرجنگی، در یک شب تاریک حین حرکت گریلا چگونه می‌تواند آنها را شناسایی کند؟ چه کسی به دولت ترکیه استخبارات داده است. نیروهای پ.د.ک آنچا چه می‌کردند؟ همچنین روستائیان نزدیک محل رویداد می‌گویند با ورود نظامیان پ.د.ک به منطقه صدای شلیک گلوله را شنیده‌اند. همه این موارد پرسش‌هایی را طرح می‌کنند."

ک.ن.ک با اشاره به بیانیه ه.پ.گ در این مورد که خواستار تحقیق در خصوص رویداد مذکور و تحویل دادن گریلاهای زخمی توسط پ.د.ک است می‌افزاید:"ما درخواست ه.پ.گ را برحق می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم. این رویداد باید مورد تحقیق قرار گرفته و شفاف شود و گریلاهای زخمی نیز به ه.پ.گ تحویل داده شوند."

ک.ن.ک می‌افزاید:"این اولین بار نیست گریلا در این منطقه با کمین روبرو می‌شود. سال گذشته در ٢۶ جولای ٢٠٢١/ ۴ مرداد ١۴٠٠ و ٢٩ آگوست ٢٠٢١/ ٧ شهریور ١۴٠٠ دو گروه دیگر گریلا به کمین نظامیان پ.د.ک افتاده بودند. در هر سه کمین تاکنون ١٢ گریلای آزادی به شهادت رسیده‌اند.

دولت ترکیه در جنگ اشغالگرانه در جنوب کوردستان با بحران‌های بزرگی روبرو شده است و روزانه شماری از نظامیان آن کشته می‌شوند و اخیرا نیز شماری از بالگردهای آن سرنگون شده‌اند. در چنین شرایطی پ.د.ک همکاری و حمایت خود را از دولت اشغالگر افزایش داده و گسترش می‌دهد. در برخی مناطق برای اشغالگران راه و جاده می‌سازد و در مناطق دیگر نیز به شیوه‌ای مستقیم به آنها کمک می‌کند.

چندین سال است ک.ن.ک به شیوه‌ای گسترده تمامی توانایی خود را بسیج کرده و تلاش نموده است که از همکاری نیروهای کوردستانی با دولت‌های اشغالگر جلوگیری کند. اما با تأسف بسیار، علی‌رغم تلاش و اقدامات ما پ.د.ک به همکاری با دشمنان اصرار دارد و هر چه بیشتر بر دامنه این همکاری می‌افزاید. ما نیک می‌دانیم که هدف و برنامه دولت ترک این است که تمامی دستاوردهای ملت کوردستان را از میان برداشته و آنرا تخریب کند. بجز پ.د.ک هر کسی اهداف و برنامه‌های دولت ترک را بخوبی درک کرده است.

ما همچون ک.ن.ک یکبار دیگر فراخوان خود به پ.د.ک را تکرار می‌کنیم؛ جنبش آزادی خلق کوردستان در هر چهاربخش کوردستان به سطح بلندی رسیده و دستاوردهای بسیاری را کسب کرده‌اند. البته ما در این راه قربانی، فدایی و هزینه‌های بسیاری را صرف کرده‌ایم. همکاری شما با دولت ترکیه هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌المللی زیان و ضرر بسیاری به مبارزه، فعالیت و دستاوردهای خلقمان وارد می‌کند. همکاری با دشمن هیچ دستاوردی ندارد و به هیچ شیوه‌ای قابل قبول هم نیست. البته ما می‌دانیم که مسائلی میان جریان‌های خلق کورد وجود دارد و چاره‌یابی آن نیز تنها از طریق دیالوگ و مذاکره میسر است.

همزمان ما از تمامی احزاب، سازمان‌های سیاسی، نهادهای اجتماعی، هنرمندان، روشنفکران و تمامی شخصیت‌های میهن‌دوست می‌خواهیم، قبل از آنکه دیر شود در پاسخ به همکاری پ.د.ک با دولت اشغالگر صدای اعتراض خود را بلند کنند و موضع میهن‌دوستانه نشان دهند. باید هر کس وجدانی عمل کرده و ساکت ننشیند.

به مناسبت این رویداد، ما به خانواده جانباختگان، فرماندهی ه.پ.گ و خلق کوردستان تسلیت می‌گوییم. برای زخمی‌ها شفای عاجل مسئلت می‌کنیم. ما خواستار تحقیق در این مورد در کوتاه‌ترین زمان ممکن و شفاف‌سازی آن هستیم. ما خواستار تحویل دادن گریلاهای زخمی ه.پ.گ هستیم. ما یکبار دیگر نیروهایی که کمین گذاشته و حمله کرده‌اند را محکوم می‌کنیم."